Karty graficzne

Premiera GeForce 8600 i 8500, czyli DirectX 10 dla mas

Jesteśmy pewni, że jeśli mielibyśmy kupować dziś dobrą kartę graficzną do porządnego giercowania, to już tylko zgodną z DX10. Zapomnijcie o GeForce 7900 i 7600, Radeonach X1600 i X1900 etc. Jeśli jest

Jesteśmy pewni, że jeśli mielibyśmy kupować dziś dobrą kartę graficzną do porządnego giercowania, to już tylko zgodną z DX10.

Zapomnijcie o GeForce 7900 i 7600, Radeonach X1600 i X1900 etc. Jeśli jesteście graczami i planujecie zakup swojego pierwszego komputera (lub unowocześnienie dotychczasowego) niech to już będzie karta zgodna z DX10 i Modelem Cieniowania 4.0, które otworzą Wam drogę do najnowszych gier. A przypomnijmy, że DX10 to w końcu nie tylko same efekty, dziesiątka znosi wiele dotychczasowych ograniczeń API. Opisane jest to dokładnie w artykule, który zamieściliśmy w listopadzie zeszłego roku.

Jednym z największych i najbardziej dotkliwych ograniczeń jest 'API object overhead' (narzut obiektów API). W rzeczywistości twórcy gier są ograniczani przez owy narzut. Spośród wszystkich poprawek i udoskonaleń, które mogły być wprowadzone do DirectX 10, sprawą najwyższej wagi dla większości producentów gier było zmniejszenie 'object overhead'.

Kolejnym ograniczeniem związanym z DirectX 9 i obecnymi procesorami graficznymi, jest natura ustalonych ścieżek przetwarzania potokowego. W GPU tej generacji przetwarzanie vertexów i pikseli jest oddzielone za pomocą określonej liczby procesorów przeznaczonych dla obu. (np: GeForce 7900GT ma 24 potoki PS i 8 potoków VS)

Jak zapewne wiecie, w nowej generacji silnikach jak G80, czy zapowiadany przez AMD R600, architektura jest zunifikowana. Oznacza to, że XX jednostek nazwanych procesorami strumieni (Stream Procesors), taktowanych wspólnie zegarem dwukrotnie wyższym niż reszta układu, spełnia funkcje takich shaderów, jakie są w danej chwili potrzebne - albo PixelShaderów albo VertexShaderów, albo jeśli zajdzie taka potrzeba, jednostek do obliczania geometrii.

Ponieważ DirectX 10 jest nowym API, napisanym całkowicie od podstaw, spora część poprzedniego narzutu może być zredukowana.

Teraz rozumiecie, że nie da się na dzień dzisiejszy ocenić realnych korzyści z nowej serii kart 8600 i 8500, porównując je do poprzedniej generacji GeForce 7. Trzeba nam niestety czekać na gry napisane dla DirectX 10.

W tej chwili możemy co najwyżej dowiedzieć się, czy nowe karty są wystarczająco szybkie w środowisku DirectX 9. Przypomina to sytuację sprzed kilku lat, gdy porównywaliśmy super osiągi GeForce Ti 4200 do nowoczesnych GeForce 5600 Ultra. Te pierwsze owszem, przez pierwszy rok wygrywały - jednak do czasu zasypania rynku grami DX9.

Oczywiście nie chcemy piać pieśni pochwalnych na cześć API, którego jeszcze nie mieliśmy okazji przetestować, ale nie chcemy też 'wydawać wyroków" dla kart, które nie mają na czym pokazać swoich możliwości. Jednym słowem, test trzeba zrobić, a sensowne wnioski i tak przyjedzie nam wyciągnąć dopiero za trzy/cztery miesiące.