Bez dobrej mapy daleko nie zajedziesz – mapa jest mózgiem nawigacji. Mapy cyfrowe do nawigacji mają różną szczegółowość w wybranych częściach świata. Precyzję mapy najlepiej oddają dwa parametry. Pierwszy z nich to procentowe pokrycie ulic – ilość dróg z ogółu zawarta w mapie. Natomiast drugi, najbardziej ceniony, to dokładne dane adresowe (numery budynków) wyrażone w procentach. Są to informacje ogólnodostępne, do sprawdzenia na stronie internetowej dostawcy mapy, przynajmniej zazwyczaj.
Pierwszy rzut oka – od lewej: AutoMapa i MapaMap 6.0
Do najchętniej kupowanych map autorstwa rodzimych firm zalicza się: Automapę XL (Polska), MapęMap Top (nie mylić z mocno okrojoną MapąMap Easy/Lite) oraz GPMapę do Garmina. Mapy TomTom brylują natomiast wśród rozwiązań zagranicznych przeznaczonych do jazdy po Polsce. Z praktyki i testów wynika, że wymienione wyżej mapy są także najdokładniejsze do jazdy po naszym kraju.
Przykładowe mapy do nawigacji:
Automapa Polska | Automapa Europa | Subskrypcja oprogramowania Automapa Polska XL |
Do opisania możliwości współczesnych map posłuży przykład AutoMapy oraz map TomTom. Przedstawione dane potraktujcie jako punkt odniesienia do porównania z konkurencyjnymi produktami.
Specyfikacja AutoMapy XL (Polska) ze zmianami w stosunku do 2009r | |
Dokładność (odwzorowania) | 1-12 metrów (bez zmian) |
Drogi wszystkich kategorii | 641298 kilometrów (przybyło 3907 kilometrów) |
Miejscowości i osady | 102 087 sztuk (przybyło 49 sztuk) |
Procent populacji objętej nawigacyjnymi planami miejscowości | 82% (przybyło 3%) |
Procent populacji miejskiej objętej planami nawigacyjnymi | 100% (bez zmian) |
Procent populacji objętej dokładnymi punktowymi adresami | 72% (przybył 1%) |
Procent populacji miejskiej objętej dokładnymi punktami adresowymi | 96% (przybyło 4%) |
Miejscowości z budynkami 3D | 873 sztuk (przybyło 40) |
Adresy poszczególnych budynków (dane punktowe) | 2.704.584 sztuk (przybyło 462.836 sztuk) |
Punkty POI (punkty użyteczności publicznej) | 575.847 sztuk (przybyło 149.458 sztuk) |
Okres darmowej aktualizacji | 12 miesięcy (bez zmian) |
Dokładność odwzorowania terenu w AutoMapie stoi na wysokim poziomie. W największych miastach dochodzi do 1m. Im dalej w pole, tym gorzej, lecz akurat to jest zrozumiałe. Jadąc polną drogą na pustkowiu nie będziesz potrzebował idealnego odwzorowania otaczającego cię świata. Te 12 metrów w zupełności wystarczy. Od odwzorowania ważniejsze są pozostałe atuty AutoMapy. 72% populacji objętej dokładnymi danymi adresowymi robi wrażenie. To prawie ¾ precyzyjnych numerów budynków.
Ponadto AutoMapa oferuje bogatą, ponad półmilionową bazę punktów użyteczności publicznych (POI), na której znajdują się: niebezpieczne strefy (czarne punkty), hotele, stacje paliw, ambasady, bankomaty, sklepy, fotoradary a nawet agencje towarzyskie.
Na plus AutoMapy przemawia też przyszłościowe podejście twórców programu. Systematycznie rozbudowują możliwości mapy. Rozpoczęli już nawet pracę nad systemem omijania korków na drodze i danymi dla kierowców ciężarówek. Niestety, do jazdy ciężarówką ciągle tych informacji jest za mało i trzeba korzystać z innych rozwiązań – propozycje do samochodów ciężarowych zostały opisane w dalszej części artykułu.
Omijanie korków | |
AutoMapa | AutoMapa jest pierwszym systemem nawigacji GPS, który udostępnił polskim kierowcom narzędzie działające w trybie on-line, pozwalające na walkę z korkami i ich sprawne pokonanie. Od pierwszych miesięcy 2009 roku użytkownicy AutoMapy z dostępem do internetu jako jedyni w Polsce wiedzą, gdzie są korki, a usługa AutoMapa Traffic prowadzi ich wybierając najlepszą trasę do celu. Kierowcy bez dostępu do internetu mogą skorzystać z technologii SmartRoutes, która w oparciu o dane historyczne proponuje trasę, która powinna być przejezdna o danej godzinie. |
Mapy TomTom | W mapach TomTom odpowiednikiem SmartRoutes z AutoMapy jest technologia IQ Routes, która wykorzystuje bazę danych rzeczywistych prędkości podróżowania, które zostały opracowane na podstawie rzeczywistych, zmierzonych prędkości, gromadzonych przez lata. Wyznacza ona najszybszą trasę – do dowolnego miejsca. Brany jest również pod uwagę czas oraz dzień podróży, gdyż najszybsza trasa w godzinach porannych nie zawsze jest najszybsza wieczorem. Natomiast omijanie korków na żywo w mapach TomTom możliwe jest przy współpracy z odbiornikiem TMC. |
Precyzja AutoMapy na krajowych drogach nie ulega wątpliwości. Problemy nowym użytkownikom tego programu często sprawia obsługa. Wymaga nieco nauki, a nawet sięgnięcia do instrukcji. Tego z kolei nikt nie lubi. Dla tych, którym nie przypadła do gustu obsługa AutoMapy wypada polecić intuicyjny interfejs typowy dla TomTom. Jest on bajecznie prosty i nikomu nie powinien nastręczyć większych problemów. W zasadzie już po pierwszych kilku kliknięciach nabiera się wprawy i pewności siebie. Atuty map i nawigacji samochodowych TomTom prezentuje poniższy film.
