SSD

Afera z dyskami SSD – Patriot przyznaje się do błędu i przeprasza klientów

przeczytasz w 2 min.

Pamiętacie ostatnią aferę z dyskami Patriot Viper VPN100? Producent po cichu podmienił podzespoły, co spotkało się z burzą w branżowych mediach. Patriot postanowił odnieść się do tematu i wytłumaczyć się ze swoich decyzji.

Temat dysków Patriot Viper VPN100 poruszyliśmy w ubiegłym tygodniu. Przypominając, chodzi o sytuację opisaną przez jednego z użytkowników serwisu Reddit – okazało się, że zakupiony przez niego dysk Viper VPN100 2TB korzysta z innego kontrolera i oferuje mniej pamięci podręcznej. Producent wprowadził zmiany w specyfikacji bez informowania o tym klientów.

Do tematu odniosła się firma Patriot, która przesłała nam oświadczenie w sprawie zaistniałej sytuacji.

Oświadczenie firmy Patriot w sprawie dysku SSD Viper VPN100

Jako Patriot musimy odnieść się do obecnej sytuacji związanej z naszym dyskiem SSD m.2 Viper VPN100. Zostaliśmy poinformowani, że niektórzy klienci zauważyli zmniejszenie pojemności pamięci podręcznej na dysku SSD VPN100, dlatego kilka ostatnich dni poświęciliśmy na dokładne zbadanie tej sprawy i wysłuchanie opinii pojawiających się w sieci.

Ze względu na ciągłe niedobory układów scalonych wpływające na globalny łańcuch dostaw w 2020 roku, Patriot zdecydował się wykorzystać kontroler Phison E12S wraz z Phisonem E12 w serii VPN100 (256 GB/512 GB/1 TB/2 TB). Potwierdzamy, że jest to jedyna seria dysków SSD z rodziny Viper, której dotyczy ta sytuacja. E12S zużywa mniej pamięci podręcznej, ale oferuje taką samą wydajność jak kontroler E12, ponieważ jest produkowany przy użyciu najnowszego procesu produkcyjnego i innowacyjnego firmware'u. Patriot gwarantuje, że VPN100 korzystający z E12S osiągnie takie same poziomy wydajności w sekwencyjnym odczycie/zapisie i losowych IOPS oraz takie same limity wytrzymałościowe (pomijając kopanie Chia) jak VPN100 korzystający z oryginalnego kontrolera E12. 

Jednak nie zaprzeczamy, że nie zaktualizowaliśmy naszych arkuszy informacyjnych, które są dostępne na stronie internetowej, a konsumenci powinni zostać poinformowani o takiej zmianie natychmiast. W związku z tym przepraszamy za zaistniałą sytuację i bierzemy odpowiedzialność za wszelkie spowodowane niedogodności. Każdy konsument, który ma jakiekolwiek pytania lub wątpliwości dotyczące swojego dysku VPN100 z kontrolerem E12S, może bezpłatnie skontaktować się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [email protected] Zobowiązujemy się również do tego, że w przyszłości nasze arkusze informacyjne i strona internetowa będą zawsze odzwierciedlać rzeczywiste dostępne specyfikacje produktów.

Jesteśmy także podekscytowani, że w czwartym kwartale bieżącego roku wprowadzimy nowy dysk SSD Viper Gen3 x4 m.2, który zastąpi VPN100 i z pewnością usatysfakcjonuje entuzjastów sprzętu na całym świecie. To przyjemność od 35 lat być częścią społeczności IT i mamy nadzieję, że w czasach, w których technologia nieustannie ewoluuje, wciąż będziemy wprowadzać na rynek przełomowe produkty.

Patriot Viper VPN100 - porównanie specyfikacji
Patriot zmodyfikował arkusz ze specyfikacją techniczną dysków Viper VPN100 (po lewej stara wersja, a po prawej nowa)

Producent jest zdania, że zmiana specyfikacji nie powinna wpłynąć na wydajność i wytrzymałość dysków (co ciekawe pomijając kopanie kryptowaluty Chia). Czy tak jest w rzeczywistości? Zapewne zweryfikują to odpowiednie testy. Cieszy natomiast przyznanie się do błędu. Szkoda, że stało się to dopiero po nagłośnieniu tematu.

