Gry na konsole

Tworzenie gier na nowe konsole zajmuje bardzo dużo czasu

przeczytasz w 1 min.

Masaru Ijuin, starszy menadżer do spraw technologicznych studia Capcom, udzielił ostatnio krótkiego, ale bardzo ciekawego wywiadu.

Capcom gry nowe konsole

Nowe konsole zadomowiły się już na rynku. Ich debiut ucieszył nie tylko graczy, ale też producentów, którzy bardzo często podkreślali, że nowe platformy to ogromny wzrost mocy i możliwość tworzenia zdecydowanie lepszych gier. Okazuje się jednak, że niektórzy dostrzegają tutaj też nieco ciemniejszą stronę.

Masaru Ijuin, starszy menadżer do spraw technologicznych studia Capcom, udzielił ostatnio krótkiego wywiadu. Chociaż podkreślił on, iż nowe konsole to wyraźny wzrost mocy obliczeniowych, to jednocześnie zaznaczył, że gracze zapominają o innej ważnej kwestii. Przygotowanie gier na Xbox OnePlayStation 4 wymaga bowiem poświęcenia zdecydowanie więcej czasu, niż miało to miejsce w przypadku ich poprzedników. Przy niektórych projektach czas ten może być nawet 10-krotnie dłuższy.

"To jasne, że podwyższona jakość gry prowadzi do wzrostu liczby godzin potrzebnych na jej przygotowanie. Nakład pracy na tworzenie gier na konsole nowej generacji jest osiem do dziesięciu razy większy niż to, co było wymagane dla poprzednich platform."

Deep Down gra

Być może Masaru Ijuin miał tutaj na myśli Deep Down, bo to na tym tytule Capcom koncentruje teraz większość swoich sił. Produkcja ta trafić ma na PS4 i napędzana będzie silnikiem Panta Rhei. Okazuje się, że jego powstanie również związane było z nadejściem nowych konsol.

"Patrząc w przyszłość i planując gry na konsole nowej generacji czuliśmy, że musimy całkowicie zmienić nasze środowisko programistyczne, aby lepiej wykorzystać możliwości nowego sprzętu. Dlatego też zaczęliśmy rozwijać nasz nowy silnik."

Zobaczymy, jak Capcom wykorzysta możliwości nowych konsol, a konkretnie tej od Sony. Deep Down pojawić ma się na niej w tym roku.

