Karty graficzne

Podkręcanie, pobór prądu

Podkręcanie

Prezentujemy wyniki karty graficznej po podkręceniu. To darmowy sposób zwiększenia wydajności karty graficznej, który zależy od kilku czynników, m.in.: wydajności chłodzenia, napięć zasilających, jakości zastosowanych podzespołów czy konkretnego egzemplarza karty.

Nasze próby

nVidia GeForce GTX 690

Podkręcanie odbywało się za pomocą aplikacji EVGA PrecisionX. Początkowo wszelkie przetaktowanie nie przynosiło żadnego wzrostu wydajności. Po chwili odkryliśmy, że należy z osobna podkręcać każdego z Keplerów. Jak dotąd zarówno w przypadku GeForce’a GTX 590, jak też Radeona 6990 podkręcanie następowało synchronicznie.

Maksymalny stabilny zegar, jaki udało nam się uzyskać na niniejszym samplu testowym, wynosił 1040 MHz dla chipu i 1770 MHz dla pamięci operacyjnej. W rzeczywistości, dzięki funkcji GPU Boost, rdzeń często pracował z prędkością aż 1200 MHz. Nieźle jak na dwurdzeniową kartę graficzną.

BattleField 3 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, AA x4, AF x16

NV GeForce GTX 690 4GB (@1040/1770) 100 + 14
83 + 5
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) 100
83
Gigabyte GTX 590 3GB (@650/921) 64
54
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) 62
52
NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 55
43
Sapphire HD 7970 Dual-X OC 3GB (1000/1450) 54
41
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) 52
41
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) 44
34
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) 43
37
AMD HD 6990 4GB (@940/1500) 33
25
AMD HD 6990 4GB (880/1250) 29
23
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s


 

Crysis 2 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, AF x16

NV GeForce GTX 690 4GB (@1040/1770) 68 + 10
45 + 1
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) 68
45
Gigabyte GTX 590 3GB (@650/921) 49
38
AMD HD 6990 4GB (@940/1500) 48
25
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) 47
37
AMD HD 6990 4GB (880/1250) 45
23
Sapphire HD 7970 Dual-X OC 3GB (1000/1450) 44
24
NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 40
28
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) 36
26
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) 35
21
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) 33
23
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Dirt 3 - DX11 - Norwegia
2560x1600, Maks. Detale, AA x4, AF x16

NV GeForce GTX 690 4GB (@1040/1770) 99 + 4
85 + 2
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) 99
85
AMD HD 6990 4GB (@940/1500) 77
71
AMD HD 6990 4GB (880/1250) 71
65
Gigabyte GTX 590 3GB (@650/921) 70
64
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) 67
60
NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 65
59
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) 58
52
Sapphire HD 7970 Dual-X OC 3GB (1000/1450) 56
52
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) 49
44
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) 45
43
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Hard Reset - DX9
2560x1600, Ultra, AA x4, AF x16

GeForce GTX 670 2GB (@1065/1762) 27 44 2 2

NV GeForce GTX 690 4GB (@1040/1770) 82 + 14
55 + 6
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) 82
55
AMD HD 6990 4GB (@940/1500) 61
41
AMD HD 6990 4GB (880/1250) 57
39
Gigabyte GTX 590 3GB (@650/921) 54
36
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) 51
32
NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 47
31
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) 44
27
Sapphire HD 7970 Dual-X OC 3GB (1000/1450) 44
27
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) 38
22
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) 35
24
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Crysis 2 i Dirt 3 zaczęły co prawda działać szybciej, ale minimalna liczba kl./s pozostała praktycznie bez zmian. Zupełnie inaczej pod tym względem GeForce GTX 690 wypadł w Battlefield 3 i Hard Reset. Wzrost wydajności dotyczył i średniej i minimalnej liczby kl./s.

Wniosek: jeśli komuś naprawdę mało wydajności na GeForce GTX 690, może oczywiście go podkręcać. My natomiast nie widzimy takiej potrzeby, bo karta spokojnie daje sobie radę w rozdzielczości typowej dla 30-calowych monitorów.

 

Pobór prądu

Pobór energii

Pomiaru poboru energii dokonaliśmy przy pomocy watomierza. Poniższe wartości dotyczą całej platformy testowej (oprócz monitora, głośników, drukarki, itd.).

Pomiar w trybie spoczynku odbywał się przy uruchomionym systemie operacyjnym, w którym była włączona przeglądarka Firefox z dwiema zakładkami oraz program muzyczny Foobar. Natomiast "obciążenie" sprawdzaliśmy podczas zapętlonego testu w grze Crysis (1920x1080).

 

Pobór prądu - Spoczynek
Pulpit, Firefox, Foobar [W]

NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 109
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) 110
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) 111
Sapphire HD 7970 Dual-X OC 3GB (1000/1450) 111
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) 123
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) 128
AMD HD 6990 4GB (880/1250) 137
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) 147

 

Gdy karta graficzna spokojnie pracuje bez obciążenia, a my jedynie słuchamy muzyki, pobór całej platformy wraz z GeForce GTX 690 wynosił ok. 123 W. To niewiele, jeśli spojrzymy na wyniki „tradycyjnych” akceleratorów.

 

Pobór prądu - Obciążenie
Crysis [W]

Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) 270
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) 280
NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 307
Sapphire HD 7970 Dual-X OC 3GB (1000/1450) 316
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) 380
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) 430
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) 480
AMD HD 6990 4GB (880/1250) 490

 



Pod obciążeniem nasz miernik pokazywał maksymalnie ok. 430 W. Choć w porównaniu z kartami pokroju GeForce GTX 670 albo Radeon 7950 jest to dużo, to jednak biorąc pod uwagę współczynnik pobor/wydajność nie wygląda już tak źle. Tym bardziej, że starsze karty GTX 590 i HD 6990 w grach wypadają słabiej, a pobierają odpowiednio o 50 i 60 W więcej.
 

 

Pobór prądu - Obciążenie OC
Crysis [W]

GeForce GTX 670 2GB (@1065/1762) 291
NV GeForce GTX 680 2GB (@1130/1740) 320
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (@1100/1575) 350
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (@900/1100) 480
NV GeForce GTX 690 4GB (@1040/1770) 487
Gigabyte GTX 590 3GB (@650/921) 505
AMD HD 6990 4GB (@940/1500) 545

 

Dołączamy jeszcze wykres przedstawiający pobór energii akceleratorów po podkręceniu. Jeśli ktoś myśli o stałej pracy na podwyższonych zegarach, naprawdę radzimy wyposażyć się w zasilacz o dużej mocy.