Oprogramowanie

Statystyki - Google Analytics

przeczytasz w 2 min.

http://google.com/analytics

To jedna z najbardziej rozbudowanych usług Google - darmowy serwis statystyk dla właścicieli stron WWW. Po zalogowaniu się do serwisu pojawia się strona z listą profili witryn internetowych. A to dlatego, że do każdego konta Google przypisuje się dowolną liczbę kont Analytics. Po wybraniu jednego z nich w górnym, prawym rogu załaduje się strona startowa. Tu można dać innym osobom (na przykład członkom redakcji) ograniczony lub pełny dostęp do danych. Aby ocenić oglądalność należy kliknąć w "Wyświetl raporty".

Załaduje się Pulpit Nawigacyjny zawierający podstawowe dane na temat serwisu. Przy pomocy listy po lewej można przełączać się między szczegółowymi kategoriami. Menu "Użytkownicy witryny" [1] pozwala ocenić liczbę odsłon czy odwiedzin, bezwzględną liczbę niepowtarzalnych użytkowników (unique users), czas spędzony na stronie czy współczynnik odrzuceń (procent odwiedzin, podczas których osoba od razu opuściła witrynę - nie przeglądała żadnych podstron). Wszystko to w formie tabeli lub mapy.

Druga ważna kategoria menu to "Źródła odwiedzin" [2]. Pokazują one, jaki procent użytkowników zajrzał na stronę wpisując adres w pasek wyszukiwarki, ile osób posłużyło się serwisami odsyłającymi (jakie to były serwisy?) oraz ile było wejść z wyszukiwarek (za pośrednictwem jakich słów kluczowych?). Szczególnie ten ostatni element jest istotny, ponieważ pomaga w pozycjonowaniu serwisu i lepszym dopasowywaniu treści do potrzeb internautów. Trzecia rzecz to "Treść". Tu można dowiedzieć się, które artykuły czy działy w serwisie były najchętniej czytane, ile czasu nad nimi spędzono, jaki był ich współczynnik odrzuceń. Analizę przeprowadza się pod kątem nazw linków lub tytułów.

Usługa Google Analytics działa prawidłowo, gdy umieści się w serwisie odpowiedni kod śledzący. Aby go uzyskać, należy na stronie startowej profilu witryny kliknąć w "Edytuj", a następnie wybrać - w górnym, prawym rogu tabeli - polecenie "Sprawdź stan". Pojawi się kod do wklejenia [3]. Warto umieścić go w stopce witryny - takiej, która ładuje się nie tylko na stronie głównej, ale także w każdym dziale czy artykule. W ten sposób uniknie się ręcznego dodawania kodu przy publikacji każdego tekstu, a jednocześnie w pełni wykorzysta precyzję oferowaną przez Google Analytics.