Źródło: gamespot, guardianlv, us.playstation

Komentarze

100
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    sertiel
    23
    A ja tu czegoś teraz nie rozumie chyba coś ciulają !!! Bo na ps 3 był cell to rozumie że całkiem nowa architektura procesora i same problemy a w nowych konsolach jest już stary wysłużony amd podkręcony grafa w ps4 tez zintegrowana znana i podkręcona do tego dochodzi zintegrowana całość sprzętu nie jak w pc że ktoś ma tyle ramu a ktoś tyle itp. Mam wrażenie że tak się będą tłumaczyć żeby wytłumaczyć cenę gier na konsole !
    • avatar
      vegasnight9
      7
      szkoda że grafika nie jest osiem do dziesięciu razy lepsza...
      • avatar
        Antiax
        6
        To było chyba dość jasne :) Porównując samą specyfikację trzeba docenić twórców, którzy z naprawdę dość słabego sprzętu potrafili zrobić dość dobrze wyglądające gry i do tego płynne (ostatnie Last of Us), 256 MB RAM-u to w dzisiejszych czasach naprawdę bieda, więc mając do dyspozycji lepszy sprzęt, trzeba postarać się i w jakiś sposób przyciągnąć klientów do nowej konsoli. Sam nie mam, ale jeśli pokażą coś fajnego, może się zdecyduje. Większa ilość polygonów, mam nadzieję lepsza fizyka wymaga w końcu trochę większych nakładów pracy :)
        • avatar
          radas2100
          6
          Mnie to wcale nie dziwi, tu nawet nie chodzi o architekturę, tylko o złożoność poligonów, bardziej szczegółowe lokacje, textury, sztuczna inteligencja bardziej złożona. To wszystko naczynia połączone co skutkuje wzrost czasu produkcji. Oczywiście z czasem producenci poprawią swoje silnik graficzne, programistyczne pod nowe konsole co ułatwi im prace. Ale o tym i o zmniejszeniu kosztów produkcji już nas nie poinformują a ceny jeśli teraz wzrosną to już nie spadną. Tak jak nasze podatki.
          • avatar
            Makavo
            5
            A to ciekawe, przecież miało być łatwiej dzięki CPU X86, tak przynajmniej zapewniali przed premierą, wydaje mi się że chodzi o coś innego.
            • avatar
              Konto usunięte
              5
              Bieda to po waszych komentarzach i brak zrozumienia tekstu. Chodzi o to, że konsolę mając więcej mocy obliczeniowej mogą uciągnąć lepszą grafikę i mechanikę. Czyli nakład pracy się zwiększa. Grafika od 10 lat powstaje w ten sam żmudny sposób, żeby była lepsza po prostu potrzeba więcej czasu. Nawet 7 lat temu można było stworzyć fotorealistyczną grafikę w grach i nie byłby to problem dla grafików i programistów tyle, że mogły by ją obsłużyć tylko super komputery.
              • avatar
                popo601
                3
                Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze!
                • avatar
                  Draghmar
                  3
                  Jasne...już się zaczynają tłumaczenia podwyższonej kwoty. Z takiego rozumowania można wyciągnąć wniosek, że albo gra będzie wymagała 8 do 30 lat pracy (wzg standardowych 1-3) albo trzeba będzie ponieść większe koszta, czyli np. 100mln zamiast 10mln dolarów..Brednie, ot co.
                  • avatar
                    simondd
                    3
                    I bardzo dobrze! Niech się biorą do roboty i tworzą gry 1080p z przepiękną grafiką, a nie jak to było na starej generacji. Gry wyglądały tak marnie, że szkoda gadać. Już lepiej, żeby tworzyli gry nawet 20 razy dłużej niż żeby miało to wyglądać tak jak wyglądało.
                    • avatar
                      Artik
                      1
                      Takie pierdolamento że tworzenie gier na nowe konsole zajmuje bardzo dużo czasu, prowadzi do jednego. Trzeba usprawiedliwić dlaczego na konsole nowej generacji gry w wersji płytowej i elektronicznej kosztują taką wielka kasę. To przesada żeby w Polsce koszt gry wynosił pomiędzy 250-270zł.
                      • avatar
                        AndreoKomp
                        1
                        Zamiast narzekać na zwiększający się czas tworzenia gier, pomyśleliby nad stworzeniem jednego wspólnego systemu do tworzenia gier na wszystkie 3 główne platformy. Dodać do tego można by było linuxa. Wtedy można byłoby zrobić jedną wspólną porządną optymalizacje i dopieścić grę do najmniejszych szczegółów. Gry tworzyłoby się szybciej, byłyby lepiej zrobione i nawet mogłyby być przez to tańsze.
                        • avatar
                          radas2100
                          1
                          Obecnie na ps4 jest 25 gier więc twój komentarz jest bezsensu.
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            Czasu* :)
                            • avatar
                              krisk7
                              0
                              Usprawiedliwienia dla opóźnień i wyższych cen.
                              Za dwa lata 4K na PC to będzie mainstream, a konsole zaczną po optymalizacjach wreszcie w miarę porządnie obsługiwać Full HD :P
                              • avatar
                                pscager
                                0
                                Ja nie rozumiem po co ludzie rzucili się teraz na nowe konsole? Żeby postawić na półce, odpalić 2-3 gry i co dalej?
                                • avatar
                                  bajbusek
                                  -2
                                  kocham takie chrzanienie ... przy PS3 z prockiem IBM cell zawodzili, że trudny w programowaniu, niekompatybilny z niczym i dlatego takie drogie gry na niego są ... teraz fanzoli żółtek w drugą stronę ...
                                  • avatar
                                    piccardo
                                    -2
                                    "To jasne, że podwyższona jakość gry prowadzi do wzrostu liczby godzin potrzebnych na jej przygotowanie. Nakład pracy na tworzenie gier na konsole nowej generacji jest osiem do dziesięciu razy większy niż to, co było wymagane dla poprzednich platform" Przeczytałem to ze ZROZUMIENIEM i zgadzam się, bo jakość GRY nie samej GRAFIKI będzie wymagała większego nakładu czasu bo będzie trzeba wykorzystać nowe techniki ALE oni mają swój silnik a to znaczy że znają go od podszewki skoro sami go zmontowali to wiedzą co potrafi i na co mogą sobie pozwolić. Przy czym jeżeli gra nie pokaże nic nowego pod kątem mechaniki i interakcji po za grafiką to jego słowa są czystą papką marketingową i taki powinien od razu zaliczyć kopa w du... W żadnym innym wypadku coś z grafiką shadow fall itd i lepszą nie zajmie ni więcej czasu a nawet mniej niż poprzednie gry bo x86 jest zbyt znany dla programistów jak i typowe mechaniki, fizyki i wszystko na co składała się do tej pory nasza interakcja z grą.
                                    • avatar
                                      kropka89
                                      -2
                                      Napisanie silnika jest czasochłonne ale dla dużej firmy to jest praktycznie jednorazowy wydatek. Potem gry robi się jak na normalnego kompa. A nawet łatwiej bo przecież gry na PS4 xBox One nie obsługują rozdzielczości 1080p. Na PC są już pojedyncze gry które walczą z rozdzielczością 4k i są do tego tekstury. Na PC nikt nie narzeka, że tworzenie jest długotrwałe itp td. Chce się sprzedać grę jako produkt premium trzeba dostarczyć wysokiej jakości produkt z wysokiej jakości teksturami i bardzo dopracowany.

