Karty graficzne

Nvidia Pascal - rewolucyjna architektura GPU na 2016 rok

Obecną architekturę Maxwell zastąpi Pascal, która wprowadzi kilka innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Nvidia Pascal - moduł
Inżynieryjny moduł Nvidii bazujący na architekturze Pascal z technologią NVLink

Na ubiegłorocznej konferencji GPU Technology Conference (GTC) poznaliśmy nadchodzące architektury procesorów graficznych Nvidii – w tym także Volta, która zaoferuje jeszcze wyższą efektywność energetyczną. Producent postanowił jednak nieco zmodyfikować swoją strategię i na wczorajszej konferencji GTC 2014 poznaliśmy aktualne plany rozwoju architektur GPU. Czego powinniśmy się spodziewać po obecnej generacji Maxwell?

Architektura Volta (nawiązująca do Alessandro Volty -  włoskiego fizyka, konstruktora i wynalazcy) zostanie poprzedzona architekturą Pascal (nawiązującą do Blaise Pascala - francuskiego matematyka, fizyka i filozofa religii), która wprowadzi kilka nowych rozwiązań technologicznych – zunifikowaną pamięć, pamięć 3D oraz złącze NVLink. Ponadto powinniśmy się spodziewać jeszcze wyższej efektywności energetycznej.

Nvidia - plany wydawnicze architektur graficznych

Zunifikowana pamięć to swego rodzaju pamięć współdzielona między procesorem centralnym (CPU) a procesorem graficznym (GPU), która pozwoli na szybszą komunikację obydwóch tych podzespołów.

Nvidia 3D Memory

Z kolei pamięć 3D to nowy system integrowania pamięci w jednym układzie scalonym, który zaoferuje kilkukrotnie wyższą przepustowość, a przy tym nawet 2,5-krotnie zwiększy jej pojemność i 4-krotnie efektywność energetyczną. Na ubiegłorocznej konferencji GTC mówiono o przepustowości rzędu 1 TB/s (jeszcze w odniesieniu do generacji Volta), lecz nie wiadomo czy założenia te są nadal aktualne.

Nvidia NVLink technologia

Na uwagę zasługuje również technologia NVLink, która wyeliminuje tzw. wąskie gardło między procesorem a kartami graficznymi. Nowa technologia ma zwiększyć przepustowość łączącej je magistrali z 16 GB/s do 80 GB/s, a przy tym również poprawić skalowanie konfiguracji z kilkoma kartami połączonymi w trybie SLI.

Nvidia NVLink technologia

Trzeba przyznać, że całość wygląda bardzo obiecująco i może znacząco wpłynąć na rozwój układów graficznych – nie tylko w komputerach stacjonarnych, ale też w urządzeniach mobilnych, serwerach chmurowych i stacjach HPC (High-Performance Computing). Na premierę generacji Pascal przyjdzie nam poczekać do 2016 roku, a przynajmniej takie są najnowsze założenia producenta...

Źródło: Nvidia

Komentarze

43
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    8
    Zapowiada się bardzo obiecująco, a co najważniejsze dużo zmian, które mają wpłynąć na wydajność. Szkoda tylko, że na architekturę Pascal przyjdzie czekać aż do 2016 :(
    Ja czekam na 3 kwartał tego roku i na maxwelle, żeby w końcu wymienić zasłużoną i już nieopłacalną GTX 570 Fermi.
    • avatar
      piccardo
      5
      Pada tu słowo "Next-Gen" wielokrotnie, w sumie po za samą grafiką i jej mocą do jej wykorzystania np. w grach potrzebne jest coś więcej i tak dla przykładu DX jest już przestarzały i pisanie pod niego gier daje mniej korzyści niż taki OpenGL na szczęście to się zmienia i powstają też inne api jak mentle czy nawet sam M$ bojąc się zagłady z strony konkurencji zabiera się za poprawę DX'a. Porównując to że konsolowe "next-geny" to przeciętne PC a mimo tego gry potrafią wyglądać dobrze bo jak na razie nie wypuścili nic co by działało i powodowało opad szczęki ale chodzi raczej o to że nasze blaszaki potrafią o wiele więcej tylko jest problem cały czas z wykorzystaniem tej mocy, bo w 2016 mając takiego "nexg-gena" od nvidii z ulepszonymi bibliotekami DX czy openGL to bynajmniej gry robione na PC powinny być fotorealistyczne z wykorzystaniem VR czy 3D, 4k HD pominę :p Natomiast obawiam się że ta moc będzie sobie leżeć odłogiem a w świecie gier nic się nie zmieni bo za 2 lata nikt nie wyda nowych konsol a te obecne już się duszą.... a co za tym idzie jeżeli nie znajdzie się nikt kto by wydawał gry z zamiarem wykorzystania nowych api i takiej mocy to cóż czekają nas kolejne lata zacofania, ale mam nadzieję że moja teoria spiskowa jest mylna bo np. ubisoft pracował nad swoim silnikiem który robi obecnie ogromne wrażenie "SnowDrop" jeszcze przed powstaniem nowych konsol a budowali go tam gdzie wszystkie silniki się rodzą na PC i jak powiedzieli w jednym wywiadzie z myślą o PC i też next-genach ale głównie PC. Sami wiecie jak wyglądają pierwsze prezentacje gier na konsole a później ich zderzenie z rzeczywistością kiedy już nie są odpalane na PC a na właściwej docelowej platformie.
      • avatar
        mjwhite
        4
        Architektura Volta (nawiązująca do Alessandro Volty....... została przemianowana na architekturę Pascal (nawiązującą do Blaise Pascala........