Źródło: Patriot

Komentarze

12
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    kazitut
    16
    E12 nie ma . A E12s (słabsze) są .
    A ponoć półprzewodników brakuje.
    Widać wszystkich innych, poza E12s.
    Jaki ten świat zakłamany.
    • avatar
      nevermind
      14
      Jak się o sprawie zrobiło głośno to nagle łaskawie zabrali głos i zaktualizowali co trzeba, takie typowe PR'owe zagranie i tyle.
      Fair by byli jak by zaoferowali możliwość zwrotu i zwrócenie kosztów tym którzy nie są zadowoleni z faktu jakie zmiany zaistniały. Wszystkie testy zostały zrobione na wcześniejszej konfiguracji i takie też funkcjonują wszędzie i zdecydowana większość osób się o nie opiera, a pewnie mało kto zrobi ponownie testy aby to wszystko potwierdzić. Za takie praktyki powinny być surowe kary jeżeli producent zmienia coś w konfiguracji, a nazwę zostawia cały czas taką samą.
      • avatar
        Silver
        11
        Niech wymienia albo zwraca kase - proste.
        • avatar
          kazitut
          9
          I jeszcze zapewnienie E12 == E12s. (Producenta)
          • avatar
            lucullus
            7
            Ale łaskawość - można się skontaktować i odpowiedzą na pytania...
            • avatar
              m2nster
              2
              Czy tylko mnie zastanawia główne zdjęcie? Dysk jest przykręcony śrubą do płyty głównej za wcięcie między pinami.
              • avatar
                IgiPL
                1
                Co po aktualizacji arkuszy z danymi? Nadal loteria, kupujesz model XYZ i nie masz pojęcia, który kontroler trafisz ¯\_(ツ)_/¯
                Powinni dodać jakieś oznaczenie w modelu, aby zwykły człowiek widział od razu, że to coś innego.
                • avatar
                  kokosnh
                  1
                  Z tego co mi wiadomo, to tak E12 to E12S, różnica jest w wielkości pakietu, nie ma nic do użycia RAM-u z mojej wiedzy.
                  oba są produkowane na 28nm TSMC
                  spec producenta. Czysto z specyfikacji wyglądają prawie identycznie:
                  https://www.phison.com/images/products_datasheet/Consumer_PS5012-E12.pdf
                  https://www.phison.com/images/products_datasheet/Consumer_PS5012-E12S_202011.pdf

                  Z tego co mi wiadomo, phoison ponad rok temu przeprojektował kontroler i od tego czasu zaprzestali produkcji starszej wersji. Nowa wersja zabiera mniej miejsca i dzięki temu mogą produkować jednostronne SSD 1 i 2TB w formacie M2 2280. Wcześniej 1 i 2TB wersje na E12 musiały być dwustronne.
                  Mniejsza ilość wymaganego DRAM-u to raczej dzięki firmware. Ogólnie oba kontrolery mogą korzystać z tego samego firmware, z tego co wiem, więc może to trochę was podbuduje, że to to samo. https://www.reddit.com/r/NewMaxx/comments/iagxuv/flashing_e12e12s_to_firmware_226/

                  Ps. Wszyscy producenci korzystający z E12 w swoich SSD zrobili to samo, a ilość wymaganego DRAM jest dyktowana przez phisona.
                  ci producenci to między innymi
                  PNY
                  silocon power
                  patriot
                  i wszyscy inni co nadal sprzedają modele które posiadały E12, bo E12 nie jest produkowany od dawna, a jego zamiennikiem jest E12S.
                  Nie mylić z słabszą wersją E12C, to nie o nim mowa.

                  Większym problemem jest podmiana NAND na inny.

                  Oczywiście tu podrzuciłem darmowy temat, jak zmiana specyfikacji u tych producentów,
                  W takim CS3030 siedzi obecnie E12S połowa DRAM DDR3L i kostki 64l 3D TLC YMTC (co ciekawe, według spec maja aż 3000 cykli P/E)
                  a w takim silicon power P34A80, oprócz E12 i E12S można znaleźć też Silicon Motion SM2262ENG, oraz na 96l 3D TLC NAND microna
                  https://www.techpowerup.com/review/silicon-power-a80-ssd-1-tb/
                  https://www.chip.pl/2021/07/silicon-power-p34a80-512-gb-test-recenzja-opinia/
                  • avatar
                    guru43
                    1
                    Takie czasy, że oszustwo, lub umyślne zatajanie informacji, nazywa się ładnie "błędem".
                    • avatar
                      adamwalkowiak
                      0
                      Ufam sprawdzonym markom, dlatego mój wybór dysku padł na sprawdzonego samsunga - https://www.komputronik.pl/product/711536/samsung-870-evo-1tb.html