Test Resident Evil Village - jest taka fajna opcja przyśpieszająca grę... Wiecie jaka?
Karty graficzne

Test Resident Evil Village - jest taka fajna opcja przyśpieszająca grę... Wiecie jaka?

Dziesiąta odsłona głównej serii Resident Evil oznaczona numerem VIII (czego nie rozumiecie? ;-), czyli Village zapukała do naszych drzwi. Jest tu ray-tracing i inne atrakcje, w tym Variable Rate Shading.

Testujemy najnowszą odsłonę Resident Evil i sprawdzamy jak dwie popularne karty poradzą sobie z tą grą. Sięgneliśmy po mocne, ale nie topowe modele (szczegóły poniżej) - czy to wystarczy by osiągnąć 60 klatek na sekundę w 4K UHD z włączonym ray-tracingiem?

Resident Evil Village - jaka karta graficzna do maksymalnych ustawień?

Powiedzmy sobie szczerze, że RE Engine jest silnikiem dobrym i fajnie zoptymalizowanym, ale też nie ma co liczyć na jakieś szczególne wodotryski. Firma Capcom współpracowała podczas produkcji z firmą AMD i efektem tego jest garść technologii FidelityFX tego producenta, które możemy podziwiać spacerując (czy też raczej uciekając przed monstrami) w tytułowej Wiosce.

Wśród nich można wyliczyć FreeSync Premium Pro (z obsługą HDR), FidelityFX CACAO (ulepszona okluzja otoczenia), czy AMD FidelityFX SPD (obliczenia asynchroniczne przyśpieszające renderowanie silnika gry). Nie zabrakło tu również Contrast Adaptive Sharpening (CAS - wyostrzanie) oraz Variable Rate Shading (VSR) - z zastrzeżeniem, że z dwóch ostatnich opcji mogą korzystać również posiadacze kart GeForce.

Co to jest Variable Rate Shading (VRS)?

Dziś przyjrzymy się w działaniu najciekawszej z tych opcji, czyli VRS (nie mylić z VSR, czyli Virtual Super Resolution). Mówiąc w skrócie, jest to funkcja DirectX 12, która pozwala na obniżanie jakości mniej widocznych detali obrazu w ruchu. To oczywiście ma na celu szybsze renderowanie obrazu, bowiem nie każdy detal jest obliczany z maksymalną jakością. Założenie jest proste - skoro coś nie będzie widoczne, lub będzie mało widoczne, to po co renderować to z maksymalną jakością?

Oczywiście efektem końcowym jest niższa jakość obrazu, ale skoro i tak nie powinniśmy zwrócić uwagi na jakieś mało znaczące elementy, a otrzymamy dzięki temu więcej fpsów, to chyba warto sprawdzić to w praktyce?

Resident Evil Village - witamy w wesołej wiosce
Witamy w naszej wiosce kierowniku, poratuj piątakiem królu złoty, bo mnie kapkę suszy

Resident Evil Village - testy wydajnościowe

Jako, że VRS wymaga Radeona RDNA2 lub GeForce Turing i Ampere, więc w platformie testowej wykorzystaliśmy kartę ASUS ROG Radeon RX 6800 OC (żeby zbliżyć się do osiągów "zwykłego" modelu nie wykorzystaliśmy jednak profilów OC) oraz GeForce RTX 3070 FE (drugie skrzypce grał procesor Ryzen 5 3600 z pamięciami 3400 MHz).

Z poprzednich testów gier z serii Resident Evil pamiętaliśmy, że RE Engine raczej "ściemnia" jeśli chodzi o zajętość VRAM, więc zastosowaliśmy ustawienia maksymalne (+ RT), które teoretycznie powinny zajmować ponad 12 GB pamięci graficznej. Oczywiście Radeon ze swoimi 16 GB RAM problemów mieć tu nie będzie, ale czy GeForce ze skromnymi 8 GB da radę?

Resident Evil Village - 1920 x 1080, ustawienia maksymalne + ray-tracing wysoki
[kl./s.] 

GeForce RTX 3070 (VRS) 124
105
GeForce RTX 3070 116
99
Radeon RX 6800 (VRS) 109
94
Radeon RX 6800 102
86
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Resident Evil Village - 2560 x 1440, ustawienia maksymalne + ray-tracing wysoki
[kl./s.] 

GeForce RTX 3070 (VRS) 110
90
Radeon RX 6800 (VRS) 95
84
GeForce RTX 3070 95
83
Radeon RX 6800 88
78
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Resident Evil Village - 3840 x 2160, ustawienia maksymalne + ray-tracing wysoki
[kl./s.] 

