Karty graficzne

Fizyka z GPU odsunięta do DirectX 11

przeczytasz w 0 min.

Po przejęciu Havoka - twórcy fizyki i innego interaktywnego oprogramowania - przez Intela, największego na świecie producenta mikroprocesorów x86, rzeczywiste zastosowanie silnika fizyki Havok w grach stanęło pod wielkim znakiem zapytania - twierdzi Richard Huddy z AMD.

Zanim Intel we wrześniu przejął firmę Havok, była ona niezależnym dostawcą silników fizyki i interaktywnego oprogramowania dla twórców gier. Intel twierdzi, że Havok będzie nadal kontynuował swoją pracę tak jak do tej pory, z tym, że należy do mikroprocesorowego giganta. Wygląda jednak na to, że firma albo odpuści sobie albo zaprezentuje bez żadnego wsparcia swój Havok FX, silnik fizycznych efektów przeznaczony dla gier, które do wszystkich obliczeń wykorzystują procesory graficzne.

Według Richarda Huddy’ego, który dołączył do AMD, gdy firma ta przejęła ATI Technologies w zeszłym roku, Havok FX prawdopodobnie w ogóle się nie ukaże i nie będzie składnikiem wielu gier komputerowych. AMD przyznaje, że na horyzoncie widać już kilka gier, które są w stanie obliczać fizykę za pomocą procesorów graficznych, ale wysoce nieprawdopodobne wydaje się, że z czasem będzie ich więcej, chyba że powstaną kompletne narzędzia do obsługi fizyki przez procesory graficzne.

Dla AMD, która jest drugim co do wielkości dostawcą obliczeniowych jednostek centralnych x86 na świecie, bardziej rozsądne w chwili obecnej jest promowanie obliczeń fizyki za pomocą wielordzeniowych procesorów, pod warunkiem, że dostępne będą specjalne narzędzia. W wyniku tego, bez Havok FX i  przy braku chęci do wspierania go przez AMD, w najbliższej przyszłości fizyka GPU raczej nie stanie się popularna.

Jednak obliczanie fizyki za pomocą procesorów graficznych może jeszcze odżyć i odzyskać popularność, gdy tylko Microsoft wprowadzi DirectX 11. Zgodnie z planami ma on obsługiwać dodatkowe funkcje, które pozwolą na stworzenie nowych możliwości w grach.


Jen-Hsun Huang, jeden z szefów Nvidia Corp., która jest producentem większości dedykowanych układów graficznych, powiedział niedawno, że przejęcie firmy Havok przez Intela stworzy „negatywne synergie” w świecie procesorów graficznych. Niemniej jednak nie brakło mu optymizmu związanego z tą technologią i wskazał, że na rynku istnieją także inne firmy zajmujące się specjalistycznym oprogramowaniem tego typu.

„Przetwarzanie fizyki ma jeszcze przed sobą długą drogę do przebycia. Na rynku istnieje wiele firm zajmujących się tym tematem. Całkiem sporo jest firm skupiających się na specjalistycznym oprogramowaniu, które tworzą tę właśnie technologię. Z kolei wielu twórców gier korzysta z własnych silników fizyki. Dlatego wydaje mi się, że czeka nas jeszcze mnóstwo odkryć na tym polu. Szczerze mówiąc, nie jestem pewien dlaczego doszło do zakupu tej firmy. Może da to Intelowi pewną przewagę jeżeli chodzi o Havok, ale bezsprzecznie tworzy także negatywne synergie wszędzie indziej,” powiedział Huang.

W chwili obecnej Intel Corp. jest największym dostawcą układów graficznych w rdzeniach logicznych chipsetów we wbudowanych kartach graficznych, ale firma ta jak na razie nie produkuje dedykowanych układów, których moc obliczeniowa konieczna jest do obliczania efektów fizyki. Z tego właśnie powodu, z punktu widzenia Intela było relatywnie ważne, aby potencjalnie bardzo popularna technologia nie trafiła na rynek. W przeciwnym wypadku zmalałoby zapotrzebowanie na bardzo wydajne jednostki centralne w grach komputerowych.

Oprócz firmy Havok, także Ageia zajmuje się opracowywaniem różnego rodzaju oprogramowania obliczającego fizykę w grach komputerowych. Firma ta oferuje silniki, które korzystają z Ageia PhysX, dedykowanej jednostki obliczającej fizykę (PPU), którą można nabyć oddzielnie za około 200 dolarów. W chwili obecnej Ageia PhysX jest obsługiwana przez niewiele gier, dlatego też nie jest specjalnie popularna.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!