Procesory

Testy: Podkręcanie

Jedną z największych zalet procesorów tego rodzaju jest ich energooszczędność. Podkręcanie ich niweczy tą cechę. Jak jednak pokazała firma Asus ze swoją technologią Asus33, którą zastosowano w komputerach przenośnych, w energooszczędnych procesorach Intela tkwi potężny zapas mocy (mowa tu mobilnych modelach ULV, a nie o Atomach). Nie zamierzaliśmy katować Zacate ekstremalnym OC, ot po prostu dla sportu sprawdziliśmy na jakich częstotliwościach może pracować procesor i zintegrowany z nim GPU, bez zmiany napięć.

 

OC Procesora

Bez zmiany napięcia rdzenie procesora E-350 udało się podkręcić do 1800 MHz (200 MHz więcej). Ustawienia na płycie Gigabyte zrobiły nam sporo apetytu, ale powyżej 1,8 GHz zaczynały się problemy ze stabilnością.

Ustawienia OC procesora Zacate na płycie Gigabyte

 

Sandra 2010: Działania arytmetyczne (operacje stałoprzecinkowe)
GIPS - wydajność wyrażana w ilości instrukcji wykonywanych w ciągu sekundy

OC AMD E-350 (2C/2T)  @1800 9,5+1,2
AMD E-350 (2C/2T)  @1600 9,5
Intel Atom D525 1,8 GHz (2C/4T) 9,1
Intel Atom D510 (2C/4T) 8,4
Intel Atom 330 (2C/4T) 8

Sandra 2010: Działania arytmetyczne (operacje zmiennoprzecinkowe)
GFLOPS - wydajność wyrażana w ilości operacji wykonywanych w ciągu sekundy

OC AMD E-350 (2C/2T) 6310 @1800 7,5+0,9
AMD E-350 (2C/2T) @1600 7,5
Intel Atom D525 1,8 GHz (2C/4T) 7,4
Intel Atom D510 (2C/4T) 6,9
Intel Atom 330 (2C/4T) 6,6

3D Mark 06
CPU Score

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1800 1046+119
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600 1046
Intel Atom D525 1,8 GHz (2C/4T) + Intel GMA 3150 910
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2 877
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION 839

W testach wydajności procesora podkręcony do 1,8 GHz Zacate konkuruje z samym sobą. W swojej klasie jest najlepszy, ale przewaga nad najszybszym Atomem Intela nie jest przytłaczająca. Należy też pamiętać, że wkrótce możemy się spodziewać nowej generacji Atomów, ale również kolejnych energooszczędnych APU AMD, tym razem wykonanych w procesie technologicznym 32 nm (Llano).

 

OC układu graficznego

Zintegrowanego z APU Radeona HD 6310 udało się podkręcić ze standardowych 500 MHz do 700 MHz - również bez zmiany napięcia. Komputer uruchamiał się i przy 750 MHz, ale był już niestabilny. Czy przełoży się to odpowiednio na wyniki w benchmarkach i grach?

 

3D Mark 06
3D Mark Score

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/7002043+526
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2 2544
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 2260
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION 1304
Intel Atom D525 1,8 GHz (2C/4T) + Intel GMA 3150 178

3D Mark Vantage - Entry
3D Mark Score

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 3813+569
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 3813
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2 3352
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION 2898

3D Mark Vantage - Entry
GPU Score

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 5279+1279
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600 5279
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2 4734
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION 2749

Wyższe taktowanie GPU pozwala Zacate dogonić ION-a 2 w 3D Mark 06 i widocznie zwiększyć swoją przewagę w 3D Mark Vantage.

Testy w części gier przeprowadziliśmy w dodatkowej, niższej rozdzielczości (1024 x 600). Prawdopodobnie będziemy mogli spotkać się z netbookami z Zacate wyposażonymi w ekran pracujący w takiej właśnie rozdzielczości.

 

 

StarCraft 2 detale średnie (HD) - GPU-Z nie potrafi właściwie odczytać zegarów integry

StarCraft 2: 1280 x 720
[FPS] - ustawienia niskie

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 49+2
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 49
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2 31
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION 27

StarCraft 2: 1280 x 720
[FPS] - ustawienia średnie

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 20+1
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 20
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2 16
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION 10

StarCraft 2: Wings of Liberty powściągliwe podszedł do wyższego zegara Radeona HD 6310 - owszem przyśpieszenie jest, ale mizerne.

 

 

Race Driver: GRID - 1280 x 720
[FPS] - ustawienia niskie, AA x0

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 31+4
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 31
Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2 29
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION 14

Race Driver: GRID - 1024 x 600
[FPS] - ustawienia niskie, AA x0

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 32+4
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 32

Race Driver: GRiD prawidłowo reaguje na zmianę taktowania rdzenia graficznego - podkręcając możemy uzyskać parę klatek na sekundę więcej. Identyczny wzrost szybkości działania w niższej rozdzielczości należałoby zrzucić na karb niskiego taktowania rdzeni procesora i również odpowiednio je zwiększyć.

 

 

Darksiders: 1280 x 720
[FPS]

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 12+1
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 12

Darksiders: 1024 x 600
[FPS]

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 13+1
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 13

Z czystej ciekawości sprawdziliśmy grę o większych wymaganiach sprzętowych jaką jest Darksiders. Okazały się one zbyt duże dla Radeona HD 6310. Zmiana taktowania rdzenia graficznego również nie przynosiła większych korzyści.

 

 

Street Fighter IV: 1280 x 720
[FPS]  - AAx0

Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2 46
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 38+5
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 38
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION 24

Street Fighter IV: 1024 x 600
[FPS]  - AAx0

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 48+4
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 48

Parę megaherców więcej i widać wyraźne przyśpieszenie.

 

Resident Evil 5: 1280 x 720
[FPS] DirectX 9, ustawienia minimalne

Intel Atom D510 (2C/4T) + NVIDIA ION2 27
OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 24+1
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 24
Intel Atom 330 (2C/4T) + NVIDIA ION 16

Resident Evil 5: 1024 x 600
[FPS] DirectX 9, ustawienia minimalne

OC AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/700 26+1
AMD E-350 (2C/2T) + Radeon HD 6310 @1600/500 26

Niestety wzrost wydajności w Resident Evil (wersja DirectX 9) jest na poziomie błędu pomiarowego, a więc praktycznie niewidoczny.