Konsole do gier

Nie tylko TFLOPS. Pod względem specyfikacji, PlayStation 5 ma imponować przede wszystkim dyskiem

z dnia
Mateusz Tomczak | Redaktor serwisu benchmark.pl
93 komentarze Dyskutuj z nami

Chociaż Sony nie zasypuje nas nadmiarem informacji dotyczących PlayStation 5, jakiś czas temu poznaliśmy przynajmniej specyfikację nowej konsoli. Teraz producent przypomina, że trzeba zwracać w niej uwagę przede wszystkim na nowy dysk SSD.

PlayStation 5 ma 100 razy szybszy dysk niż PlayStation 4

Wedle obiegowej opinii prezentacja PlayStation 5 nie była szczególnie porywająca. To zresztą określenie nieco na wyrost, bo wygląd samej konsoli wciąż pozostaje zagadką. Producent zdecydował się ujawnić tylko i aż specyfikację. Początkowo wiele mówiło się o tym, iż PlayStation 5 zapewni programistom moc 10.28 TFLOPS, podczas gdy w przypadku Xbox Series X mowa o 12 TFLOPS. Sony cały czas przekonuje jednak, że różnica nie będzie tu zauważalna, bo nie pokazuje to tego, na co stać nowy dysk SSD.

A to właśnie on ma być w przypadku PlayStation 5 tym elementem, który zrobi największe wrażenie. I będzie zdecydowanie lepszy i względem Xbox Series X i względem obecnej generacji. Podczas ostatniego wystąpienia, Kenichiro Yoshid podkreślał to, co może imponować - PlayStation 5 ma 100 razy szybszy dysk niż PlayStation 4.

„Aby jeszcze bardziej zwiększyć poczucie zanurzenia się w rozgrywce, oczekujemy poprawy nie tylko rozdzielczości, ale także szybkości działania gier. [...] „Dzięki specjalnie zaprojektowanemu szybkiemu dyskowi SSD, planujemy osiągnąć prędkości przetwarzania danych, które są około 100 razy większe niż w przypadku PS4.” - Kenichiro Yoshid, prezydent firmy Sony

PlayStation 5 dysk SSD

Dysk SSD w PlayStation 5 daje wiele korzyści

Oczywistym jest, że tak duże różnice muszą przełożyć się na szereg korzyści. Nas bardziej interesują korzyści nie dla deweloperów (którzy PlayStation 5 chwalą), ale dla graczy. A tutaj już teraz wymienia się ich kilka.

Na tle obecnej generacji, PlayStation 5 ma wyróżniać się grami przynoszącymi nie tylko wyższą rozdzielczością i wyższą liczbą klatek na sekundę, ale też zauważalnie szybszym wczytywaniem się tekstur oraz eliminacją uciążliwych, przedłużających się ekranów ładowania.

PlayStation 5 kiedy prezentacja gier?

Małą próbkę możliwości PlayStation 5 ma nam dawać ostatnia prezentacja Unreal Engine 5, do której wykorzystano właśnie tę konsolę. Gracze, słusznie zresztą, czekają jednak na prezentację gier.

Wedle nieoficjalnych, ale coraz liczniejszych informacji, Sony zaprezentuje gry zmierzające na PlayStation 5 na początku przyszłego miesiąca. Powinny być to gry przygotowywane przez studia podległe Sony, jak i zewnętrznych partnerów. Aby podgrzać atmosferę można dodać, że pojawiają się spekulacje sugerujące, iż jedną z niespodzianek przygotowywanych na premierę omawianej konsoli jest Gran Turismo 7.

Źródło: gamerant

Warto zobaczyć również:

