Ciekawostki

5 podstawowych zasad składających się na sukces Apple

z dnia
user testowy | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: user testowy
Dyskutuj z nami

Jak wiadomo firma Apple ma ostatnio same powody do dumy i może święcić triumfy odkąd na stanowisko szefa wrócił Steve Jobs. Od 1997 roku, gdy szefostwu firmy w oczy zaglądał paniczny strach spowodowany bardzo kiepskimi wynikami finansowymi firmy, nagle dobra passa powróciła. Ojcem tego sukcesu jest obecny szef Steve Jobs. Wypracowane przez niego reguły pozwoliły stworzyć imperium, któremu raczej żadna firma nie jest w stanie zagrozić ani teraz ani w niedalekiej przyszłości. Czegokolwiek Jobs by dotknął, zamienia to w złoto. W średniowieczu prawdopodobnie byłby największym alchemikiem świata.

Dziś zresztą nie jest inaczej. Jobs twierdzi, że osiągnięty sukces zawdzięcza kilku stworzonym regułom:

1. Kooperacja

Zasada obowiązująca na rynku:

Wykorzystuj wszystkie otwarte platformy. Oprogramowanie powinno być niezależne od sprzętu, tak aby użytkownicy mieli dostęp do dowolnego programu lub danych z każdego urządzenia. Przykładem może być Android firmy Google, czyli system operacyjny, który można uruchamiać na wielu urządzeniach pochodzących od różnych producentów.

Zasada Apple:

Projektuj oprogramowanie tak, aby działało tylko z Twoim sprzętem i żadnym innym. System OS X przeznaczony jest tylko dla komputerów Mac, a aplikacje iPhone'owe działają tylko na iPhone'ie. Użytkownicy nie będą mieli nic przeciwko temu. Co więcej, chętnie zrezygnują z wolności w zamian za wypasiony produkt.

2. Komunikacja

Zasada obowiązująca na rynku:

Poinformuj swoich użytkowników o swoich zamiarach, będą czuć się związani z Twoją firmą. Problemy z zatrudnieniem? Nowe strategie? Jakieś problemy? Napisz o nich na blogu. Użytkownicy będą czuć się docenieni i pozostaną lojalni. Co więcej, ich opinie i komentarze mogą podsunąć dobre pomysły.

Zasada Apple:

Nigdy nie rozmawiaj z prasą. Zlikwiduj plotkarskie blogi. Zagróź pozwami sądowymi dzieciakom, które przesyłają swoje pomysły. Nigdy nie ujawniaj informacji na temat produktów zanim nie są gotowe do zaprezentowania. Następnie wykorzystaj dyscyplinę do stworzenia szumu i dopilnuj, aby informacje pojawiły się w jak największej liczbie mediów.

3. Etyka

Zasada obowiązująca na rynku:

Nie wykorzystuj swojej pozycji lidera na rynku. Oprogramowanie powinno być konkurencyjne i nieść ze sobą nowe, coraz lepsze rozwiązania, a nie służyć do wykończenia konkurencji. Microsoft doczekał się procesów antymonopolowych za zmuszanie producentów pecetów do korzystania ze swojego systemu operacyjnego i przeglądarki internetowej.

Zasada Apple:

Wszystkie chwyty dozwolone! Każdy Mac ma w sobie iTunes, który jest domyślnym odtwarzaczem multimedialnym. Większość muzyki zakupionej przez iTunes da się odtwarzać tylko na iPodach. Tworzy to efekt zamkniętego koła, z którym trudno walczyć konkurentom i wytwórniom.

4. Kochaj swoich klientów

Zasada obowiązująca na rynku:

Pokazuj swoje uczucie klientom, staraj się, by każdy z nich był zadowolony. Każdy może zamieścić niepochlebną opinię w znanym serwisie, więc trzeba odpowiedzieć na każdą skargę.

Zasada Apple:

Zrób dobrze sobie, a nie innym. Wypuść iMaca bez stacji dyskietek. Wypuść MacBooka Air bez napędu optycznego. Obetnij ceny iPhone o 200 dolarów w dwa miesiące po premierze. Gdy pojawią się pierwsze skargi, zaproponuj zwrot 100 dolarów.

5. Rozpieszczaj swoich pracowników

Zasada obowiązująca na rynku:

W związku z tym, że najlepsze pomysły rodzą się na wszystkich szczeblach firmy, zachęcaj do indywidualnego myślenia i zapewniaj pracownikom wolny czas, aby mogli skupiać się nad swoimi projektami. Zapewniaj im dodatkowe świadczenia, aby poczuli się wyjątkowi.

Zasada Apple:

Motywuj strachem. Nie bój się wrzeszczeć na swoich pracowników. Gróź im zwolnieniami. Nie chwal nikogo chyba, że rzeczywiście na to zasłuży. Jeśli trzeba doprowadź pracowników do łez. Jeśli tylko uda Cie się zaszczepić w nich poczucie misji, będą uważać, że mają najlepszą pracę na świecie.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!