Darmowe gry

Tylko w benchmark.pl wywiad z producentem gry World of Tanks Mike'iem Zhivetsem

Maciej Piotrowski | Redaktor serwisu benchmark.pl
58 komentarzy Dyskutuj z nami

Eksluzywny wywiad z producentem popularnej gry

World Of Tanks Mike Zhivets: wywiad z producentem gry

Pamiętacie naszą relację z prezentacji "chińskiego" rozszerzenia gry World of Tanks? Przy okazji tamtej imprezy mogliśmy porozmawiać z kilkoma osobami związanymi z tą produkcją. Nasze pytania okazały się jednak na tyle techniczne, że potrzebowaliśmy specjalisty faktycznie zaangażowanego w ten projekt. Dzięki temu mamy dla Was coś naprawdę specjalnego - tylko u nas ekskluzywny wywiad z producentem World of Tanks - Mike'iem Zhivetsem.

Jesteś głównym specjalistą World of Tanks. Czym dokładnie zajmujesz się w tym projekcie?

Mike Zhivets
Mike Zhivets

Jestem producentem World of Tanks. W firmie Wargaming nadzoruje różne zagadnienia związane z rozwojem i wprowadzaniem nowych funkcjonalności do tego projektu.  Do moich obowiązków należy również ustalanie priorytetów dla nowych opcji dostępnych w grze i ich dalszej implementacji, praca ze zgłoszonymi przez społeczność graczy uwagami, ich analiza oraz wybór najlepszych pomysłów, które mogłyby być dalej udoskonalane i wprowadzone do gry.

Ostatnie aktualizacje w World of Tanks, mam tu na myśli przede wszystkim tę oznaczoną cyferkami 8.0, przyniosły sporą rewolucje w zakresie grafiki i silnika fizycznego. Czy jednak jest to kres możliwości BigWorld Engine? A może szykują się jeszcze jakieś poważne zmiany np. dodanie sprzętowej akceleracji fizyki, obsługi DX11, teselacji albo dodanie obsługi wielu rdzeni?

Wszystkie nasze trzy tytuły MMO (przyp. autora - World of Tanks, Word of Warplanes oraz World of Warships) korzystają z dobrodziejstw technologii BigWorld. Ten silnik jest wręcz szyty na miarę dla naszych gier. Jest idealnie zbudowany, a przy tym wystarczająco potężny i dobrze zoptymalizowany, aby obsługiwać jednoserwerowe środowisko. Dowodem jego trwałości i zrównoważonej pracy było pobicie rekordu ilości graczy jednocześnie zalogowanych na jednym serwerze. W listopadzie 2011 roku udało się to aż 250 tysiącom graczy.

World Of Tanks

Inną wielką zaletą tej technologii jest jej zdolność do przystosowywania się i rozwijania wraz z naszymi potrzebami i wymaganiami. Dzisiejszy silnik BigWorld jest zupełnie inny niż ten, powiedzmy, sprzed roku. Dzięki połączeniu sił z naszymi kolegami z BigWorld Company (przyp. autora - w sierpniu 2012 roku Wargaming kupił firmę BigWorld, twórców silnika, za 45 milionów dolarów) znacznie go udoskonaliliśmy, rozszerzając zarówno jego możliwości jak i potencjał.

Ulepszony silnik przetestowany został w ogromnej aktualizacji 8.0, która wprowadziła nową fizykę oraz imponujące usprawnienia renderingu. Pod koniec ubiegłego roku opublikowaliśmy także pierwsze zdjęcia z naszego nowego, morskiego MMO - World of Warships. Prezentują one bardzo szczegółowe modele okrętów wojennych i fotorealistyczne środowisko z rzeczywistymi efektami pogodowymi. Innymi słowy - technologia BigWorld daleka jest od kresu swoich możliwości.

World Of Warships

Swego czasu spekulowano, że ograniczenia silnika BigWorld są barierą uniemożliwiającą wprowadzenie niektórych zmian zgłaszanych przez fanów gry takich jak choćby większe mapy, tryb nocny bądź osiąganie większych prędkości niż 72 km/h. Czy któryś z tych pomysłów ma szanse na pojawienie się w grze?

W społeczności graczy często rodzą się pogłoski o niedoskonałościach i ograniczeniach silnika BigWorld, szczególnie te dotyczące wielkości map czy prędkości pojazdów. Należą one jednak do kategorii miejskich legend, albo, może lepiej powiedzieć, cyber-mitów. W rzeczywistości nie istnieją bowiem żadne ograniczenia, które nie mogłyby zostać przezwyciężone. Wystarczy nieco czasu, kreatywności i sporo wysiłku. Kiedyś faktycznie mieliśmy kłopot z maksymalną prędkością wynoszącą 72 km/h, ale to było przez wejściem w życie aktualizacji 8.0.

Wraz z wprowadzeniem nowej fizyki ten problem zniknął. Aby to sprawdzić, wystarczy zjechać czołgiem VK2801 w dół wzgórza. Dostajemy całą masę próśb od naszych graczy, ale nie jesteśmy w stanie spełnić ich wszystkich na raz. Dlatego chciałbym prosić naszych czołgistów, by byli bardziej cierpliwi i wyrozumiali. Możecie być pewni, że naprawdę pracujemy 24/7, by zaspokoić Wasze potrzeby.

Jakie są dalsze plany rozwoju World of Tanks, pomijając oczywiście kwestię udoskonaleń wizualnych? Czy możemy spodziewać się nowych linii czołgów?

