Gry

Jak testowaliśmy

przeczytasz w 2 min.

Konfiguracja testowa:

Komputer Geo-PC Power4U eXclusive:

  • procesor: Intel Core2 Duo E6400 2.13GHz (2MB cache L2)
  • płyta główna: ASUS P5B (i965P)
  • pamięci: Corsair XMS2 2x1024MB DDR2-675 CL4-4-4-12
  • dysk twardy: Seagate 320GB (16MB cache) SATAII
  • zasilacz: Chieftec GPS-450AA-101 A 450W

Uczestnicy testu:
* Aby dowiedzieć się więcej o testowanej karcie kliknij w linka. W nawiasie podaliśmy częstotliwości GPU i pamięci.

System operacyjny i  sterowniki:

  • Windows XP SP2 Pofessional PL
  • Windows Vista Home Premium PL
  • ForceWare 158.22 - XP - seria GeForce 8
  • ForceWare 158.18/24 - Vista - seria GeForce 8
  • ForceWare 93.71 - XP - seria GeForce 7
  • Catalyst 7.4 (8.36) - XP - seria Radeon X1xxx
  • Catalyst 7.5beta (8.37.4.3) - XP - Radeon HD 2900XT
  • Catalyst 7.5beta (8.37.4.3) - Vista - Radeon HD 2900XT

Testów dokonywaliśmy po spatchowaniu gry do najnowszej dostępnej wersji 1.03. Żeby było ciekawiej, wersja patcha, było, nie było international (międzynarodowa), nie chce się zainstalować, ani na podstawce v1.0, ani także na patchu v1.01. No cóż producent nie postarał się w tym przypadku i polskich użytkowników gry, przynajmniej do momentu oddawania testu, pozbawił bezstresowego uaktualnienia swojego produktu.

 Rozwiązanie tego "drobnego" problemu okazuje się jednak proste. Aby zainstalować patch na polskiej wersji Stalker'a wchodzimy w edytor rejestru i edytujemy wartość [pl] w linii:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\GSC Game World\STALKER-SHOC\InstallLang

wpisując [en] na czas instalacji patcha. Po czym zmieniamy wartość InstallLang ponownie na [pl] i  odpalamy grę.
Należy dodać jeszcze, że save'y które zapisaliśmy na wersji v1.00 nie będą działać na wersjach v1.01/1.03. Kolejne wersje są już ze sobą "kompatybilne".

Na potrzeby testu, ze względu na małą przydataność wbudowanego w grę benchmarka, wykonaliśmy własne dema przy pomocy funkcji demo_record. Metoda z wykorzystaniem FRAPS'a niestety nie sprawdziła się, ze względu na dynamicznie zmieniające się otocznie w kolejnych przebiegach (zmienna AI gry), powodując zbyt duży rozrzut wyników.

Wydajność kart została zmierzona na mapach:

Podziemia Instytutu Agroprom Wysypisko


Bar (wnętrze) Bar (kompleks budynków)

  • Podziemia - test w zamkniętej przestrzeni, sporo bump mapping'u, rozproszone źródła światła, NPC Flashlights, cienie.
  • Bar (wnętrze) - test w zamkniętej przestrzeni, silnie wykorzystywany bump mapping, znaczna ilość źródeł światła w interakcji, cienie.
  • Wysypisko - test na otwartej przestrzeni, trawa, cienie drzew i obiektów, HDR.
  • Bar (kompleks budynków) - test na otwartej przestrzeni, dużo bump map, HDR, cienie.

W testach celowo skorzystaliśmy z presetu jakości ustawionego na maksymalne, manipulując resztą parametrów w zakładce zaawansowane - wyszczególnienie w tabelach z wynikami. Dzięki temu można było, metodą "wysokiej poprzeczki", znaleźć kartę do- lub wyeliminować z- konkretnej rozdzielczości.