Karty graficzne

Podkręcanie, pobór prądu

Podkręcanie

Podkręcanie

Prezentujemy wyniki karty graficznej po podkręceniu. To bezpłatny sposób zwiększania wydajności karty graficznej, którego efektywność zależy jednak od kilku czynników, m.in. wydajności chłodzenia, napięć zasilających, jakości zastosowanych podzespołów i konkretnego egzemplarza karty.

Nasze próby

Do podkręcenia użyliśmy najnowszej wersji aplikacji EVGA PrecisionX, która jako jedyna w tej chwili oferuje możliwość zmiany częstotliwości taktowania układu Titan. Przypominamy, że standardowa częstotliwość taktowania rdzenia wynosi 836 MHz, natomiast pamięci 1502 MHz. Po kilku próbach udało nam się osiągnąć stabilne 985/1701 MHz, co pozwoliło na jeszcze lepsze wyniki w grach. Spójrzcie poniżej.

Crysis 2 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, AF x16

GeForce GTX 680 SLI 4GB (1006/1502) 75
51
Zotac GTX Titan 6GB (@1014/1707) 57 + 9
45 + 5
GeForce GTX Titan 6GB (@985/1701) 57 + 9
45 + 5
GeForce GTX Titan 6GB (836/1502) 57
45
Radeon HD 7970 GE 3GB (1000/1500) 45
30
GeForce GTX 680 2GB (1006/1502) 42
29
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Dirt: Showdown - DX11
1920x1080, Maks. Detale, AA x4, AF x16

Zotac GTX Titan 6GB (@1014/1707) 77 + 9
67 + 9
GeForce GTX Titan 6GB (@985/1701) 77 + 9
67 + 9
GeForce GTX Titan 6GB (836/1502) 77
67
Radeon HD 7970 GE 3GB (1000/1500) 74
64
GeForce GTX 680 2GB (1006/1502) 49
43
GeForce GTX 680 SLI 4GB (1006/1502) 34
29
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Max Payne 3 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, AF x16

GeForce GTX 680 SLI 4GB (1006/1502) 85
62
Zotac GTX Titan 6GB (@1014/1707) 69 + 10
45 + 8
GeForce GTX Titan 6GB (@985/1701) 69 + 10
45 + 8
GeForce GTX Titan 6GB (836/1502) 69
45
Radeon HD 7970 GE 3GB (1000/1500) 61
44
GeForce GTX 680 2GB (1006/1502) 54
36
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Choć już standardowa moc Titana jest wystarczająca dla wielu gier, dodatkowe podkręcenie przynosi spory przyrost kl./s. Niestety, przyda nam się tylko w najwyższych detalach graficznych, jak rozdzielczość 2560x1600, albo wygładzanie krawędzi x8. Grając na niskich ustawieniach, wzrostu wyświetlanych kl./s raczej nie odczujemy.

Trzeba również wziąć pod uwagę, że GeForce GTX Titan po podkręceniu pobiera więcej mocy oraz wzrasta szum powietrza generowany przez wentylator.

Pobór prądu

Pobór energiiPomiaru zużycia energii dokonaliśmy przy pomocy watomierza. Poniższe wartości dotyczą całej platformy testowej (oprócz monitora, głośników, drukarki, itd.). Pomiar w trybie spoczynku odbywał się przy uruchomionym systemie operacyjnym, w którym była włączona przeglądarka Firefox z dwiema zakładkami oraz program muzyczny Foobar. Natomiast "obciążenie" sprawdzaliśmy podczas zapętlonego testu w grze Crysis 2 (1920x1080).

Pobór prądu - Spoczynek
Pulpit, Firefox, Foobar [W]

Radeon HD 7970 GE 3GB (1000/1500) 115
GeForce GTX 680 2GB (1006/1502) 120
Zotac GTX Titan 6GB (836/1502) 120
GeForce GTX Titan 6GB (836/1502) 121
GeForce GTX 680 SLI 4GB (1006/1502) 130
Palit GTX 650 OC 1GB (1072/1300) 103

 

Pobór prądu - Obciążenie
Crysis [W]

GeForce GTX 680 2GB (1006/1502) 325
Radeon HD 7970 GE 3GB (1000/1500) 355
Zotac GTX Titan 6GB (836/1502) 375
GeForce GTX Titan 6GB (836/1502) 375
GeForce GTX Titan 6GB (@985/1701) 400
GeForce GTX 680 SLI 4GB (1006/1502) 460

 

Nasza platforma w trybie spoczynku i akceleratorem GeForce GTX Titan pobierała ok. 121 W – podobnie, jak inne jednordzeniowe karty z górnej półki. W grach okazało się, że Titan wymaga dostarczenia niewiele więcej mocy od Radeona HD 7970 GE i znacznie mniej od zestawu dwóch kart GeForce GTX 680 w SLI. Relacja wydajności do poboru mocy jest z pewnością mocnym punktem najmłodszego dziecka firmy Nvidia.