Karty graficzne

Pojedynek GeForce 9600GT vs Radeon HD4670 IceQ; CPU 3200MHz

przeczytasz w 3 min.

Postanowiłem sprawdzić jak zmiana lub ewentualne podkręcanie procesora wpłynie na wyniki kart GeForce 9600GT MCC oraz Radeon HD4670 HIS. Procesor podkręciłem jedynie do częstotliwości 3200MHz. Chciałbym więcej, ale boxowy cooler nie mógł już sobie poradzić. Na wykresach przedstawię testy w wielu rozdzielczościach. Tytułem wyjaśnienia: od góry jest rozdzielczość 1280x1024, w środku 1680x1050, na dole 1280x1024+AA+Anizo. Jaśniejsze słupki oznaczają wyniki na podkręconym procesorze.

W pierwszym teście syntetycznym zauważamy znaczną poprawę wyników na „dżiforsie”. Na Radeonie oczywiście poprawa też jest, ale dużo mniejsza. W 3D Marku Vantage procesor nie ma znaczenia, co pokazał już pierwszy artykuł, dlatego też brak wykresów.

W Call of Duty Modern Warfare również zyskujemy kilka klatek, przyrosty procentowe są znów trochę większe na układzie od NVidii.

W strategii Company of Heroes przyrost klatek jest bardzo zbliżony na obu kartach i wynosi on średnio 10%.

Bardzo wymagający Crysis chyba już nie potrzebuje mocniejszego procesora. Na Radeonie przyrost jest raczej marginalny, na GeForce wcale nie występuje.

Dodatkowe 400MHz w Half Life 2 dały kartom około 10% przyrostu fps, ten jednak znów napotkał na barierę. Swoją drogą, ciekawe kiedy bariera pęka? ;)

W tym tytule wynik bardzo mocno zależy od posiadanego procesora. Przyrosty wynoszą nawet powyżej 15%. Uzyskane wyniki na GeForce’ie podniosą komfort grania, 6 czy 5 klatek w takim wypadku to dość dużo.

W średnich ustawieniach przyrosty to 17% na GeForcie oraz wahające się między 10-14% na Radeonie.

W tej, dla wielu hitowej, produkcji „zmiana” procesora dała minimalny przyrost mocy, tym razem tylko na pasywnej karcie Gigabyte’a. Przypomnę, że zmiana procesora w pierwszym artykule dała w tym tytule znaczny przyrost klatek.

Ciekawy zysk znów odnotowuje układ NVidii. Wyniki oscylują przy 60 klatkach, jako że vsync był wyłączony, gra domaga się lepszego procesora, ciekawe o ile lepszego.

W średnich detalach sytuacja jest bardzo podobna. Gdyby gra nie robiła wybryków (Radeon: 1280 vs 1680), testy byłoby wierniejsze ;).

Jak widać procesor Athlon X2 2800MHz w kilku grach nie zadowoli GeForce’a 9600GT lub Radeona HD4670 dlatego wymiana czy też podkręcenie często daje zauważalne przyrosty wydajności. Są oczywiście gry w których nic się nie zmienia, ale są też takie, gdzie nawet 3,2GHz nie wystarcza.

Czas teraz na wyniki podkręconych kart.