Monitory

Menu OSD i pomiary kolorymetrem

Panel przycisków umożliwiających zmianę ustawień monitora znajduje się po prawej stronie, pod ramką. Opisy do każdego przycisku naniesione są z przodu (białe i wyraźnie widoczne). Klawiszy sprzętowych jest pięć.

iiyama prolite X2377HDS

Pierwszy od lewej (AUTO/EXIT) służy do automatycznej regulacji obrazu przy połączeniu analogowym D-sub oraz do wychodzenia z menu, drugim przyciskiem (strzałka w lewo) wykonamy ruch w lewo lub w górę i zmienimy tryb EKO, trzeci klawiszem (strzałka w prawo) wykonamy ruch w prawo lub w dół oraz zmienimy głośność, czwarty (MENU) służy do wyświetlania głównego menu OSD i zatwierdzania akcji, a piątym przyciskiem włączymy lub wyłączymy monitor.

Ilość opcji konfiguracyjnych nie powala, ale w zupełności wystarczy do przyjemnego korzystania w warunkach domowych. Menu jest bardzo czytelne i intuicyjne w użytkowaniu, ale mankamentem jest brak możliwości wyświetlania polskiej wersji językowej.

1. Picture
Tutaj zmienimy typowe ustawienia obrazu, takie jak jasność, kontrast, temperatura kolorów oraz ustawienia analogowe dla złącza D-sub (VGA).

iiyama prolite X2377HDS

2. OSD
Zmiana miejsca wyświetlania się menu ekranowego możliwa jest w tej właśnie sekcji.

iiyama prolite X2377HDS

3. Display
W tym miejscu dopasujemy proporcje obrazu, predefiniowane style kolorów  (i-Style), tryb eko, ostrość i przyspieszenie czasu reakcji matrycy (Over Drive).

iiyama prolite X2377HDS

4. Audio Settings
Jak sama nazwa wskazuje tutaj skonfigurujemy opcje audio, takie jak głośność i wybór źródła dźwięku.

iiyama prolite X2377HDS

5. Miscellaneous
W tej sekcji zmienimy język, źródło sygnału wideo, włączymy wyświetlanie logo przy włączaniu monitora oraz dokonamy resetu ustawień do wartości fabrycznych.

iiyama prolite X2377HDS

6. Information
Informacje o rozdzielczości, odświeżaniu i numerze seryjnym widoczne są w ostatniej, szóstej sekcji.

iiyama prolite X2377HDS

Temperatura kolorów

Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, Game (gry), Cinema (kino), Text (tekst), Scenery (sceneria/krajobraz). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6600K, luminancja 251,3 cd/m2

Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 10800K, luminancja 172,1 cd/m2

Ustawienie Cinema
rzeczywista temperatura barw 10900K, luminancja 171,8 cd/m2

Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 8000K, luminancja 186,6 cd/m2

Ustawienie Scenery
rzeczywista temperatura barw 8000K, luminancja 186,6 cd/m2

 

Standard
Standard
Game
Game
Cinema
Cinema
Text
Text
Scenery
Scenery

 

Jak widać krzywa kolorów składowych we wszystkich ustawieniach fabrycznych była bardzo dobra jak na tą półkę cenową. Pod tym względem iiyama naprawdę imponuje. Różnorodność ustawień i-Style jest całkiem niezła, szczególnie pod względem temperatury barwowej. Brakuje jednak ustawień oferujących luminancję na poziomie około 100-120 cd/m2, które mogłyby się okazać dużo bardziej komfortowe wieczorem. Cóż... optymalną jasność trzeba będzie osiągnąć ręcznie.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów na:

R = 99
G = 100
B = 100

Optymalne

Optymalny poziom luminancji (ok. 120 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności około 29% i kontraście 50%. Dlaczego około? Stabilność luminacji nie była domeną testowanego modelu. Potrafiła ona skakać w dół i w o 3-4 cd/m2, więc otrzymane wyniki musimy podawać w przybliżeniu. Krzywa kolorów jest natomiast całkiem niezła jak na tą klasę sprzętu. Uwagę warto również zwrócić na bardzo dobrą głębię czerni wynoszącą tylko 0,1 cd/m2.

Poziomy luminancji

Producent zapewnia jasność sięgającą aż 250 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że można liczyć na odrobinę więcej – około 256 cd/m2. Wartość maksymalna osiągnięta została (jak się można spodziewać) przy jasności oraz kontraście ustawionych na 100%. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła minimalnie, osiągając 251,2 cd/m2.

Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 100%

Jasność 100%, kontrast 50%
Jasność 100%, kontrast 50%

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=99, G=100, B=100) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 61,0 cd/m2
  • 10% = 82,7 cd/m2
  • 20% = 102,4 cd/m2
  • 30% = 122,3 cd/m2
  • 40% = 143,6 cd/m2
  • 50% = 162,7 cd/m2
  • 60% = 182,0 cd/m2
  • 70% = 201,3 cd/m2
  • 80% = 220,1 cd/m2
  • 90% = 236,9 cd/m2
  • 100% = 251,2 cd/m2

Przy jasności ustawionej na 0% można pracować komfortowo w ciemnym pomieszczeniu. Luminancja rośnie stabilnie – każde 10% podnosi ją o około 20% cd/m2 (zwalnia nieco na samym końcu). Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.

Równomierność podświetlania


111 cd/m
2
-7,5%

116 cd/m2
-3,3%
104 cd/m2
-13,3%

124 cd/m2
3,3%
 
120 cd/m2
100%
113 cd/m2
-5,8%

127 cd/m
2
+5,8%

118 cd/m2
-1,7%
104 cd/m2
-13,3%

Równomierność luminacji w przypadku tego modelu jest przeciętna. W praktyce nie mamy większych powodów do zmartwień – większość powierzchni nie odbiega od punktu centralnego o więcej niż kilka procent, które dla typowego użytkownika domowego będą raczej niezauważalne.