Gry

Ustawienia graficzne cz.1

 

Ustawienia: Predefiniowane (Ultra/Wysokie/Średnie/Niskie)

Zwyczajowo zaczynamy od ustawień sugerowanych przez producenta gry. Choć do wyboru jest pięć opcji, nie należy się nimi szczególnie sugerować jako, że nie zawsze oferują najlepsze możliwe rozwiązania. Dla przykładu niektóre funkcje graficzne tylko nieznacznie wpływają na ogólny wygląd gry, a czasem dość odczuwalnie zmniejszają jej wydajność. Warto więc poświecić kilka minut by skonfigurować grafikę „pod siebie”, bo każdy przecież oczekuje czego innego, a dzięki temu można uzyskać ciekawe wyniki nawet na słabszych kartach graficznych.

 

 

Ustawienia: Jakość Shadera (Wysok/Średnia/Niska)

Jedna z dwóch opcji bezpośrednio powiązanych z wyglądem cieni w grze, ściślej mówiąc określa jak atrakcyjnie zlewać się one będą z otoczeniem. Znaczne różnice zaobserwować można właściwie tylko między ustawieniami Wysokimi i Średnimi. W przypadku tej drugiej opcji, cienie przybierają bardziej jednolite kolory i są bardziej kanciaste. Z kolei różnice między ustawieniami Średnimi i Niskimi są nieznaczne, dlatego ten ostatni wariant jest dobrym wyjściem dla posiadaczy słabszych maszyn.

Wysoka

Średnia

Niska

 

Ustawienia: Jakość modeli (Wysoka/Niska)

W teorii opcja ta określa jak wiele detali będą miały nasze jednostki, budynki i przedmioty zdobyte na polu bitwy, ale w praktyce bardzo trudno zauważyć jakiekolwiek różnice między ustawieniami Wysokimi i Niskimi. Dopiero kiedy zdecydujemy się ingerować w Szczegółowość tekstur nasze oddziały rzeczywiście stracą na atrakcyjności.  Bez obaw można te opcje zmniejszyć do minimum.

Wysoka

Niska

 

Ustawienia: Wygładzanie krawędzi (Włączone/Wyłączone)

Twórcy co prawda zdecydowali się umieścić możliwość wygładzania krawędzi w grze, ale w praktyce korzystanie z niego nie ma właściwie większego sensu. Ponieważ mamy do czynienia ze strategią czasu rzeczywistego, gdzie obiekty obserwowane są raczej z daleka, trzeba naprawdę się wysilić by dostrzec jakiekolwiek różnice między włączonym wygładzaniem, a jego brakiem. Dopiero przy dużym zbliżeniu i wnikliwej analizie krawędzi dostrzec można, że opcja rzeczywiście działa poprawnie. Zmiany są jednak tak kosmetyczne, że bardzo łatwo je przeoczyć. Z tego powodu odradzałabym włączanie antyaliasingu nawet posiadaczom najszybszych kart graficznych. Ilość średnich klatek na sekundę znacznie się zmniejszy, a gra wcale nie będzie wyglądać lepiej.

Ustawienia: Szczegóły tekstur (Ultra/Wysokie/Średnie/Niskie)

Jak sama nazwa wskazuje, określa jak szczegółowe będą tekstury pokrywające wszystkie obiekty w grze. W przypadku ustawień Ultra i Wysokich zmiany są bardzo minimalne, natomiast w przypadku ustawień Średnich i Niskich łatwo zaobserwować że tekstury są coraz bardziej rozmyte. Posiadacze nowoczesnych kart graficznych mimo wszystko powinni jednak zrezygnować z ustawień Ultra, bo spadek wydajności jest bardzo znaczny, a różnice niewielkie. Ustawienia Średnie to z kolei optymalne rozwiązanie dla posiadaczy starszych maszyn. 

Ultra

Wysokie

Średnie

Niskie