GeForce RTX 3070 (VRS) 78
66
Radeon RX 6800 (VRS) 73
63
Radeon RX 6800 63
56
GeForce RTX 3070 62
50
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

GeForce ze swoimi wydajniejszymi jednostkami do obliczeń ray-tracingu wysuwa się na prowadzenie, ale trudno mówić o jakichś kolosalnych różnicach. W rozdzielczości 4K UHD ujawniła się największa wada konstrukcji NVIDII, czyli tylko 8 GB VRAM. Po kilku minutach rozgrywki (a więc w czasie dłuższym niż trwał pomiar) pamięć graficzna zapychała się, czyniąc rozgrywkę wręcz niemożliwą - warto więc obniżyć jakość tekstur i zajętość VRAM.

Jak widać zastosowanie VRS przynosi wymierne korzyści - a różnice w jakości obrazu faktycznie są trudne do zauważenia. W przypadku dynamicznych tytułów śmiemy twierdzić, że różnice w jakości obrazu będą praktycznie niezauważalne dla gracza.

A co jeśli wyłączymy ray-tracing?

Resident Evil Village - 1920 x 1080, ustawienia maksymalne
[kl./s.] 

Radeon RX 6800 169
150
GeForce RTX 3070 145
130
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Resident Evil Village - 2560 x 1440, ustawienia maksymalne
[kl./s.] 

Radeon RX 6800 152
130
GeForce RTX 3070 133
119
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Resident Evil Village - 3840 x 2160, ustawienia maksymalne
[kl./s.] 

Radeon RX 6800 84
71
GeForce RTX 3070 70
62
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Współpraca z AMD plus optymalizacja pod konsole równa się... właśnie taki wynik.

Resident Evil Village - urocza córka Lady Dimitrescu
Ta impreza w remizie chyba wyrwała się spod kontroli

Resident Evil Village - ray-tracing

RE Engine korzysta już wyłącznie z DirectX 12 i w stosunku do VII, mamy tu również obsługę ray-tracingu. Nie jest on tak efektowny jak w przypadku Cyberpunka 2077, ale jak zauważyliście na powyższych wynikach, można się nim za to cieszyć praktycznie na każdej karcie z obsługą DXR. Dwie opcje ray-tracingu można ustawić na poziom średni i wysoki, w naszych testach wykorzystaliśmy maksymalne ustawienia. Jakich różnic należy się spodziewać?

Jak widać na powyższych zrzutach, ray-tracing docenimy głównie w pomieszczeniach, gdzie pojawiają się odbicia, bądź są one ulepszone. Miły drobiazg poprawiający nieco oprawę graficzną. No i miło, że efekt nie jest specjalnie obciążający dla sprzętu.

Jaka optymalna karta graficzna do Resident Evil Village?

Resident Evil Village nie ma specjalnie wygórowanych wymagań sprzętowych - nawet z włączonym ray-tracingiem. W rozdzielczości 4K UHD i przy najwyższych ustawieniach z włączonym ray-tracingiem można się cieszyć ponad 60 klatkami na sekundę nawet na kartach klasy Radeon RX 6800 (bez XT), czy GeForce RTX 3070 - z zastrzeżeniem, że do tej ostatniej zdecydowanie obniżcie jakość tekstur do 4 GB (maksymalna wartość to 8).

Resident Evil Village - z Lady Dimitrescu nie ma żartów
Mając prawie 3 metry wzrostu, żona sołtysa zastanawiała się, dlaczego ludzie nigdy nie patrzą jej w oczy

Do płynnej rozgrywki w QHD wystarczą więc karty klasy Radeon RX 6700 XT czy GeForce RTX 3060 Ti. Jeśli chcecie mieć więcej klatek na sekundę w FHD z pewnością warto sięgnąć po nieco szybszy procesor niż nasz wciąż przyzwoity, ale już nie najnowszy Ryzen 5 3600.

Z ciekawości sprawdziliśmy grę nawet na zintegrowanej grafice Radeon Vega 7 (również z pamięciami 3400 MHz) w procesorze AMD Ryzen 5 4650G i otrzymaliśmy nieco poniżej 30 klatek na sekundę w lokacjach na zewnątrz i nieco ponad 40 klatek na sekundę w lokacjach wewnątrz (rozdzielczość Full HD, ustawienia niskie).

Resident Evil Village - lochy i... no smoków nie ma
Przepraszam, ale czy to na pewno ta sama kwatera którą widziałem na zdjęciach w Airbnb?

To tyle na dziś, wybaczcie, ale wracam do rumuńskiej wiochy w której dzieje się akcja gry - recenzja sama się nie napisze...

