Audio

Dolby Atmos: kinowy dźwięk w twoim salonie

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
10 komentarzy Dyskutuj z nami

Firma Dolby postanowiła przenieść kinową technologię dźwięku przestrzennego do domowych systemów audio.

Dolby Atmos

Dolby Atmos to technologia, której zadaniem jest zbombardowanie słuchacza dźwiękiem z każdej strony. Nikt chyba nie ma wątpliwości, że rozwiązanie to powstało z myślą o kinach. Teraz jednak amerykańska firma znalazła sposób, by sprowadzić Armos do naszych salonów. 

Oczywiście jeżeli liczysz na przestrzenny dźwięk bardzo wysokiej jakości, musisz liczyć się ze sporymi wydatkami. Oprócz wspierającego standard Atmos amplitunera (a takie mają w swoich ofertach między innymi Denon i Marantz), warto byłoby też wyposażyć się w kompatybilne głośniki. 

„Kiedy w 2012 roku wprowadzaliśmy Dolby Atmos – przełomowy system audio, który przenosi kinomaniaków w sam środek akcji, zacząłem wyobrażać sobie jak znacznie lepiej mój zestaw kina domowego – jak i miliony innych – mógłby brzmieć. To może podnieść domową rozrywkę na zupełnie nowy poziom” – zapowiedział Brett Crockett, Director of Sound Research w Dolby.

Firma Dolby poczyniła ponoć spore postępy, aby odtworzyć kinowy efekt w domowym salonie. „Jeśli jest gotów i masz możliwości, by zainstalować głośniki na suficie – będą świetne rozwiązania” – zapowiada Crockett. – „Jeśli jednak to dla ciebie niemożliwe – a to całkiem normalne – nasi partnerzy umożliwią ci uzyskanie w pełni przestrzennego dźwięku stamtąd, gdzie masz swoje konwencjonalne głośniki postawione teraz”.

Jak to możliwe, by słyszeć dźwięk z góry nie mając głośników nad głową? Crockett wyjaśnia, że wszystko sprowadza się do zrozumienia fizyki fal dźwiękowych i zrozumienia w jaki sposób nasz mózg je interpretuje. 

W najbliższych miesiącach na rynku ma pojawić się sporo urządzeń kompatybilnych z Dolby Atmos. Już na początku przyszłego roku natomiast udostępnionych ma zostać wiele filmów i innych materiałów wideo, które zostały dodatkowo stworzone przy współpracy z Dolby właśnie w celu wzbogacenia efektu Atmos.

Źródło: Engadget, Dolby Blog

Komentarze

10
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    raffal81
    Ciekawe, przypominają mi się czasy kiedy miałem kartę dzwiekową API A3D i cieszyłem się dźwiękiem 3d którego nawet bylo słychac z góry ;)) ma się rozumieć że na słuchawkach ;) ale kiedy to było ho ho :))

    Ludzkie ucho łatwo oszukać, zobaczymy jak im to wyjdzie ;)))
    5
  • avatar
    Konto usunięte
    Jeszcze pamiętam te systemy jak chociażby Sensaura 3D które potrafiły generować dźwięk w pełnych 360* na dwóch głośnikach ....... i to działało ....... rzeczywiście działało, ot chociażby w pierwszym UT czy na silniku Jupiter od Monolitha. Na przykład w Blood II było dokładnie słychać w którym miejscu stoi i mówi przeciwnik ukryty za ścianą, albo trajektorię lotu pocisków :-)
    5
  • avatar
    Atak-Snajpera
    O ile się nie mylę to HRTF jest częścią DirectSound3d od wielu lat. Grając na słuchawkach nie mam problemu z lokalizacją przeciwnika. Góra-dół , tył itd