Karty graficzne

Podsumowanie

z dnia

Najpierw odpowiemy na pytanie, czy więcej RAM-u przynosi jakiś realny zysk w grach. W naszych testach dwa Radeony R9 290X 8 GB działały lepiej, niż wersje wyposażone w 4 GB RAM. Trzeba jednak przyznać, że realne różnice pojawiły się dopiero w rozdzielczości 3840x2140. Nasze odczucia, to mniejsze spadki generowanych kl./s, co się przekładało na komfort grania. W niższej rozdzielczości - 2560x1600, również w kilku tytułach odnotowaliśmy większą wydajność. Przy czym w momencie, kiedy gra działa z prędkością np. 50-70 lub więcej klatek obrazu na sekundę, nie sposób wychwycić przewagi gołym okiem. Ogólnie rzecz biorąc, 8 GB pamięci na karcie graficznej Radeon R9 290X w konfiguracji CrossFire przyniosło poprawę w działaniu praktycznie każdego użytego przez nas tytułu gry.

Trzeba brać poprawkę na fakt, iż w niektórych grach mogą wystąpić jakieś utrudnienia w poprawnym działaniu technologii CrossFire (bądź też SLI w kartach graficznych Nvidia GeForce). Z naszej puli testowej trochę problemów stwarzał Watch Dogs, na którym dość wyraźnie było widać mikroprzycięcia, co się objawiało brakiem odpowiedniej animacji obrazu, choć program Fraps wyrzucał "dobre" wyniki.

Oczywiście użytkowanie dwóch, ośmiogigowych Radeonów R9 290X wiąże się z przede wszystkim trochę wyższym wydatkiem, albowiem takie karty są droższe, niż przedstawiciele z 4 GB RAM. Drugim punktem, którym trzeba zaakceptować, to więcej zużytej energii elektrycznej oraz wyższe temperatury w obudowie komputera.

Niemniej jednak zbudowanie takiej platformy dla gracza, a raczej już entuzjasty powyższe punkty nie będą wielkim problemem, ponieważ liczą się tylko osiągi w grach i wyniki w benchmarkach.

Podsumowując: 8 GB pamięci na Radeonie R9 290X - konieczność, czy luksus dla zainteresowanych? Po przeprowadzonych testach, według nas taka pojemność przyda się gdy zamierzamy grać w rozdzielczości 4k (3840x2160) i przy użyciu dwóch akceleratorów w trybie CrossFire. Pojedynczy R9 290X 8 GB w tak wysokiej rozdzielczości ma najczęściej zbyt niską ogólną moc, aby dodatkowa pamięć tu pomogła.

Komentarze

82
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    InFlamedOne
    Dlaczego w ikonce do tego artykułu umieściliście podobiznę mordercy i komunistycznego zbrodniarza che guevary?

    Poważne pytanie, bo to mniej więcej tak, jakbyście dla zabawy wrzucili tam Hitlera czy Stalina.

    Z takich rzeczy się nie żartuje czy traktuje jak słitaśną ikonkę, promując człowieka, który mordował wszystkich odstępców i z wolnością jednostkową nie miał nic wspólnego.

    polecam trochę poczytać historii.
  • avatar
    Dudi4Fr
    W końcu poruszyliście temat o który was prosiliśmy od dawna, za to należy się wam +

    Tak z ciekawości, jeśli macie jeszcze te R9 z 8Gb mogli byście sprawdzić Dying Light w 4K, u mnie na mojej 290X (4Gb) potrafi zapchać prawie cala pamieć, max miałem 3956Mb zajęte przy max jakości.