2013 rok rozpoczęliśmy od wprowadzenia całkowicie nowej linii obejmującej chińską broń pancerną. Teraz gracze z całego świata zajęci są odkrywaniem potencjału bojowego 17 lekkich, średnich i ciężkich czołgów z nowego drzewka technologicznego, które w przyszłości planujemy jeszcze rozszerzyć. W najbliższej perspektywie jednak zamierzamy skupić się na bez wieżowych dodatkach do dwóch nacji i jest to kwestia kilku następnych aktualizacji.

World Of Tanks

Jak posuwają się pracę nad World of Warships? Czy można już mówić o jakichkolwiek szczegółach?

W ciągu ostatnich kilku miesięcy World of Warships, trzecia część naszej bitewnej serii MMO, znacząco się rozwinęła. Udało nam się rozwiązać kilka kluczowych kwestii technicznych, z którymi borykaliśmy się wcześniej. Dzięki temu mogliśmy skupić się na wypełnianiu gry nową treścią i funkcjonalnościami takimi jak choćby nowe modele okrętów wojennych, ulepszona lokalizacja trafień, udoskonalone systemy balistyczne, efekty zalewania statku itp. Zabawa, nawet w tym stadium produkcji gry, sprawia ogromną frajdę.

World Of Warships

Przeprowadziliśmy już nawet kilka zogniskowanych wywiadów grupowych (badań fokusowych),podczas których niewielkie grupy graczy dzieliły się z nami swoimi spostrzeżeniami na temat obecnej wersji gry. Odzew, jaki dotąd otrzymaliśmy, zachęca nas do czynienia dalszych postępów, gdyż gra w czasie testów spisywała się znakomicie. Następna sesja kontrolna odbędzie się w San Francisco.

Na chwilę obecną World of Warships oferuje niezwykle szczegółowe modele trzech, głównych klas okrętów wojennych - szybkich i zwinnych niszczycieli, potężnych krążowników oraz nieporęcznych, ale ciężko uzbrojonych pancerników. Spodziewamy się, że w najbliższej przyszłości do tego grona dołączą również lotniskowce. Oprócz tworzenia modeli statków pracujemy także nad różnymi konstrukcjami, które znajdą się w grze. I to zarówno nad budynkami typu obiektów portowych czy magazynów, jak i szczegółowym ukształtowaniu terenu.

World Of Warships

Za pomoc w uzyskaniu wywiadu dziękujemy Konradowi Rawińskiemu, PR Managerowi Wargaming w Polsce.

Źródło: informacja własna

Komentarze

58
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Finear
    przecież to nie jest MMO ;_;
    1
  • avatar
    Konto usunięte
    Ja cały czas ignorowałem reklamy World of Tanks ponieważ myślałem, że to kolejna flashowa gierka lub jakieś turowe RPG. A tu DX11 i grafika 3D...
    1
  • avatar
    Konto usunięte
    Raczej nie ma problemu, z tego co pamiętam można kupić i trzymać w magazynie
    1
  • avatar
    Konto usunięte
    Pytanie do Benchmark Team, dlaczego klikam "skomentuj konkretny post", a wszystko trafia na sam dół.... zaraz mnie .... możecie usunąć moje 4 komenty UP
    1
  • avatar
    Fourth Illusion
    Mogliscie mu powiedziec ze przeginaja z tym naciskiem na premki, na wyzszych tierach ciezk ocos zarobic, a i balans jest super, 6 vs 8, albo jak premki mieso armatnei nabieraja :) mmm super
  • avatar
    Konto usunięte
    Comet - TRAGEDIA - tak szybko sprzedałem jak kupiłem :) Centurion -ujdzie...
  • avatar
    Konto usunięte
    Comet - TRAGEDIA - tak szybko sprzedałem jak kupiłem :) Centurion -ujdzie...
  • avatar
    Konto usunięte
    Coś nie w tym miejscu dodaje....
  • avatar
    Finear
    "W najbliższej perspektywie jednak zamierzamy skupić się na bez wieżowych dodatkach do dwóch nacji i jest to kwestia kilku następnych aktualizacji."

    nowe niemiecki TD i mediumy ?!

    dawajcie leoparda 1 ^^
    -1
  • avatar
    Lightning
    Zróbmy sobie turniej w World of Tanks - redakcja vs. użytkownicy. Będzie super ;) (no chyba, że redaktorzy boją sie przegrać :p)\

    Kilka bitew w pokoju treningowym może przynieść sporo frajdy :)
    -1
  • avatar
    Pioyer
    dawno nic nie czytalem na temat World of Warships dzieki ;]
  • avatar
    typ71
    ciekawe czy kiedys dadza wiecej niz 15 vs 15
  • avatar
    Konto usunięte
    Czego oczekujesz od dzieciaka,który nigdy nie czuł odrzutu dział,tylko pociąg do kasy...
    tu trzeba mieć serce,żeby zrobić porządną symulację prowadzenia ognia,czy to z armaty czy haubicy i oczywiście przeżyć to samemu,książki tu nie wystarczą.
  • avatar
    Konto usunięte
    a łodzie podwodne też będą ?

    od 18 - 21 w wota ,się nie da grać bo pingi do 999ms dochodzą
  • avatar
    Marked
    W zasadzie to nic konkretnego nie powiedział.Odpowiedzi na pytania ogólnikowe,typowy PR.
  • avatar
    Typowe odpowiedzi jak polityk - na pytanie czy będzie obsługa wielu rdzeni ? Zmiana tematu.
  • avatar
    Konto usunięte
    Dla mnie 15 vs 15 jest ok tylko mnie martwią nooby co nie umią grać i muszę się z nimi męczyć ;/