Gry

Porównanie grafiki na PC, PS3 i Xbox360

Mało kto spodziewał się, że nowa odsłona kultowego już Tomb Raider’a będzie powodem tak wielu burzliwych dyskusji w Internecie i wzrostu napięć pomiędzy niektórymi grupami graczy. I nie chodzi tu bynajmniej o kontrowersje wokół jakości samej gry i jej grywalności. Przyczyna całego zamieszania była zupełnie inna. Oto bowiem mamy pierwszą multiplatformową grę, której oprawa graficzna na konsoli Playstation 3 prezentuje się lepiej niż na urządzeniu Microsoftu (z oczywistych względów pomijam wersje przeznaczoną na komputery osobiste).

Wersja PC

Wersja PS3

Wersja X360

Pierwszą zasadniczą różnicą pomiędzy edycjami konsolowymi recenzowanej gry (wskazaną przez serwis Beyond3D) jest to, że wersja xboxowa „chodzi” w dużo niższej rozdzielczości niż ma to miejsce w przypadku konsoli Playstation 3. I jest to różnica dość spora, gdyż maksymalna rozdzielczość wyświetlana w niniejszym przypadku przez konsole giganta z Redmond to 1024x576p (rozdzielczość ta jest dalej upskalowana do 720p lub 1080p), podczas gdy PS3 od razu generuje grafikę w rozdzielczości 1024x720p (niestety, w przypadku PS3 nie ma mowy o upskalingu).

Dawaj kase za dragi - wersja PC

Dawaj kase za dragi - wersja PS3

Dawaj kase za dragi - wersja X360 - 720p

Dawaj kase za dragi - wersja X360 -1080p

Z tego też względu, w związku ze zmniejszoną rozdzielczością wersji konsolowych nowego Tomb Raider’a zdjęcia porównawcze oraz zamieszczony poniżej film zostały wykonane w nominalnej rozdzielczości 720p (przynajmniej takie były ustawienia obu konsol). Pozwoliłem sobie dodać tu również zdjęcia pochodzące z edycji pecetowej i xboxowej Underworld, zrobione w rozdzielczości 1920x1080 w celu konfrontacji prawdziwej jakości oprawy gry z jej upskalowaną wersją.

Lara na tonącym okręcie - wersja PC

Lara na tonącym okręcie - wersja PS3

Lara na tonącym okręcie - wersja X360 - 720p

Lara na tonącym okręcie - wersja X360 - 1080p

Podobnie jak w przypadku opisywanego wcześniej Fallouta 3, także i tutaj zestawiając ze sobą przedstawione zdjęcia rzuca się w oczy nieco ciemniejsza oprawa graficzna edycji xboksowej co jest spowodowane domyślnym wykorzystywaniem przez konsole pełnego zakresu sygnału RGB (HDMI). Skutkiem tego jest niestety obniżenie poziomu jasności i kontrastu obrazu co może znacząco wpłynąć na jakość zabawy. Duża część akcji Tomb Raider’a rozgrywa się bowiem w mrocznych, klimatycznych lokacjach.

Płonący korytarz - wersja PC

Płonący korytarz - wersja PS3

Płonący korytarz - wersja X360 - 720p

Płonący korytarz - wersja X360 - 1080p

Wersja PC

Wersja PS3

Wersja X360 - 720p

Wersja X360 - 1080p

Według informacji udostępnionych w Internecie obie konsolowe wersje gry wykazują obsługę AAx2, przy czym Playstation 3, podobnie jak to miało miejsce w opisywanym niedawno Far Cry 2, wykorzystuje do tego technikę Quincux. Co ciekawe jednak w niniejszym przypadku nie odbiło się to na jakości obrazu wyświetlanego przez PS3 w postaci znaczącego rozmycia wyświetlanej grafiki. Poziom antyaliasingu jest tu znacznie lepiej widoczny niż w edycji przeznaczonej na Xbox’a 360. Niestety, konsola Microsoftu w tym zakresie wykazuje dziwną przypadłość widocznych na zbliżeniach „schodków” na krawędziach przedstawionych obiektów.

Lara na pokładzie - wersja PC

Lara na pokładzie - wersja PS3

Lara na pokładzie - wersja X360 - 720p

Lara na pokładzie - wersja X360 - 1080p