Gry komputerowe

Fallout i Ultima Online

przeczytasz w 2 min.

Fallout

PEGI:
Ograniczenia wiekowe
Producent:Interplay
Wydawca:Interplay
Dystrybutor PL:CD Projekt
Gatunek:cRPG
Premiera:30 września 1997 r.
 

Po sporych sukcesach na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych gatunek gier RPG zaczął popadać w coraz większy kłopoty. I gdy wydawało się, że losy komputerowych erpegów są już przesądzone, w 1997 roku do sklepów trafiła pierwsza część Fallouta. To była jaskółka szykujących się zmian.

Paradoksalnie Fallout szedł nieco pod prąd obowiązującego wówczas kanonu gatunku. Nie traktował ani o rycerzach walczących w srebrnych zbrojach, ani o smokach, elfach czy innych potworach. Gra opowiadała historię znacznie bliższą człowiekowi, prezentując jak mógłby wyglądać znany nam świat po wojnie atomowej - zdewastowany, pełen mutantów i ludzi walczących wyłącznie o własne przetrwanie.

Stanowiło to rewelacyjny fundament pod budowę porażającego realizmem klimatu. I rzeczywiście – atmosferę samotności i wciąż wiszącej w powietrzu zagłady odczuwało się niemal na każdym kroku. Prowadzony przez nas bohater był członkiem niewielkiej społeczności żyjącej w jednym z wybudowanych schronów przeciwatomowych. Niestety, nieprzewidziane wydarzenia doprowadzają do tego, że opuszczamy bezpieczne schronienie i wyruszamy w największą podróż życia.

Wyjątkowa fabuła i nietuzinkowe rozwiązania Fallouta doprowadziły do ożywienia gatunku RPG, który szybko zaczął zyskiwać na popularności. Obecnie jest jednym  z najchętniej wybieranych rodzajów elektronicznej rozrywki, zaraz za pierwszoosobowymi strzelaninami. Co ciekawe, odpowiedzialne za tę produkcję studio Interplay, pomimo swojego upadku, pozostało w pamięciach graczy właśnie za sprawą Fallouta.

Ultima Online

PEGI:
Ograniczenia wiekowe
Producent:Origin Systems
Wydawca:Origin Systems
Dystrybutor PL:CD Projekt
Gatunek:Massive Multiplayer Online (MMO)
Premiera:29 kwietnia 1997 r.
 

 

Chyba nikt nie przypuszczał, że ewolucja jednej z najsłynniejszych serii komputerowych erpegów lat dziewięćdziesiątych doprowadzi do powstania całkowicie nowego gatunku gier, kryjącego się pod nazwą MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game). Za pierwszą tego typu produkcję uznaje się Ultimę Online, bo to jej twórca, Richard Garriott, nadał ostateczny kształt temu gatunkowi. Wcześniej istniały co prawda głośne gry sieciowe pozwalające na obserwowanie świata z perspektywy sterowanych przez nas bohaterów, ale dopiero w Ultimie udało się rozsławić nowy sposób rozgrywki i jego możliwości.

Gracze mogli spotykać się ze sobą w olbrzymim świecie i wspólnie go poznawać, walcząc z potworami i przeżywając kolejne przygody. Tworzyły się pierwsze sojusze i gildie, dzięki którym świat zaczął zapełniać się zamkami budowanymi przez samych graczy. Możliwe były nawet krwawe wojny pomiędzy poszczególnymi gildiami. Ach, te niezapomniane rajdy na siedziby wroga...

Jak przystało na tak rozbudowaną grę, nie mogło obejść się bez nieprzewidzianych wydarzeń. Jednym z najsłynniejszych epizodów podczas beta testów było zabójstwo samego Lorda Britisha, czyli postaci w którą wcielał się Richard Garriott. Rządni sławy gracze za wszelką cenę starali się dopaść postać sławnego twórcy gry i niektórym z nich to się udało. Oczywiście spora w tym zasługa raczkującej obsługi technicznej Ultimy Online, która nie była jeszcze w pełni świadoma wszystkich możliwości, jakie sprytni gracze byli w stanie obmyślić. Uczynienie zaś Lorda Britisha nieśmiertelnym wymagało każdorazowego uodpornienia go na konkretny rodzaj ataku. Jedno jest jednak pewne - Ultima Online położyła podwaliny pod wszystkie późniejsze gry MMO.