Do jazdy po Europie, w szczególności na zachód od Odry, nadają się głównie mapy korzystające z danych cyfrowych dostawców, takich jak Tele Atlas (w 2007r Tele Atlas został przejęty przez firmę TomTom) i NAVTEQ (w 2008r NAVEQ został kupiony przez Nokię). Europa Zachodnia jest wyjątkowo dobrze dopracowana w zasadzie w każdej mapie renomowanej marki, na przykład TomTom Europa Zachodnia i Środkowa, iGo8 Europe, MioMap FEU, NT City Navigator, MobileNavigator (Navigon) czy AutoMapa Europa - kliknij na hiperłącze przy nazwie mapy, aby przejrzeć pokrycie procentowe ulic w poszczególnych krajach.
Od lewej: Mapy TomTom, iGo8, a poniżej MioMap
Szkoda, że tak dobrze jak na zachodzie, nie jest na wschodzie i południu Europy. Najgorzej – u wszystkich dostawców map cyfrowych – jest w następujących państwach: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Macedonia, Serbia, Rumunia, Ukraina. Zdecydowanie dokładniejsze są chociażby mapy Bliskiego Wschodu przygotowane przez TomTom, które oferują dane o 99% ulic w Bahrajnie, Kuwejcie, Katarze, Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W ramach ciekawostki warto nadmienić, że TomTom ma w swej ofercie również mapy Afryki, Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, Azji i Australii!
Pokrycie procentowe ulic w Europie na przykładzie mapy TomTom Europa v8.50:
Kraje w pełni pokryte (99,9%): Andora, Austria, Belgia, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Malta, Monako, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, San Marino, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Watykan, Węgry, Wielka Brytania, Włochy i Wyspy Kanaryjskie.
Kraje częściowo pokryte: Grecja (95%), Turcja (63%), Rosja (35%), Bułgaria (54%), Łotwa (63%) i Chorwacja (42%, włącznie z obszarami głównych miast i wybrzeża)- pokrycie dróg (km): ponad 11 milionów- połączenia drogowe: pokrycie innych krajów Europy Środkowej, które umożliwia ciągłą nawigację na całym obszarze danego regionu
Na koniec sprawdź, jak wygląda sprawa aktualizacji wybranej przez ciebie mapy. Może pierwsze uaktualnienie jest gratis, a może trzeba zapłacić 100 euro?
Przykład oryginalnych map
Nigdy - pod żadnym warunkiem – nie gódź się na zakup pirackiego oprogramowania. Tracisz wiele przywilejów – od pomocy technicznej, aż po darmowe aktualizacje. Oryginalne mapy rozpoznasz stosunkowo prosto. W przeważającej części są dostarczane na nośnikach danych (kartach pamięci/płytach DVD etc.) opatrzonych w firmowe logo – jak na zdjęciu powyżej. Dodatkowo, na przykład Automapa stosuje kilka zabezpieczeń. Po pierwsze w wersji OEM dodawanej do nawigacji otrzymasz numer licencji wydrukowany na karcie SD. Wersje OEM i BOX dostarczane w pudełku cechują się tym, iż numer licencji znajduje się na karcie zdrapce. Ponadto z oryginalną Automapą powinieneś dostać certyfikat oryginalności oraz naklejkę Automapa Prowadzi. Jednak przede wszystkim liczy się numer licencji. Bez niego nie skorzystasz z darmowych aktualizacji.
Przykładowe cechy dobrej mapy: nawigacja głosowa, wyznaczanie trasy przejazdu (z uwzględnieniem historycznych danych na temat zakorkowania), automatyczne wyznaczanie nowej trasy po zjechaniu z trasy wyznaczonej, asystent pasa ruchu, uwzględnienia kierunkowości ulic, zakazów skrętu/zawracania, zapisywanie i odczytywanie śladów GPS, wybór języka menu i nawigacji, wytyczanie najkrótszej trasy, wytyczanie najszybszej trasy, wytyczanie trasy optymalnej, obliczanie długości trasy i czasu przejazdu, współpraca z odbiornikiem TMC w celu omijania korków, Twoje ulubione punkty (z dowolnym opisem), dostosowanie wyglądu mapy do własnych upodobań, wybór zestawu kolorystycznego interfejsu mapy, punkty pośrednie.
Asystent pasa ruchu – rozwiązanie TomTom