Gry

Słów kilka o grafice i wymaganiach

S.T.A.L.K.E.R.owi nie można odmówić jednego - ogromnych wymagań systemowych jak na dzisiejsze czasy "przystało". Nie bez kozery producenci gry zalecają używanie procesorów dwu- a nawet cztero- rdzeniowych! Silnik gry według programistów GSC silnie korzysta z udogodnień związanych z wielowątkowością i bardzo wiele obliczeń wciąż spoczywa na CPU.

GeForce 8600GTS - użycie CPU



RADEON X1950PRO - użycie procesora

Według naszych doświadczeń, gra ma jednak tendencję do obciążania jednego rdzenia niemal w 100%, lub obdzielania zadaniami, po połowie, obydwu z nich.

Zastosowany silnik "Deferred Shading" czerpie garściami z DirectX9 w wersji "c". Głównym obciążeniem dla naszych PC-tów będzie wykorzystywanie znacznej ilości tekstur niemal na każdej mapie. 540-580MB samych tekstur potrafi "zadusić" nawet najbardziej wydajny układ graficzny. Tym bardziej jeśli włączymy tryb filtrowania anizotropowego x8/x16 na tych teksturach. Dodatkowo silnie wykorzystywany bump mapping "ściąga" FPS-y w dół na mapkach z dużą ilością zabudowań,  oraz wewnątrz samych budynków, gdzie efekty te są najczęściej widoczne.



Jakby tego było mało, gra wykorzystuje efekty HDR (dynamic lightning), oraz zaawansowane cieniowanie obiektów, postaci oraz otoczenia powiązane z tym oświetleniem.

niemal 540MB samych tekstur


dynamiczne cienie obiektów bump mapping pełnej krasie

Wymienione powyżej opcje mają największy wpływ na wydajność. Wbrew wszelkim przypuszczeniom wygładzanie krawędzi nie wpływa znacznie, ani na jakość obrazu, ani także na zmiany framerate'u. Dlaczego? Związane jest to, jak się okazuje, z ograniczeniami zastosowanego silnika. Gra nie obsługuje sprzętowego trybu AA, a jedynie tzw. Fake AA  "rozmazywanie krawędzi" za pomocą techniki blur. Efekt jest podobny do zastosowania trybu AA-x2, jednak tak naprawdę trudno doszukać się jakichkolwiek pozytywów takiego rozwiązania. Co gorsza bluring powoduje jedynie delikatne rozmazanie obrazu, a samego wygładzania tak naprawdę nie sposób zauważyć. Będzie to największy minus gry w aspekcie graficznym, dla tych wszystkich, dla których nie ma miejsca na jakiekolwiek kompromisy odnośnie jakości obrazu. Pomimo tej niedogodności, grafika przy maksymalnych ustawieniach prezentuje się znakomicie (choć nie genialnie), uprzyjemniając przy tym rozgrywkę miłymi dla oka efektami.

Wymagania producenta: Windows XP SP2 32-bit / Windows 2000 SP4

minimalne:
intel P4 2.0GHz / AMD AthlonXP 2200+
512 MB RAM
nvidia GeForce 5700 / Ati Radeon 9600 ; 128MB VRAM


zalecane:
intel Core2Duo / AMD Athlon64 X2 4200
1024 MB RAM
nvidia GeForce 7900 / Ati Radeon X1800 ; 256MB VRAM

Do w/w wymagań nie trzeba wiele dodawać, no może za wyjątkiem zalecanych/rekomendowanyh 2GB pamięci operacyjnej RAM. Poszczególne lokacje w grze są dosyć rozległe, przez co na komputerze z 1GB RAM możemy odczuć chwilowe przycięcia i "lagowanie" przy wysokich ustawieniach jakości obrazu. Po za tym ładowanie poszczególnych poziomów będzie przebiegać znacząco szybciej, jeśli doposażymy maszynę w dodatkowy 1GB pamięci; szczególnie jeśli naszym systemem operacyjnym będzie Windows Vista.