Ciekawostki

Hyperloop jednak nie dla ludzi

przeczytasz w 1 min.

Hyperloop miał sprawić, że będziemy mogli omijać korki i błyskawicznie przemieszczać się po mieście, jak i między nimi. Wygląda jednak na to, że przynajmniej na razie taka magnetyczna kolej nie będzie oddana do dyspozycji pasażerów.

Hyperloop dla pasażerów? Nie tak prędko, jeśli w ogóle

Założenie było takie, że hyperloop będzie koleją przyszłości. Bezpieczną, piekielnie szybką i stosunkowo oszczędną. Okazało się jednak, że urzeczywistnienie tego projektu jest szalenie trudne. Wśród dwóch najważniejszych osób, zainteresowanych rozwojem tej koncepcji, znajdowali się Elon Musk i Richard Branson z grupy Virgin. Ten pierwszy ostatecznie poszedł w budowanie tuneli na potrzeby ruchu samochodowego, ten drugi zaś właśnie ogłosił, że czas na zmianę planów. 

Firma Virgin Hyperloop zdecydowała się na zwolnienie 111 pracowników. To efekt podjętej przez zarząd decyzji o porzuceniu pomysłu przygotowywania systemu do użytku pasażerskiego. Jak donosi The Financial Times, aktualnie priorytetem jest zaprojektowanie technologii hyperloop pod kątem transportu towarów.

Virgin Hyperloop stawia na transport towarów

Nie jest tak, że o transporcie ładunków nigdy nie było mowy. Ba, samo Virgin Hyperloop w 2018 roku uruchomiło Cargospeed – submarkę nastawioną właśnie na tego typu zastosowanie. Teraz postanowiono po prostu położyć cały nacisk na przewóz towarów, rezygnując z transportu pasażerskiego (a przynajmniej odkładając go na pewien czas). 

Zmiana podejścia nie jest też dużym zaskoczeniem. Wielokrotnie już przesuwano termin, w którym pierwsze sieci hyperloop będą oddane do użytku. Tymczasem transport towarów powinien być znacznie łatwiejszy do zrealizowania niż przewozy pasażerskie. Prawdopodobnie jedna z pierwszych komercyjnych nitek połączy Rijad z Jeddah w Arabii Saudyjskiej.

Źródło: The Financial Times, Engadget, The Verge, Business Insider, Fast Company, informacja własna

Komentarze

9
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Ciekawski_
    20
    Az mi się nie chce prostować wszystkich nieprawdziwych i przekłamanych informacji w tym newsie. Skupię się na najważniejszych:
    1. Musk nie ma już nic wspólnego z Hyperloop. Sprzedał temat Bransonowi.
    2. Hyperloop, nigdy nie miał rozwiązywać problemów transportu na bliskie odległości. To miał być szybki transport (kilka - kilkanaście tysięcy km/h) na duże odległości. Na krótkich dystansach to nie ma najmniejszego sensu, bo nawet nie zdąży się rozpędzić, a już będzie musiał hamować.
    3. Musk i jego "tunele dla Tesli" nie mają nic wspólnego z Hyperloop. To ma być odpowiednik metra dla samochodów elektrycznych.
    4. Musk najprawdopodobniej porzucił Hyperloop na rzecz rakietowego transportu międzykontynentalnego z wykorzystaniem Starshipa. Globalna sieć Hyperloop jest niewykonalna na dzień dzisiejszy (morza i oceany do pokonania), więc Musk raczej dobrze zrobił.
    5. Od początku było wiadomo, że Hyperloop to w pierwszej kolejności rozwiązanie dla przewozu towarów. Dla ludzi ta technologia jest bardzo niebezpieczna. Samo przyśpieszanie i hamowanie wywołuje spore przeciążenia, które mogą być trudne do zniesienia dla pasażerów. Do tego dochodzi ogromne zagrożenie związane z rozszczelnieniem tunelu. Nawet minimalna ilość powietrza w tunelu może doprowadzić do katastrofy. Utrata ładunku w ten sposób, to mały problem, ale śmierć pasażerów to już katastrofa.
    • avatar
      Yamaraj6
      10
      "Hyperloop miał sprawić, że będziemy mogli omijać korki i błyskawicznie przemieszczać się po mieście"
      ? Co? Pierwsze słyszę, jaki sens ma tak szybki transport w mieście? Przecież na takich odległościach to by się nie rozpędziło do połowy prędkości nawet.
      • avatar
        Biurokrata
        1
        Jeżeli to ma się kiedykolwiek opłacać, to niezbędne są prace nad redukcją masy pojazdów. Ważący kilka ton wagon dla 8-10 pasażerów - to nie ma żadnego sensu.
        • avatar
          Yamaraj6
          -1
          Jestem ciekawy czy uda im się zrobić to tak, aby przewóz tych towarów był w jakikolwiek sposób opłacalny i nie był skrajnie drogi. Jak ktoś nie wie o czym mówię to proponuj poczytać o tym jak kosztowna jest kolej magnetyczna, która zużywa ogromne ilości prądu, a do tego jej budowa jest ultra droga (specjalne stopy metali, które dobrze przewodzą prąd itp.)
          A tutaj nie dosyć, że sama kolej magnetyczna jest droga to jeszcze musi być umieszczona w tubie próżniowej. Przepustowość tej sieci musi być ogromna, żeby tak duże nakłady finansowe się zwróciły. Ogólnie kibicuje, żeby całość się udała, bo to jedyna szansa na to, aby transport w przyszłości na odległości 400 - 2000 km nie zajmował całego dnia, a 1-2h.

          Polecam posłuchać tego chłopa na YT, jest bardzo pesymistycznie nastawiony do całości i analizuje hyperloopa pod względem kosztów itp., miła odmiana od czytania komentarzy ludzi zachwalających każdy pomysł Muska jakby był bogiem, a 80% jego pomysłów w żaden sposób się nie kalkuluje i nie będzie kalkulować przez najbliżesze kilkadziesiąt lat
          https://www.youtube.com/watch?v=CQJgFh_e01g&ab_channel=AdamSomething
          https://www.youtube.com/watch?v=dNzjk-kiUmQ&ab_channel=AdamSomething
          • avatar
            keepercraft
            0
            Hyperloop to dawna futurystyczna wizja, która w praktyce ma sporo wad.
            "Adam Something" na YouTube bardzo dobrze opisał brak sensu implementacji tego.