    Za razem szkoda ze nie dodaliście tabelki z wykorzystaniem pamięci, bo FPS'y to jedno a problem z brakiem pamieć to drugie.
  • avatar
    Konto usunięte
    Benchmark robi najgorsze testy kart graficznych ever
    Brak graphics score w testach, błędy w opisie itp. Słabo...
  • avatar
    piterrrxd
    "należy posiadacz dobrze wentylowaną obudowę z kilkoma wiatrakami" wiatraki są w Holandii, w obudowie wentylatory %-)
  • avatar
    AndreoKomp
    WAŻNE
    Mam pytanie do redakcji, na które chyba każdy chciałby znać odpowiedź. Czy przy ustawieniu rozdzielczości Ultra HD w grze na testowym monitorze 30" z odległości nie bliższej niż 1.14 (odległość zalecana do 30" ekranu Full HD) widać poszarpane krawędzie i nadal trzeba używać wygładzania krawędzi?
  • avatar
    ExarKunMaster
    "Przy czym w momencie, kiedy gra działa z prędkością np. 50-70 lub więcej klatek obrazu na sekundę, nie sposób wychwycić przewagi gołym okiem."

    Proszę douczyć się o "możliwościach" ludzkiego oka. Jeżeli ktoś przyzwyczai się do 144Hz monitora to zobaczy różnice. Osoba która nie widziała nigdy 144Hz przez dłuższy czas stwierdzi ze nic się nie zmieniło. Takie samo twierdzenie że 24FPS wystarczą do grania w CS:GO....
  • avatar
    Sio_IdiOtki__
    Wogole co za konfig trzeba miec zeby to uswiadczyc w grywalnej ilosci klatek :D bez komentarza...
  • avatar
    InFlamedOne
    Dzięki za poparcie, naprawdę, niektórzy najpierw coś zrobią, a pozniej pomyślą.

    Ja wiem, że z niezrozumiałych powodów wszelakiej maści lewacy uczynili z tej kreatury i zwyrodnialca ikonę kulturową, ale po to mamy rozum by się temu nie dawać.