                                      CapCom czas poświęcony na stworzenie silnika do gry obarczył konsolę. Że to konsol wina ze my teraz musimy więcej inwestować. Że to wina konsoli ze gry są tak drogie a oni niczemu nie sa winni. Tak musi być i tyle.

                                      Czemu producenci gier na PC tak nie narzekają? Przecież kart graficzne na PC ciągle ewoluują. W przypadku konsol przecież to jest raz na dekadę. KPINA jak dla mnie jeśli taka firma wypowiada się w taki sposób.

                                      Równie dobrze mogli przecież wykupić licencję na jakiś inny silnik.
                                      • avatar
                                        wdowa94
                                        -2
                                        I dlatego właśnie powstał dx10/11 i API Mantle, ale tworcy wola siedzieć na dupsku i robić wszystko myszką...
                                        • avatar
                                          RafiXll
                                          -2
                                          jasne kur...de na kompa też mają 4 rdzenie itd i więcej pamięci v ram i ram więc w czym problem??? Leniwe kut....ry
                                          • avatar
                                            Konto usunięte
                                            0
                                            bożek mamon im karze kłamać
                                            • avatar
                                              Konto usunięte
                                              0
                                              No i mamy wynik marketingowego wciskania kitu?
                                              Jeszcze jesienią 2013 producenci tych konsol zarzekali się, że dzięki lepszej architekturze zarówno na sprzęcie MS a przede wszystkim na nowym PS4 pisanie gier będzie łatwiejsze i wygodniejsze.
                                              Rzeczywistość może okazać się jednak zgoła inna.
                                              Na pytanie czemu producenci gier siedzieli cicho gdy MS i Sony gadało bzdury możecie odpowiedzieć sobie sami... :).
                                              • avatar
                                                moorell
                                                0
                                                "sztuczna inteligencja bardziej złożona" - gdyby tak jeszcze było naprawdę. Recenzja "Total War: Rome 2" zrobiona przez Angry Joe byłaby śmieszna gdyby nie była taka tragiczna...
                                                • avatar
                                                  Konto usunięte
                                                  0
                                                  Masz na myśli wszystkie komentarze czy tylko ten powyżej?

                                                  * Jeżeli wszystkie, to bez sensu pisać to co napisałem poprzednio, bądź czegoś co nie dotyczy danego tematu

                                                  * Po drugie piszę dość ogólnie, bo to sięga wszystkich bibliotek, urządzeń, tego czego doświadczamy na ogół, przykład? Nie da się obejść praw fizyki i nagle na Intel Core i7 napisać sieci neuronowej w takiej postaci jak u ludzi - AI, bo to jest nie możliwe.

                                                  * Każdy komentarz dotyczy czegoś innego, np. ktoś napisał o kosztach, że my odczujemy, to ja, że nie tylko my - cały wschód( pomijam Japonię, ale tu również dla niektórych nie będzie różowo ), natomiast Amerykanie, którzy produkują gry i sprzedają je w $$$, to dla nich jest to tania gra, kwestia wartości kursu walut. Ktoś inny z kolei, napisał, że chodzi tu o pieniądze, a nie o przepisanie silnika lub napisanie AI przeciwników, co jest bez sensu.

                                                  Odpisuję każdemu inaczej i poruszam inne kwestie, które są wymagane, aby każdy mógł zrozumieć, że nie jest tak różowo, że nie jesteśmy maszynami( "płacę i wymagam" ) lub magikami. Fakt, faktem jest to, że również chcą zarobić i usprawiedliwić podniesienie ceny, ale tak jak już wcześniej pisałem i nie tylko ja, chodzi dodatkowo też o przepisanie silnika, zoptymalizowanie go, a następnie zatrudnienie dobrych grafików, animatorów, zapłacenie za sesje motion capture itd.