Gry

Battlefield 3: realizm gry i sądowa batalia o śmigłowce

przeczytasz w 1 min.

Helikopter w ogniu

Jedną z najzabawniejszych i najbardziej zażartych dyskusji fanów fpsów jest kwestia odniesienia do rzeczywistości i realności gier Battlefield 3 lub Modern Warfare 3 jako symulacji prawdziwego pola walki.

Prawda jest taka, że obie gry mają niewiele wspólnego z realnością, co widać choćby na przykładzie Battlefield 3: mistrzostwo świata w zestrzeleniu samolotu. Filmik poniżej przedstawia jeden z wielu fantastycznych manewrów dopuszczalnych w uniwersum Battlefielda 3. Jeśli prawdziwa wojna tak by wyglądała to zapewne nie siedzielibyśmy teraz przed monitorami, tylko biegalibyśmy po polach Afganistanu, krzycząc: „This is waaaar!”

Przy okazji warto wspomnieć o pewnej sprawie, która w pewien sposób wiążę się również z realnością gry, a właściwie prezentowanymi w BF3 śmigłowcami Bell. Produkowane przez amerykański Textron maszyny; AH-1Z Viper, V-22 Osprey i UH-1Y Huey, zostały pieczołowicie skopiowane i umieszczone w grze komputerowej autorstwa EA DICE.

AH-1 Super Cobra
AH-1 Super Cobra w niemal całej krasie

Okazało się, że mimo prowadzonych rozmów, EA nie uzyskało pozwolenia od Textron na wykorzystanie powyższych jednostek w swoim przeboju. Aktualnie przedstawiciele amerykańskiego producenta sprzętu wojskowego domagają się natychmiastowego usunięcia wiropłatów z BF3. Electronic Arts odpiera zarzuty powołując się na... pierwszą poprawkę do konstytucji USA, gwarantującą wolność słowa. Ponadto EA uważa, że śmigłowce Bell nie zostały specjalnie wyróżnione w grze, stanowią tylko część składową, cyt.: „najbardziej realistycznej symulacji wojny”.

Argumentacja EA tylko pozornie wydaje się nietrafiona. W połowie ubiegłego roku amerykański producent i wydawca gier uzyskał pozytywny wyrok w zbliżonej sprawie, której efektem było, iż Sąd Najwyższy orzekł, że gry chronione są przez pierwszą poprawkę do konstytucji podobnie jak dzieła literackie i filmowe. Prawdopodobnie śmigłowce nie znikną z nieba nad Battlefieldem 3, za to można na nim się spodziewać spadochroniarzy, którzy katapultują się z ziemi.
 

Więcej o grach:

Źródło: youtube, pcgamer, bf3blog

Komentarze

38
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    15
    Operation flashpoint jest najbardziej oddaną symulacją pola walki, ale słabo się przyjęła ze względu na brak apteczek rosnących na drzewach, braku quicksava i małą odporność głównego bohatera na pociski - pada po dwóch trafieniach.
    • avatar
      juggler
      9
      Nic nadzwyczajnego nie ma w tej akcji. Zwykła sytuacja na konsolach.

      Do grania w FPS'y służy komputer z myszą i klawiaturą!
      • avatar
        zenek73
        6
        Od razu widać której grze Autor kibicuje ;)
        • avatar
          Konto usunięte
          2
          "Prawa jest taka, że obie gry" chyba miało być Prawda :)
          • avatar
            Konto usunięte
            2
            Nieźle gościa osaczyli na tym filmiku, nie zniósł presji. Dobre.
            • avatar
              Franki1980
              2
              A pamiętacie BF 1942 ? Tam można było na skrzydle myśliwca przewozić kolegów... mało tego niektórzy przewozili jeep'a. Gra która ma się sprzedawać w milionach egzemplarzy i być bardzo grywalna nie może być realistyczna jak wymienione na początku postu gry.
              • avatar
                Konto usunięte
                1
                Wreszcie ktoś to napisał oficjalnie! Się doczekać nie mogłem. :)

                Ale co oznacza ten wyrok i ochrona pierwszej poprawki? Że twórca może dodać do gry cokolwiek chce? Czyli np. jak jestem obywatelem USA to mogę dodać do mojej gry popkulturowe elementy np. z filmów, muzyki itd. - i chroni mnie poprawka? To czemu ludzie przegrywają procesy o pogwałcenie licencji, przecież 1 poprawka stoi powyżej prawa autorskiego?

                Nic już z tego nie rozumiem. Does not compute...
                • avatar
                  Konto usunięte
                  -1
                  katapultować się z ziemi nie można ?
                  lol rozwalają tylko tą grę i nic więcej
                  tak jak noktowizor przerobili na jakieś gówno
                  tak teraz realistyczność spada
                  im więcej patchy tym bardziej tą grę rozwalają
                  najlepsza była podstawowa wersja, najbardziej grywalna
                  • avatar
                    xfire25
                    -1
                    Textron uważa że Putin obejdzie taki helikopter z każdej strony i to da mu przewagę w wojnie z USA ? śmieszne to jest bo wiadomym jest to że jak wojna będzie to tylko 2-3 grzybki i po nas :P
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      -7
                      Właśnie dzięki takim akcjom, gry nigdy nie zbliżą się do rzeczywistości.
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        -22
                        No i co nas to obchodzi? Nie pasuję wam najlepsza seria gier z tego gatunku jaką jest Battlefield to wy.....!
                        Genialna seria i tyle.
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          0
                          Jesli juz wnikamy w ralizm, to mam wrazenie ze w BFie jest on podobny do realizmy pola bitwy z Team Fortress2 ;)
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            mała literówka w przedostatniej linijce , jest batLLefield , a powinno byc baTTlefield.
                            poza tym EA na pewno ma mnóstwo świetnych prawników , sprawę na pewno wygrają
                            • avatar
                              Konto usunięte
                              0
                              Przecież Battlefield i Call of duty dzisiaj są robione pod głupie konsole więc nie ma co liczyć na realizm.
                              • avatar
                                Konto usunięte
                                0
                                Bo generalnie "domaganie sie usuniecia" np. samolotu czy samochodu z gry uwazam za kolejny przyklad idiotyzmu prawa autorskiego.

                                Jestem w stanie zrozumieć pojęcie "licencjonowania" - czyli że producent oficjalnie (za kasę oczywiście) zatwierdza że dany model pojazdu wygląda czy zachowuje się w grze podobnie jak oryginał - i oczywiście dla mnie jako gracza/klienta taka informacja jest cenna i może stanowic podstawę ewentualnego wybory między dwoma produktami.

                                Ale dlaczego nie mogę sobie umieścić w grze samochodu/śmigłowca itd itp? Czy jesli robie film to też obowiązują mnie takie same przepisy? Czy muszę uzyskać zgodę wszystkich producentów np. samochodów, które w filmie się pojawią? A jesli jest scena w kuchni to czy muszę uzyskać zgodę producenta AGD na pokazanie w/w sprzętów w kuchni? Można by tak jeszcze dalej.

                                Za chwilę dojdziemy do tego, że trzeba będzie prosić o zgode producenta t-shirta czy papieru toaletowego bo taki pordukt się w jakiejś grze pojawił... Paranoja...
                                • avatar
                                  Konto usunięte
                                  0
                                  Tak na dużym marginesie fajnie jakby Battlefield 3 byłby dostępny na ONLIVE wtedy grafika i jej płynność była by zajeb......