Gry

Doskonała gra wieloosobowa

jest jednym z tych elementów, które wyróżniają serie Call of Duty na tle innych strzelanin FPS. Jednocześnie tryb ten zapewnił długowieczność obu wcześniejszym odsłonom gry (do tej pory Call of Duty jest jedną z najbardziej poszukiwanych strzelanin na PC), dzięki jasnym zasadom, ciekawym trybom i doskonale przemyślanym mapom. To wszystko spowodowało, iż w momencie premiery "czwórki" wielu graczy zastanawiało się czy w tej materii można stworzyć coś nowego, coś oryginalnego, coś co zwiększy i tak wysoką już grywalność w tego typu gry? Jak się okazało - można i to całkiem łatwo.

Najważniejszym elementem rozgrywki wieloosobowej jest zdobywanie doświadczenia w trakcie każdej z gier. Rosnące doświadczenie z kolei odblokowuje poszczególne stopnie wojskowe, wyzwania oraz nowe bronie i ich modyfikacje. O ile z mechanizmem zdobywania doświadczenia i stopni wojskowych oraz odblokowywaniem nowych broni mieliśmy już doczynienia w grach Battlefield 2 i Battlefield 2142, o tyle zastosowany tu system pojawiających się wyzwań jest czymś nowym w rozgrywce wieloosobowej na komputery PC (pierwszym tytułem z takim systemem był Half Life 2: Epizod 2, Team Fortress 2 i Portal - wszystkie wchodzące w skład pakietu Half-Life 2: The Orange Box) . Jest on zbliżony do systemu achievement'ów (osiągnięć) znanych z gier na konsole Xbox 360. Mamy więc takie zadania jak np. wysadzenie określonej liczby samochodów, zestrzelenie nieprzyjacielskiego śmigłowca czy zabicie określonej liczby przeciwników. O ile za zadania pierwszego typu dostaje się jedynie punkty doświadczenia, o tyle zadania związane z konkretnym rodzajem broni, polegające na eliminacji przeciwników, odblokowują także ulepszenia naszego arsenału.

Ostatnim elementem, który zdobywamy podczas rozgrywek wieloosobowych są specjalne dodatki, które raczej nazwałbym zdolnościami. Są to np. większe zdrowie, lepsze celowanie, niewykrywalność na radarze czy też moim zdaniem najlepszy z dodatków -"męczennik", który powoduje, iż nasza postać w momencie swojej śmierci upuszcza odbezpieczony granat. Nie musze chyba tłumaczyć jakie to ma znaczenie dla gry sieciowej (uśmiech sam pojawia się na naszej twarzy kiedy widzimy, że nasz granat "dorwał naszego oprawcę", który nieopatrznie za szybko zbliżył się do naszego ciała).

Dodatkowe bronie, modyfikacje sprzętu, zdolności - to wszystko umożliwia nam stworzenie własnych klas postaci (5 różnych), zgodnie z naszymi upodobaniami, pod konkretne sytuacje w grze. Klasy te możemy dowolnie zmieniać, w razie pojawienia się czegoś nowego w naszym arsenale.

Na koniec  muszę zwrócić uwagę na bardzo dobrze przygotowane mapy, w których rozgrywają się walki sieciowe. Są to zazwyczaj lokacje będące częściami map, które poznaliśmy podczas wątku fabularnego w grze jednoosobowej. Pozwalają one jednak na konkretne zintensyfikowanie rozgrywki np. mapa na górnym pokładzie statku. Wszystkie właściwie wyżej wymienione elementy służą właśnie temu celowi i są na tyle dobrze spasowane, że gra nie nuży, a na rezultaty naszych poczynań nie trzeba czekać w nieskończoność. Mam tu na myśli szczególnie zdobywanie coraz wyższych stopni wojskowych i co za tym idzie otrzymywanie nowych broni (nie ma co ukrywać, że ten element był "kulą u nogi" nowych odsłon serii Battlefield).

Dzięki temu wszystkiemu Call od Duty 4: Modern Warfare ma już zaklepane bardzo wysokie miejsce w panteonie najlepszych sieciowych strzelanin i to nie tylko na komputery PC, ale także na konsole nowej generacji.