Internet

Czy adblock jest legalny? Sąd orzekł

przeczytasz w 2 min.

Batalia spółki Axel Springer z twórcą narzędzia AdBlock Plus i jego użytkownikami ciągnie się od wielu już lat. Na razie jednak zwycięsko wychodzą z niej ci drudzy. Niemiecki sąd orzekł, że takie rozwiązanie jest legalne i nie łamie przepisów dotyczących prawa autorskiego.

Wydawcy nienawidzą adblocka. Co na to prawo?

Niemiecki wydawca Axel Springer twierdzi, że narzędzia służące do blokowania reklam ingerują w zawartość stron internetowych, a przez to łamią przepisy dotyczące praw autorskich. Dlatego też regularnie składa pozwy przeciwko firmie eyeo, która jest odpowiedzialna za jedno z najpopularniejszych tego typu rozwiązań, mianowicie AdBlock Plus. 

Adblock umożliwia pozbycie się większości banerów i innych elementów marketingowych ze strony. Tym samym zwiększa komfort korzystania z witryn, ale równocześnie prowadzić może do poważnego obniżenia generowanych przychodów. Reklamy są wszak w Internecie jednym z głównych źródeł finansowania działalności.

Axel Springer zarzucił firmie eyeo naruszanie praw konkurencji, ale w 2018 roku przegrał sprawę. Rok później złożył pozew o uzyskiwanie nieuprawnionego dostępu do chronionej oferty wydawcy, ale i w tym przypadku producent AdBlocka Plus odrzucał zarzuty i twierdził, że są absurdalne. Najnowszy proces – o naruszanie praw autorskich – również zakończył się na korzyść firmy eyeo.

Sąd nie ma wątpliwości – nie ma mowy o łamaniu prawa

Według sądu nie można mówić o złamaniu praw autorskich, ponieważ w wyniku blokowania reklam nie dochodzi do nieautoryzowanego powielania czy też przerabiania treści, która jest prawnie chroniona. Ponadto narzędzie tego typu – jak czytamy w uzasadnieniu wyroku – nie modyfikuje kodu strony, lecz tylko zmienia sposób, w jaki jest on odczytywany. 

Sąd przekonuje też, że inny wyrok byłby „naruszeniem wolności użytkowników w zakresie dokonywanych wyborów”, przywołując inne przykłady: nieładowanie obrazków dla zaoszczędzenia transferu, dezaktywacja Javascriptów dla wydajności czy blokowanie elementów śledzących dla prywatności. Idąc tym tropem, za naruszające prawa autorskie elementy należałoby uznać automatyczne tłumaczenia stron czy pomoce dla osób niedowidzących. 

Mimo to Axel Springer zapowiada apelację. Z drugiej strony firma eyeo wydała oświadczenie, w którym – co nie dziwi – zgadza się z wyrokiem i przypomina, że „wielokrotnie broniło praw użytkowników Internetu, twórców oprogramowania i wydawców”, a samą decyzję sądu nazywa wygraną wolnego i bezpiecznego Internetu”. 

Korzystanie z adblocka jest legalne. A czy jest etyczne?

Inną kwestią pozostaje to, czy korzystanie z adblocka jest etyczne. Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo musi być powiązana z tym, czy sami właściciele strony zachowują się etycznie. Wyskakujące okienka, automatycznie odtwarzające się filmy czy banery przysłaniające treść to elementy, które zdają się usprawiedliwiać włączanie narzędzi do blokowania reklam. 

Na szczęście są witryny, których właściciele nie idą tą drogą i starają się znaleźć złoty środek pomiędzy przychodami dla siebie a komfortem czytania dla użytkowników. Wtedy adblock jest zbędny.

