Laptopy

Premiera NVIDIA Maxwell 980M i 970M - desktopowa wydajność GPU w notebookach

Karol Żebruń | Redaktor serwisu benchmark.pl
44 komentarze Dyskutuj z nami

Mobilne GPU z roku na rok zmniejszają przepaść wydajnościową do stacjonarnych odpowiedników. Nowe karty NVIDIA są coraz bliżej ideału.

NVIDIA GM204 chip

Architektura NVIDIA Maxwell jest nam już dobrze znana, a topowe układy graficzne GTX 980 przeznaczone dla desktopów miały niedawno swoją premierę. Teraz pora na mobilnego Maxwella dla notebooków, który choć nadal jest tworzony w procesie 28 nm tak jak układy Kepler, oferuje 1,4x wzost wydajności na rdzeń, 2x wyższą wydajność na wat i o 30% lepiej wykorzystaną przepustowość pamięci.

Nowe układy stały się sercem najwydajniejszych jak dotąd kart graficznych dla notebooków. NVIDIA GeForce GTX 980M i GTX 970M wydajnościową przepaść, która dzieliła dotychczas mobilne i stacjonarne wersje układów, zmniejszają do 25%. Statystycznie to nadal spora różnica, ale blednie ona w obliczu kolejnych zalet jakimi mogą pochwalić się nowe układy. Na tydzień przed premierą mieliśmy okazję poznać wszystkie szczegóły dotyczące mobilnych Maxwelli, a także zobaczyć w akcji notebooki wyposażone w te układy. 

Wszystkie nowe cechy kart NVIDIA GeForce GTX 980M i 970M podporządkowane są jednemu wymogowi. Zapewnieniu grywalności jak największej liczbie tytułów gier. Grywalność to nie tylko wystarczająca dla płynnego renderowania obrazu liczba klatek, ale również odpowiednio wysoka jakość obrazu oraz możliwie najdłuższy czas pracy na zasilaniu bateryjnym.


Cele jakie stawiała sobie NVIDIA i co udało się osiągnąć na przykładzie popularnych gier.

Parametry nowych układów dla notebooków są nastepujące:

  GeForce GTX 980M GeForce GTX 970M
GPU Maxwell, 28 nm, GM204
procesory CUDA 1536 1280
taktowanie 1038 MHz + Turbo 924 MHz + Turbo
pamięć 2500 MHz, 256-bit
do 4 GB GDDR5
2500 MHz, 192-bit
do 3 GB GDDR5
wspierane technologie DX12, OpenGL 4.4, OpenCL 1.1, Direct Compute
obsługiwane funkcje NVIDIA Optimus, BatteryBoost, GPU Boost, GameStream Ready, ShadowPlay, wsparcie GameWorks, możliwość pracy w SLI
obsługiwana rozdzielczość do 3840 x 2160 (LCD, eDP 1.2)
do 1920x1200 (LCD, LVDS)
do 2048x1536 (VGA analog)
do 3840x2160 (DP)
inne wsparcie dla TrueHD i DTS-HD Audio poprzez HDMI, PCI Express 3.0

Dla przypomnienia architektura (po najechaniu na zdjęcie kości układu GeForce zobaczymy schemat).

Dzięki architekturze Maxwell osiągi mobilnych kart to 75% desktopowego odpowiednika, co jest prawie kontynuacją liniowego trendu przyrostu wydajności dla mobilnych GPU. W 2010 roku topowe układy 480M osiągały 40%, a dwa lata później premiera Keplera podniosła ten poziom do 60%. Kto wie co będzie za dwa lata.

Tymczasem jednak my zostańmy w 2014 roku i zobaczmy co nowego wnosi mobilny Maxwell. To nie tylko proste zwiększenie wydajności obliczeniowej, a przede wszystkim technologie, które sprawiają, że jest ona lepiej spożytkowana. Poznaliśmy je już przy okazji premiery desktopowych układów.

  • VXGI (Voxel Global Illumination), która ma poprawić wady obrazu wynikające z niedoskonałego renderowania oświetlenia (niebezpośrednie oświetlenie z odbicia od materiałów o różnym stopniu pochłanialności światła, światło rozproszone, refleksy świetlne)
  • MFAA (Multi Frame Anti-Aliasing), pozwala osiągnąć jakość zapewnianą przez technikę MSAA przy jednocześnie dużo większej wydajności
  • DSR (Dynamic Super Resolution), technika renderowania sceny w rozdzielczości 4K lub innej wyższej niż natywna rozdzielczość ekranu, a potem skalowania w dół za pomocą filtra Gaussa 13-rzędu,

Dodatkowo usprawiono mechanizm BatteryBoost, który działa na jeszcze większej liczbie systemów, również tych o mniejszej ogólnej wydajności (ogólna efektywność zależy od producenta danego notebooka). Poniższa demonstracja ilustruje korzyści z zastosowania technologii na przykładzie dema gry Tomb Raider (niebieski wykres oznacza wykorzystanie baterii, najpierw z wyłączoną, a potem z włączoną optymalizacją). W ustawieniach BatteryBoost możemy zdefiniować co dla nas znaczy grywalność określając maksymalną prędkość na wybranym poziomie od 30 do 60 kl/s.