    Ikonka nadal pojawia się na prawym bocznym pasku z listą artykułów. Nóż się w kieszeni otwiera.
  • avatar
    Amdowiec
    Czy redakcji benchmarka nie stać na zakup miernika hałasu?
    Po co mi wasz test temperatury karty, co ja trzymam ją w rękach? Bardziej interesuje wszystkich hałas jaki wytwarza, a nie jej temperatura....
  • avatar
    fredii
    tak kupuje od ręki!!
    W grze Crysis 3 lepsza wydajność o 9 klatek oraz 333W więcej od GeForce GTX Titan X dla mnie po prostu bomba opłacalność niesamowita, super karta !! (sarkazm!!) - pisze niektórzy są mało spostrzegawczy
    karta niewarta jednak świeczki
  • avatar
    rochi
    A poza tym żadna dzisiejsza gra nie ma tekstur 4K... Mam monitor o takiej rozdzielczości i takie gry jak Battlefield 4 czy Assassins Credit Unity mają 4K na siłę dodane. Przecież to widać na pierwszy rzut oka... Jestem grafikiem i codziennie mam doczynienia z tworzeniem wizualizacji do których dodaje tekstury... Full HD to w tej chwili jedyna rozdzielczość, dopasowana do tekstur jakie się dodaje tworząc gry... Wszystko powyżej to "naciąganie ubrania do manekina". Podzielam uwagę o dodanie do testu wszystkich topowych modeli w sli i bez do rozdzielczości powyżej full HD. ..
  • avatar
    tomx1989
    4K na PC wciąż niegrywalne, nawet w grach z poprzedniej generacji, może za kilka lat da się komfortowo pograć.
  • avatar
    Lolek007
    Mnie rozwala to że na wprowadzeniu mam już wypisane plusy i minusy karty i teoretycznie reszty nie trzeba czytać ja myślałem że takie coś to na koniec artykułu w podsumowaniu. I testy titana raz są raz ich nie ma... kpina i problemy gieforca w wach dogs ze mała pojemność pamięci RAM. Kurde jak to czytam to oczy mi krawią cyt: "Niestety, mała pojemność pamięci RAM w przypadku GeForce GTX 970 mocno utrudniało granie w trybie 3840x2160." gdzie ma ich 17 średnio ... mocno utrudnia i 17 FPS .... nie chce bronić 970 ale zobaczcie co daje RAM radeonom..... G@WNO!
  • avatar
    FaraonM
    Czekam na rzetelny test w którym zostanie podana wydajność wszystkich topowych moleli(Titan'ów, r9 295x2, gtx 980, i w opcji sli/crossfire) a nie takie coś,l gdzie podane jest kilka kart i porównuj...
    -2
  • avatar
    robgrab
    A gdzie wykresy przedstawiające to co najważniejsze dla płynnej rozgrywki czyli frametime. Wyniki FPS powinny być jedynie dodatkiem, kogo obchodzi że ma 60fps jak mu będzie przez mikroprzycięcia chodziło gorzej niż w stabilnych 30fps........
    -2
  • avatar
    rochi
    Panie redaktorze, jak Pan wytłumaczy fakt, że gtx Titan x na innych portalach osiąga znacznie lepsze wyniki w rozdzielczości 2560×1440....
    -11
  • avatar
    chibi90
    Dziwi mnie, że 290x lepiej wychodzi od 970 gtx'a...
    -12
  • avatar
    Franz
    Po co komu gry w 4K skoro w FHD wyglądają dobrze???
    -22
  • avatar
    rochi
    Np. na eurogamer.pl.... Co test to inne wyniki... Komu tu wierzyć...
  • avatar
    customrodder
    Było by bardzo fajnie gdyby w testach na kartach graficznych Benchmarka było więcej modeli testowanych kart!
  • avatar
    Himoto
    drobny błąd w tekście
    jest "...i należy posiadacz dobrze wentylowaną" a chyba powinno być "...i należy posiadać dobrze wentylowaną". taka nic nie znacząca uwaga.
  • avatar
    tazik21
    niezłe czasy wykręcamy
  • avatar
    Barubar24
    to teraz wsadzcie takie karty do konsol - wielkie pudła, i spróbujcie to sprzedać.
    Pewnie, że 4K jest lepsze od FHD, ale jaka byłaby cena i rozmiary.
    PC i konsole to produkty skierowane do dwóch odmiennych kategorii konsumentów.
  • avatar
    gieteiks
    O jeszcze tak 3,4 lata i brdziemy grac w 4k we wszystko co sie da. Mniejmy nadzieje że tak bedzie bo roznica full hd a 4k jest bardzo duza. Szkoda ze to cale 3 lata...
  • avatar
    gloryseeker
    Do poprawy:
    "Przy okazji ilość wydzielanego ciepła jest ogromna i należy posiadacz dobrze wentylowaną obudowę z kilkoma wiatrakami."
    posiadacz-posiadać
    A wiatraki to na polu...
  • avatar
    kitamo
    A odemnie inne pytanie bo widze ze jeszcze nikt gunwoburzy nie zrobil - czy na 970tkach byly te spadki zwiazane z kastrowana pamiecia czy nie ?
    Ja spodziewam sie ze nie bylo bo juz to przetestowalem, ale skoro robiliscie juz testy w wyzszych rozdzielczosciach i SLI to warto o tym wspomniec.

    Co ciekawe kwestia watch dogs powrocila - dalej problem z szarpnieciami w trybie SLI czy CF, a jeszcze niedawno bylo mowione ze to wina pamieci w 970tkach. :)
  • avatar
    Konto usunięte
    Aż 10 fps różnicy przy shadow of mordor, a to jeszcze nie obrazuje kwestii stutteringu, która na pewno przy 4GB wystąpiła. Tak więc te 8GB jednak się opłaca pod te 4K, a co dopiero z przyszłymi grami.
  • avatar
    Nalovp
    Marna wydajność drogich kart graficznych.Nie dajcie się w to wciągnąć,na 4K trzeba jeszcze okolo 5 lat poczekać.