Źródło: Torrent Freak, eyeo, informacja własna

Komentarze

18
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    danekdaniel
    33
    na 99% stron nie ma sensu wchodzić bez adblocka. Jest taki mega przesyt reklamowy że nie widać samej strony i jeszcze te okna wyskakujące i przykrywające. A weź kliknij "X" jak w reklamie jest 5 takich imitujących guzik zamknięcia. I co? bez adblocka?
    • avatar
      edmund
      27
      wchodzisz na benchmark otwierasz umatix a tam 104 domeny które nie wiadomo za co odpowiadają. Prędzej zrezygnuję z waszej strony niż przestanę blokować ten śmietnik.
      • avatar
        mich64
        21
        Szkoda tylko, że z zapchanych agresywnymi reklamami stron nie da się korzystać ze względu na oczopląs.
        • avatar
          KENJI512
          19
          "Korzystanie z adblocka jest legalne. A czy jest etyczne?"

          A czy etyczne jest wsadzanie masy wyskakujących okienek z mikro krzyżykiem X ukrytym kolorystycznie na tle reklamy + masa reklam po drodze strony, przez co nie można w spokoju przeczytać artykułu na temat lub zjechać do sekcji komentarzy?

          To jak rozwodzenie się nad tym, czy etycznie jest uderzenie złodzieja, po tym, jak włamał się do domu i uderzył nas, próbując ukraść pierścionki.
          • avatar
            hollytom
            15
            hołduję zasadzie, że na portalach z dobrym kontentem nie używam oprogramowania do blokowania reklam
            • avatar
              Marti99
              9
              A etyczne jest walenie tony reklam?
              • avatar
                BariGT
                6
                Pewnie niewielu pamieta ze AB powstal w odpowiedzi na agresywne, wielkie, wyjace i uciazliwe reklamy ktore uniemozliwialy przegladnie stron. Jak takie reklamy znikana istanienie AB straci swoj sens. Proste.
                • avatar
                  antytalent
                  4
                  Polecam Firefox i dodatek ublock origin. Mam to w androidzie i jest super. Oglądam na Firefox YouTube bez żadnych reklam, przy czym można uruchomić YouTube w tle bez zatrzymywania odtwarzania. Bardzo skuteczny tandem.
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    3
                    Uzywam uBlock Origin i nie wyobrazam sobie przegladania internetu bez tego ad blockera.
                    Nigdy nie kupilem zadnej rzeczy jaka zobaczylem w reklamie, wiec na mnie i tak by nie zarobili.
                    Wyskakujace reklamy wywoluja we mnie zlosc i skutecznie zniechecaja do kupna danego produktu.
                    Strony ktore nie laduja sie po wykryciu adblock przestaje odwiedzac i usuwam z ulubionych.
                    Zamiast beznadziejnych reklam (ktore wcale mnie nie interesuja) wole dobrze przygotowane artykuly sponsorowane, ktore z checia czytam.
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      3
                      Gdyby nie AdBlock, wchodząc na większość stron czujesz się jakbyś zainstalował Memza na komputerze.
                      Kiedyś reklamy to było parę banerów po prawej (przeważnie) stronie i było to akceptowalne, teraz jedno wyskakujące okno = AdBlock.
                      • avatar
                        Mifczu
                        1
                        Nie korzystam z adblocka ale i nie korzystam ze stron gdzie irytują mnie reklamy. Niestety coraz ciężej stron idzie w przesyt. Albo ukrywanie, że to reklama pod pretekstem artykułu ;-)
                        • avatar
                          J.B FIN
                          -2
                          Jestem za reklamami, wspieraja tworcow. Ale takich dziadow z wp.pl to bym pogonil! Zenada totalna na tym portalu. Nie da sie czytac bez ublocka (polecam, jest duzo lepszy i blokuje dynamicze linki reklam)
                          • avatar
                            que_pasa
                            -10
                            Problem w tym że wszystkim się wydaje że cokolwiek jest za darmo
                            • avatar
                              Wroobelek
                              0
                              Na co dzień używam adblocka, jednak są strony, na których jest on u mnie wyłączony. Niektórzy zasługują na to, by dać im zarobić.