        Do 2016 to jeszcze zdążą przemianować na Putin jak się Rosja rozpędzi xD
        • avatar
          Konto usunięte
          1
          Ja korzystam, i korzystać będę z Podzespołów Konkurencji ;-)
          • avatar
            Konto usunięte
            1
            Jam mam 6 letni sprzęt i nadal każdą grę odpalam i o dziwo chodzą płynnie jak powyłączam te okropne (nie wiem po co one są ) efekty typu BLOOM Motion Blur czy Okropne rozmycia bądź wynalazki typu ubersamplink które zjadają klatki a graficznie gra nawet wygląda lepiej no bo kto lubi jak cały ekran jest zamazany przez te efekty ja wole ostry obraz z SMAA i jestem zadowolony a i fpsów dużo.
            • avatar
              Konto usunięte
              1
              Nie napalajcie sie tak na "Pascal" mowiac ze szkoda ze tak pozno itp. Bedzie to samo co z Keplerem i Maxwellem.
              +30-50% do wydajnosci z generacji na generacje i na tym koniec, te wszystkie zmiany dla koncowego uzytkownika NIE SA ISTOTNE.

              Pamietam zachwyty jak pokazywano Maxwella na wykresie, ludzie nie wiedzieli czy czekac czy kupic juz nowe karty. NV jednak ostudzila troche te osoby, wydajac kilka miesiecy pozniej poprawiony wykres, gdzie Maxwell nie byl juz "wysoko w chmurach" tylko dzielil go poziom taki, jak dzieli Fermi od Keplera. ;)

              To samo bedzie z Pascalem, cudow nie ma i jakos musza poprawic wydajnosc wiec kombinuja w inna strone.
              • avatar
                Konto usunięte
                1
                Jestem ciekaw czy okaże się to prawdą. Jeśli tak to szacun :)
                • avatar
                  kot-kreskowy
                  0
                  Miałem zmieniać na Maxwella ale chyba poczekam na Pascala. hahahahaha
                  • avatar
                    piccardo
                    -1
                    To już wiem kiedy wymienię PC'ta :p 2016 xD bo technologie które cokolwiek wnoszą-zmieniają dopiero wchodzą w życie 3D, VR i normalnie wyglądające gry :p bo te które wychodzą teraz jeszcze pójdą na moim staruchu dzięki wieloletniemu zacofaniu gier :D
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      -3
                      Tak , tak :D nowy samarytanin ?
                      • avatar
                        Arek9182
                        -17
                        Wykresy, wykresiki
                        • avatar
                          Arek9182
                          -20
                          Wykresy, wykresiki
                          • avatar
                            wdowa94
                            0
                            Zaskakuje mnie to, że te rozwiązania zaczynają być stosowane w PCtach dopiero teraz. Te rozwiązania powstały już dawno, ale nikomu nie przyszło do głowy żeby zastosować pamięci 3D, czy nawet pamięć współdzieloną między dwoma mikroprocesorami na jednej magistrali...

                            Postęp jest, ale o wiele wolniejszy niż być powinien...
                            • avatar
                              Konto usunięte
                              0
                              Różnice w generacjach są duże, ale statnio Nvidia wydaje wpierw średnią półkę z danej generacji, a dopiero za rok najbardziej wydajny układ. Tak np. wyszedł wpierw 680GTX, a później 780GTX, mimo, że karty z tej samej generacji kepler. Porównaj sobie natomiast wydajność 580GTX fermi, do 780ti Kepler, tu już różnica duża.

                              Gdyby Nvidia miała większą konkurencję, to jestem przekonany, że 780 gtx wyszedłby razem z 680GTX. Obecna konkurencja nawet w postaci AMD nie pokazała wielkiego zagrożenia dla Nv i przez to zarabiają na tej samej generacji 2x. Tak samo zresztą teraz intel robi, konkurencja żadna, to wydaje po dziesięć razy tą samą generacje :)
                              • avatar
                                GrinTi
                                0
                                Jak myślicie, opłacać się będzie wymienić GTXa 670 na Maxwella jak wyjdzie?
                                • avatar
                                  simon96
                                  0
                                  Już widzę youtube za kilka lat: "Gotuj z Pascalem"
                                  • avatar
                                    Konto usunięte
                                    0
                                    Nie ma co się rozpisywać, zapowiada się ciekawie. W sumie to w dziedzinie kart graficznych to sporo ciekawych wydarzeń ma miejsce więc sumiennie zaglądam do różnych newsów związanych z tym tematem :)