Podsumowując, NVIDIA GeForce GTX 980M i GTX 970M pozwalają na płynną rozgrywkę nie tylko w rozdzielczości 1080p, ale również w rozdzielczości 2560x1440 pikseli przy ustawieniach Ultra. W porównaniu z układami Kepler GTX 680M sprzed trzech lat (a mniej więcej co tyle czasu gracze wymieniają komputery według NVIDII), GPU w GTX 980M pozwala osiągnąć co najmniej dwukrotny wzrost wydajności i zbliżyć się do poziomu oferowanego przez desktopowe odpowiedniki. Zarazem osiągnięto rozsądny czas, który możemy poświęcić na granie na najwyższych obrotach bez doładowywania.

Układy NVIDIA GeForce GTX 980M i GTX 970M trafią w przyszłości do urządzeń wielu producentów, jednak na początku będą to notebooki czterech firm - ASUS, MSI, Gigabyte i Clevo. Pierwsi dwaj producenci na pewno pokażą się na naszym rynku, co do dwóch pozostałych pewności nie ma. Tak niektóre z notebooków prezentują się na żywo.


ASUS G751


MSI GS70


MSI GT72


Gigabyte P35

Źródło: NVIDIA, Inf. własna

Komentarze

44
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    SoulRak3r
    5
    Tabelka z parametrami przedstawia 680 i 670
  • avatar
    Franz
    5
    Niestety masz rację - laptopy dla graczy są drogie i rzeczywiście lepiej kupić standardowy laptop i desktop w tej cenie.
    Tylko, że wiele osób chce miec takiego laptopa by używac go poza domem i jak finanse nie stanowią dla nich problemu to kupują, bo nie ma alternatywy.
    Ja, np. przez parę miesięcy latem spędzam sporo czasu na działce nad jeziorem i nie będę za każdym razem targał swojego blaszaka i monitora, bo to po prostu niewygodne, by za każdym razem, gdy wyjeżdzam na 2-3 dni demolować swoje domowe stanowisko pracy, więc taki laptop dla gracza to dla mnie jedyne sensoene rozwiązanie, bo oprócz pracy lubię też pograć.
  • avatar
    Marucins
    3
    Co zobaczymy za dwa lata?
    Jak to co, jeśli trend ograniczania desktopowych kart będzie dalej się utrzymywał to sytuacja będzie identyczna.

  • avatar
    Konto usunięte
    2
    Tylko, ze granie na laptopie z samego zalozenia jest bez sensu. Przy tak wygorowanych cenach gamingowych laptopow znacznie lepiej kupic zwyklego lapka i dobrego desktopa w tej samej cenie.
  • avatar
    Vaclav
    2
    No no, to już nawet laptopy osiągają rozdzielczości powyżej 1080p i ponad 60FPS w grach... (pozdro dla użytkowników konsol :)
    Niezły wynik bo zawsze broniłem desktopów kiedy ktoś namawiał mnie na laptopa, a teraz będę musiał spuścić z tonu.
  • avatar
    Konto usunięte
    2
    A to wszystko w laptopie za jedyne 14 tyś. złotych, gdzie komputer wyposażony w i7, 16Gb RAM i gtx 980 możemy mieć za 5-6 tysięcy złotych, nic tylko brać :) ja rozumiem, że mobilność mobilnością, ale nie mam zamiaru płacić za nią 70% ceny. Choć, kto wie? Może komuś się opłaca? W każdym razie to nie dla mnie. Napiszcie co Wy o tym sądzicie.
  • avatar
    PROtossPlayerPL
    1
    jeśli lapki z 970m będą poniżej 5 tys zł to kupie, a jeśli nie to złoże PC za 3 tys z desktopowym 970.
  • avatar
    AndreoKomp
    0
    Kolejny gwóźdź do trumny AMD. I to całkiem solidny. Ciekawe czy nawet w tym przypadku znajdą się idioci co napiszą "pobór energii do wydajności nie ma znaczenia".
  • avatar
    jkbrenna
    -8
    Osobiscie uwazam, ze rynek dedykowanych GPU dla PC Mobilnych powoli traci sensa:
    1. Wbudowane GPU Intela sa coraz lepsze i sa specjalnie dla Mobilnych PC rozwiniete, dolaczenie do ich SoC jeszcze jakigos tam RAM-u nie tylko koszty obnizy, ale tez pomoze do mobilnego PC duzo lepsze urzadzenia peryferyjne SSD, FullHD ekran itd) dodac aby w dalszym ciagu gotowy PC za cene conajmniej 600 $ sprzedac... na tym zarabiajac
    2 do PC tanszych niz 400 $ nikrt nie bedzie dyskretne GPU wsadzac..
    2. W koncu chyba AMD , jakies CPU porzadne zrobi i pelnosprawne APU OEM dostarczy, aby ci mogli to za conajmniej 400$ sprzedac i cos zarabiajac i kliejenta zadowolonym pozostawic..
    3. AMD-emu udalo sie rozwoj mobilnych GPU uniknac, ale to jest winikiem ich nieudolnosci...moze uda im sie troche randomow M sprzedac, aby je w iMac montowac, ale to jest calkowicie marginalny rynek...
  • avatar
    Konto usunięte
    0
    Sądząc po screenie z gpu-z. 980m będzie mieć 8GB ramu. link: http://videocardz.com/52978/nvidia-launches-geforce-gtx-980m-and-gtx-970m