Oprogramowanie

Platforma testowa

przeczytasz w 2 min.

Czy obecnie instalacja 64-bitowego systemu przyniesie graczom jakiekolwiek korzyści? Gier przygotowanych z myślą o 64-bitowych systemach jest jak na lekarstwo - zdecydowana większość produkcji przygotowywanych jest z myślą o 32-bitowych platformach. Postanowiliśmy sprawdzić, jak gry będą sobie radzić na 64-bitowych wersjach Windows. Postanowiliśmy poddać testom aż cztery systemy naraz: 32- i 64-bitową wersję Windows Vista z zainstalowanym pakietem SP2, oraz 32- i 64-bitową wersję Windows 7 RC (build 7100) z zainstalowanymi najnowszymi aktualizacjami.

Testy zostały przeprowadzone na jednym komputerze, wyposażonym w 4 GB pamięci. W przypadku 32-bitowych wersji Windows Vista i Windows 7 system mógł wykorzystać jedynie około 3,2 GB pamięci. Czy nieco więcej pamięci przyczyni się do wzrostu wydajności? Należało w to wątpić, gdyż 32-bitowe aplikacje i tak (w teorii) nie potrafiłyby wykorzystać dodatkowego RAM-u. Nawet jeśli aplikacja nie ma pełnego wsparcia dla 64-bit, to może 64-bitowe sterowniki do karty graficzne przyniosą jakiś wzrost wydajności? Może któryś z producentów pomyślał choć o częściowym wsparciu dla 64-bit i bez zbędnego rozgłosu wyposażył grę w wykrywanie systemu operacyjnego i wykorzystanie odpowiedniego pliku wykonywalnego?

Komponenty użyte do tego testu mają znaczenie drugorzędne. Naszym zadaniem nie było sprawdzenie wydajności procesora czy karty graficznej, ale wyłapanie różnic pomiędzy działaniem aplikacji w różnych środowiskach. Zdecydowaliśmy się na użycie sprzętu ze średniego segmentu. Nie jest to może najnowocześniejsza konstrukcja, ale wciąż dobrze sprawdza się w grach, a o to właśnie nam chodziło.

Jako że nie chcieliśmy, by cokolwiek spowalniało działanie gier i nie pozwalało na pełne wykorzystanie możliwości systemu, sprzęt został podkręcony na potrzeby testu. Komputer użyty w teście:

 Płyta główna:
Asus P5E WS Pro (Intel X38)
 Procesor:
Core 2 Quad 6600 @3,5 GHz (standardowo 2,4 GHz)
 RAM:
2 x 2 GB DDR2 @1166 MHz (standardowo 1066 MHz)
 Karta graficzna:
PowerColor ATI Radeon HD 3870 512 MB DDR4 (800/1170 – ustawienia fabryczne)

Na wszystkich systemach operacyjnych zainstalowano sterowniki ATI Catalyst w wersji 9.8.

Większość testów zostało przeprowadzonych w rozdzielczości 1440 x 900, przy co najmniej trzech różnych ustawieniach szczegółowości grafiki (maksymalny, średni i minimalny). Wyjątkiem są aplikacje 3DMark w wersji trial, które pracowały ze standardowymi ustawieniami w rozdzielczości 1280 x 1024. Każdy test przeprowadzany był kilkukrotnie, a w przypadku wątpliwości co do wyniku dokonywano kolejnych, dodatkowych pomiarów. Test koncentruje się na ilości klatek/s.