Komentarze

93
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Ma imponować dyskiem, bo resztą nie ma jak :)
    14
  • avatar
    Cóż za marketing. W PS4 jet typowy 2.5 calowy przestarzały dysk o prędkości 5400rpm więc transfery są bardzo niskie. Dysk PS5 ma max prędkości 5.5GB/s czyli jest ok 10% wydajniejszy od innych SSD NVMe PCIe Gen.4. Także mamy ogromny, ale pamiętajmy, ze dysk nie dopowiada za wyświetlanie obrazu więc to GPU musi się postarać aby było obiecane natywne 4K/60 fps
  • avatar
    Dysk jest wielką zaletą konsoli PS5 lecz pojemność już nie imponuje, wręcz śmieszy. Przy bardzo szczegółowych teksturach, jedna gra na dysku, który będzie w PS5 nie starczy. Co pokazuje niedawne demo unreal engine 5. Sztuczki deweloperów Sony mogą tą sytuacje trochę poprawić. Jednak czysta moc konsoli Microsoftu spowoduje to, iż te produkcję będą wyglądały prawdopodobnie lepiej. Czekam jednak na gry i porównania obu konsol. Obie na pewno będą super.
  • avatar
    Jak MS wypuści kilka fajnych gier na premierę XB to zmiecie PS5 na starcie. Lepszy sprzęt, większy dysk, lepszy pad, lepsze usługi, brakuje kilku gier i mam nadzieję że MS to nadgoni do premiery.
  • avatar
    dysk nie tworzy fps także wolałbym zeby był hdd i do tego lepszy proc/karta
  • avatar
    Gdzieś słyszałem wypowiedź osoby która modeluje i powiedziała że jeśli modele z programów 3d mają być przenesione 1:1 to dysk twardy będzie musiał być wielki żeby to wszystko pomieścić - nie wiem nie znam się fajnie gdyby tu jakiś kapitan to potwierdził :)
  • avatar
    I ile gier zmieści się na tym szybkim 1TB dysku? Bo ja mam w PS4 1 TB i to za mało, a mówimy o rozdzielczości Full HD.
  • avatar
    Sony wie że jest w szarej d... jeśli chodzi o moc obliczeniową i próbuje wszystkim wcisnąć że dysk poprawi jakość grania. Odkąd w Windows 10 w menadżerze zadań jest możliwość podglądu obciążenia komponentów często obserwuje jakie jest obciążenie procesora i dysku podczas ładowania gry. Obecnie posiadam dysk M2 3,5 k odczyt i 3k zapis i bardzo rzadko trafia się gra która podczas uruchamiania lub lądowania obciążył dysk powyżej 50% i jest to obciążenie paro sekundowe podczas gdy gra uruchamia/ładuje się parędziesiąt sekund.
    Większego kopa podczas ładowania gier poczułem jak zmieniłem procesor AMD FX na Ryzena 7 niż jak przesiadałem się ze zwykłego twardego dysku na dysk SSD SATA.
  • avatar
    i najważniejsze dysk SSD!!!
  • avatar
    Z informacji wynika że zmieniła się osoba decyzyjna która odpowiadała za sukces poprzedników i teraz będzie jakiś chciwy dupek stąd gorsze bebechy...
  • avatar
    Xbox będzie lepszy. Wsteczna kompatybilność, większa moc, hdmi 2.1. A co da ps5 lepszy dysk ? Nic...
  • avatar
    Nie wiem czym się konsolowcy tak jarają.

    Przecież taka grafika na PC jest już dawno.

    https://vimeo.com/336380113
  • avatar
    Tak, tak, zobaczymy jak to wreszcie wyjdzie. Chciałbym tylko przypomnieć, że prawdziwej mocy CELLa do tej pory nie znaleziono, a wg. Sony ich "exy" to "najlepsze" i "najładniejsze" gry.
    Sony jedyne co potrafi to ogłupiać masy swoim marketingiem.
  • avatar
    Miałem brać tą konsole na premiere tak jak i PS4Pro, ale raczej odpuszczam sobie. Zapowiada sie jakiś wyżyłowany z 9 tereklopsów odkurzacz który pewnie będzie sie przegrzewał i wył bardziej niż PS4pro.
    Poza tym graficznie tez szału nie robi. Jakieś 1440p w 30fpsach i do tego proteza raytraycingu bo i tego pewnie nawet nie udźwignie.
    PC dalej rozgniata to chińskie pudełko pod względem grafiki.
    -3
  • avatar
    Nie wiem, po co strzępicie jęzory, niebawem wszytko będzie jasne i oczywiste. Obie konsole znajdą swoich nabywców i obie dostarczą setek godzin znakomitej rozrywki swoim użytkownikom. Żal czytać jak się Janusze z Sebixami przykrzykują, co jest lepsze i jak działa, nie mając o tym pojęcia - a co gorsze opierając się jedynie na swoich domysłach nie popartych żadną wiedzą lub randomowych wycinkach z sieci, które udało im się znaleść na poparcie swoich teorii. Pomyślcie dwa razy zanim coś napiszecie, to może internet będzie odrobinę przyjaźniejszym miejscem.

    SSD w PS5 jest istotnym elementem, nie dlatego, że jest to magiczny SSD o parametrach niedostępnych na innych platformach, tylko przez sposób komunikacji z innymi komponentami konsoli. Wszelkie porównania tej architektury z PC pomimo podobnych komponentów są błędne, a większość patrzy właśnie przez ten pryzmat. Przy sprzetowej dekompresji danch dysk 5 GB/s może dostarczyć do systemu nawet 9 GB/s danych rozpakowanych w locie przez osobny dydykowany układ. Kolejny kontroler zajmuje się obsługą odczytu, zapisu oraz mapowania i kierowania danych do odpowiednich układów konsoli mając do dyspozycji wiele szyn, kanałów i priorytetów komunikacji. Dane trafiają bezpośrednio tam, gdzie sa potrzebne bez opóźnień i zabierania zasobów innym komponentom - tym w ogromnym skrócie różni się architektura PS5 od PC.

    Kolejne zagadnienie - TERAFLOPS - wbijcie sobie do głowy, że ilość FPS nie skaluje się 1:1 wraz z wzrostem zmiennoprzecinkowej mocy obliczeniowej. TERAFLOPSami można sobie realnie mierzyć wydobycie kryptowalut, a ilość klatek wyświetlanych na sekundę zależy (poza suchą mocą obliczeniową) od jakości API oraz szybkości komunikacji układu graficznego z resztą podzespołów.

    Pozdrawiam.
    Z mojej strony EoT.