Może Cię również zainteresować:

Komentarze

30
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    soulburner
    14
    Test na kartach, których prawie nikt nie ma - super ;)
    • avatar
      Dragonik
      5
      Nie żebym marudził ale efekty RT da się osiągną bez RT. i Były gry które już to miały.
      • avatar
        Noritsu
        5
        Gra wygląda na dobrze zoptymalizowaną, więc powinna chodzić przyzwoicie nawet na kartach budżetowych (tych w przedziale 3000-5000 zł)
        • avatar
          szymcio30
          3
          Ray-tracing w tej grze jest tylko szczątkowy wiec mamy naprawdę bardzo dobra płynność. Nie ma co porównywać do Control czy Cyberpunk2077 gdzie efekty RT potrafią zrobić zauważalną różnice
          • avatar
            loostraat
            2
            Brakuje odpowiedzi:
            Na PC, jak będzie można za MSRP kartę GPU kupić.
            Na konsoli, jak będzie ją można za MSRP kupić.
            • avatar
              Mario2k
              1
              Raytracing w tej grze prawie nie występuje :) to są tylko drobne zmiany mapowania odbić i tekstur.
              • avatar
                Dominik132
                1
                W Resident Evil Village RayTracing jest używany do GI-oświetlenia globalnego i odbić.Ciężko tego nie zauważyć na screenach RT on/off w teście
                • avatar
                  ARTMAX
                  1
                  Różnica na korzyść RX 6800 przy wyłączonym RT wynika bardziej z czystej mocy tej karty, która w rasteryzacji jest wydajniejsza od RTX 3070. Nie trzeba do tego specjalnej optymalizacji pod AMD, współpraca przyniosła raczej pełny wachlarz opcji FX Fidelity. W RT natomiast 3070 nadrabia stratę 20 procent i zyskuje dodatkowo kolejne 10 - dzięki wyraźnie wyższej wydajności w tym aspekcie.
                  Co do wydajności w 4K...RTX 3070 nie był i nie jest kartą do 4K ze wszystkimi bajerami na maksa. Już 2080Ti miewał w 4K problemy z RT ( ta sama wydajność plus 11 GB VRAM).
                  • avatar
                    szymcio30
                    -1
                    Ta gra pokazuje, że lubi karty AMD, a dwa po włączeniu efektów RT w 4K zapycha się pamięć RTX-a 3070 Specjalnie nie zaimplementowano DLSS aby ten problem uwydatnić. Zobaczymy co przyniesie przyszłość, aczkolwiek seria Resident Evil zawsze była wymagająca pod względem VRAM
                    • avatar
                      Dariosex
                      -3
                      Gdyby współpracowali z Intelem i Nvidia to byłyby wodorotryski takie ze gały z orbit bym nam wyszły śle capcom zdecydował się na współpracę z patalachami z amd to tego są później efekty czyli Słaba grafika!!!
                      • avatar
                        greghostor
                        0
                        Ale różnica
                        • avatar
                          amkelka
                          0
                          Oglądaj -Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa 2020 oraz inne filmy i seriale.

                          http://zobaczy.pl/

                          ===========================

                          Jedyny VOD gdzie płacisz raz i masz dożywotni dostęp,

                          Koszt 10zł więc warto zwrócić uwagę.

                          Wystarczy założyć konto oraz je aktywować i juz ogladasz.
                          • avatar
                            Kethael
                            0
                            A może jakieś wyniki na starszych kartach? W najnowszych seriach niby wszystko super, ale odpaliłem u siebie na 1080ti w 3440x1440 w ustawieniach maksymalnych i miałem średnio 25 klatek. Wiadomo, karta już trochę ma, ale już nawet CP chodził lepiej... dopiero po zejściu na medium/high miałem stabilnie 45-50 fps.
                            • avatar
                              StaryZgred
                              0
                              Jest problem z dostępnością GPU i nagle wszystko przyspieszyło . Origins i Oddysey niegrywalne w 4K a Valhalla śmiga jak miło w 4K na 2080ti.
                              • avatar
                                szymcio30
                                0
                                Były zachwyty, a jak sie okazuje wersja PC jest źle dopracowana. Tutaj niestety autor testu nie pokusił o dłuzsza rozgrywkę. Występują poważne spadki liczby klatek na sekundę (przerywane spowolnienie) w kluczowych momentach gry. Po zadaniu ostatecznego śmiertelnego ciosu większości wrogów występują zauważalne zacięcia. Co gorsza, obecny brak regulowanego FOV (pola widzenia) przyprawi wielu o bóle głowy. Problemy techniczne to prawdziwy wstyd, ponieważ silnik RE w Village ogólnie działa znakomicie a grafika momentami jest bardzo imponująca