Karty graficzne

Podkręcanie

Radeon 9550 faktycznie jest niemal stworzony do podkręcania - karta Gigabyte'a, której właśnie teraz używamy do testów, bez większych problemów kręci się na 350/500MHz - jednak w niektórych modelach wcale nie jest tak łatwo podnieść zegary. ATi w swoich sterownikach Catalyst usiłuje przyblokować możliwości podkręcania, a jeśli producent karty poprze zapędy ATi instalacją odpowiedniego Biosu, z przemiany 9550 w 9600 Pro będą nici :(

Gigabyte Radeon 9550 podkręcany przy użyciu programu RivaTuner

W testowanym przez nas Galaxy GeForce 6200A podkręcanie jest o wiele przyjemniejsze. Wystarczy zainstalować 'nvtweak.reg' odblokowujący ukryte zakładki z częstotliwościami w oficjalnych sterownikach nVidii, a następnie użyć funkcji wykryj optymalne częstotliwości.

podkręcanie karty 6200A w oficjalnych sterownikach nVidii


Po overclockingu Radeon 9550 jest już nieco szybszy od GeForce 6200A - zaledwie o ~10%. Ogólna wydajność obu kart po podkręceniu wzrosła średnio o 30% w stosunku do nominalnych częstotliwości.

Nie zmienia to jednak faktu, że PixelShader jest w 6200A nadal o połowę wydajniejszy.

W Aquamark3 i Doom3 karty osiągają już bardzo zbliżone wyniki.



Podsumowanie

Powyższe wyniki skłaniają nas już do obalenia dotychczasowej opinii - którą zresztą sami głosiliśmy - że wszystkie karty dysponujące 64-bitową szyną do pamięci oferują dużo słabszą wydajność. Będzie to oczywiście nadal dotyczyć kart Radeon 9250-64bit, 9550-64bit, FX5200-64bit, ale przetestowany przez nas właśnie egzemplarz Galaxy 6200A-64bit jednoznacznie dowodzi, że od tej reguły pojawiają się miłe niespodzianki.

GeForce 6200A z całą pewnością jest świetną propozycją dla osób poszukujących bardzo taniej karty graficznej, na której można sobie jeszcze względnie dobrze pograć. Szczególnie posiadaczy starszych zestawów, którzy chcą wymienić swojego przestarzałego GeForce'a 2, 3 czy nawet 4.
Tak więc wszystkim graczom, którzy z różnych względów nie chcą w swoim komputerze Radeona, polecamy zainteresować się właśnie tą kartą.

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    7
    LOL Czytam to osiem lat później i dziwię się jak ktoś pisze, że w nowsze gry będzie się nawet dało pograć w 800x600.
  • avatar
    Yamakasi512
    5
    Pamiętam te czasy gdzie na tej karcie grałem sobie w 1024x768 s GTA San Andreas oraz stare dobra seria need for speed Underground 1 oraz 2,Most Wanted i Carbon :)
    To były czasy.
  • avatar
    Valmaris
    1
    Miałem Radeona 9550 z Atlonem XP 1600+ i zabójcza ilością RAMu - całe 768MB. To były czasy...
  • avatar
    lukaszk99
    1
    I to było OC! Ja swojego 9550 podkręciłem z 250 MHz na 400 MHz i wtedy było widać potężnego kopa, a nie jak teraz: 1000 na 1150-1200...szkoda zachodu bo wzrost i tak nie jest imponujący, a karta grzeje się znacznie bardziej.
  • avatar
    JoJoPieniaczopulos
    0
    9550 nie były stworzone do OC tylko to były 9600 z wadami produkcyjnymi i wywalającymi artefaktami więc robiono downgrade zegarów i sprzedawano jako nową karte, puszczając plotki o mozliwości Oc.
    Oczywiście GPU szło podkręcić nieco ale pamięci już nie,
    Najgorsze ze 9600pro tez sprzedawali wadliwe. Ja mialem sapphire 9600pro 400mhz a pamięci miałem tylko 450 mhz... oszukali mnie wtedy