• benchmark.pl
  • Gry
  • AMD wprowadza technologie RSR i FSR 2.0. Nadchodzi rewolucja w grach?
Gry

AMD wprowadza technologie RSR i FSR 2.0. Nadchodzi rewolucja w grach?

przeczytasz w 3 min.

AMD ciągle pracuje nad technologią skalowania obrazu, jednak dotychczasowe pomysły odbiegały od rozwiązań konkurencji. Być może wkrótce się to zmieni – producent zaprezentował dwie nowe technologie, które mogą wprowadzić małą rewolucję w grach.

  • AMD prezentuje dwie nowe technologie skalowania obrazu: RSR i FSR 2.0, które mają przynieść poprawę płynności animacji przy zachowaniu dobrej jakości wyświetlanego obrazu.
  • Radeon Super Resolution (RSR) to funkcja dostępna w sterownikach dla kart graficznych Radeon, która będzie dostępna dla tysięcy tytułów.
  • Ulepszone FidelityFX Super Resolution 2.0 (FSR 2.0) oferuje lepszą jakość obrazu, a do tego działa na starszych kartach graficznych i konsolach.

Kilka miesięcy temu firma AMD opracowała FidelityFX Super Resolution (FSR) – otwartą technologię skalowania obrazu, która pozwalała poprawić płynność animacji w grach. Funkcja musiała być jednak implementowana przez deweloperów, a jakość obrazu pozostawiała jednak sporo do życzenia. Konkurencyjne Nvidia DLSS często wypadło tutaj dużo lepiej (tyle tylko, że działo tylko na kartach Nvidii).

AMD FidelityFX Super Resolution
Technologia AMD FidelityFX Super Resolution spotkała się z całkiem sporym zainteresowaniem - obecnie jest ona dostępna w prawie 80 tytułach

O co chodzi z tym skalowaniem obrazu?

Technologia skalowania obrazu to sprytny sposób na poprawę płynności animacji w grach. Obraz jest renderowany w niższej rozdzielczości, a następnie specjalny algorytm go wyostrza – teoretycznie powinniśmy otrzymać więcej kl./s przy zachowaniu podobnej jakości obrazu, ale w praktyce… różnie z tym bywa.

AMD nie ma jednak zamiaru na tym poprzestawać i opracowało dwie nowe technologie skalowania obrazu… a właściwie to jedną nowa i jedną ulepszoną. Ale po kolei…

AMD Radeon Super Resolution – nowa technologia skalowania obrazu

Wraz z nowymi sterownikami Radeon Software (od wersji AMD Software Adrenalin 22.3.1), producent wprowadza zapowiadaną technologię Radeon Super Resolution (RSR).

AMD Radeon Super Resolution

AMD Radeon Super Resolution

Technologia Radeon Super Resolution bazuje na FidelityFX Super Resolution, ale jest aktywowane na poziomie sterownika – dzięki temu funkcja działa z dużo większą liczbą gier (AMD wspomina o tysiącach tytułów) i jest prostsza do włączenia.

Na jaki wzrost wydajności można liczyć? Wszystko zależy od wybranej jakości obrazu.

AMD Radeon Super Resolution - wydajność

Przy skalowaniu z 1440p do 4K jest to kilkadziesiąt procent, ale przy skalowaniu z 1080p do 4K liczba klatek wzrasta 2- lub nawet 3-krotnie (!).

Poniżej możecie zobaczyć porównanie jakości skalowania Radeon Super Resolution na przykładzie gry Warframe.

Warframe RSR - natywne 4K Warframe RSR - 1800p Warframe RSR - skalowanie 1440p Warframe RSR - skalowanie 1080p
Porównanie jakości obrazu z technologią Radeon Super Resolution - natywne 4K, skalowane z 1800p, skalowane z 1440p i skalowane z 1080p (polecamy otworzyć screeny w nowych oknach)

Warto jednak zaznaczyć, że funkcja Radeon Super Resolution jest dostępna tylko na kartach graficznych z serii Radeon RX 5000 lub nowszych.

AMD ulepsza FidelityFX Super Resolution – powitajcie FSR 2.0

Dużo ciekawiej zapowiada się ulepszone FidelityFX Super Resolution, czyli FidelityFX Super Resolution 2.0 - co prawda technologia oficjalnie zostanie zaprezentowana pod koniec miesiąca podczas targów GDC 2022, ale producent już teraz pochwalił się pierwszymi szczegółami.

AMD FidelityFX Super Resolution 2.0

AMD FSR 2.0

AMD twierdzi, że mamy do czynienia z nowym poziomem skalowania obrazu. Ulepszona technologia ma zapewniać lepszą jakość obrazu i wyższą płynność animacji. Co ważne, FSR 2.0 nadal nie wymaga zastosowania dodatkowych jednostek odpowiedzialnych za uczenie maszynowe (jak w przypadku konkurencyjnego rozwiązania Nvidii).

Trzeba przyznać, że ulepszona technologia rzeczywiście oferuje lepszą jakość obrazu (lepszą nawet od RSR). Poniżej możecie zobaczyć porównanie na FSR i FSR 2.0 na przykładzie gry Deathloop.

Deathloop - natywne 4K Deathloop - FSR 1.0 Quality Deathloop - FSR 2.0 Quality
Porównanie jakości obrazu - natywne 4K, FSR tryb Quality i FSR 2.0 tryb Quality (polecamy otworzyć screeny w nowych oknach)

Deathloop - natywne 4K Deathloop - FSR 1.0 Performance Deathloop - FSR 2.0 Performance
Porównanie jakości obrazu - natywne 4K, FSR tryb Performance i FSR 2.0 tryb Performance (polecamy otworzyć screeny w nowych oknach)

Funkcja FidelityFX Super Resolution 2.0 (podobnie jak zwykłe FidelityFX Super Resolution) działa na kartach graficznych z serii Radeon RX 400, RX 500, RX 5000 i RX 6000, ale też na sprzęcie konkurencji i konsolach. Warto jednak zaznaczyć, że jest (i będzie) ona dostępna w dużo mniejszej liczbie gier – technologia musi być zaimplementowana przez deweloperów.

AMD wraca do gry? Mamy spore nadzieje

Technologie skalowania obrazu to jedna z największych rewolucji, które pojawiły się w ostatnim czasie w grach – rozwiązanie pozwala poprawić płynność animacji bez widocznego spadku jakości obrazu (przynajmniej w teorii). Firma AMD pokazuje, że ciągle pracuje nad takim rozwiązaniem i stara się je maksymalnie dopracować.

AMD Radeon Super Resolution i FidelityFX Super Resolution 2.0

Zaprezentowane funkcje to inne podejścia do tego samego tematu. Radeon Super Resolution działa na warstwie sterownika, więc jest obsługiwane przez większą liczbę gier, ale oferuje gorszą jakość obrazu i działa tylko na nowszych kartach Radeon. FidelityFX Super Resolution 2.0 to otwarta technologia wdrażana już do konkretnej gry, dzięki czemu można liczyć na lepszą jakość obrazu i szerszą kompatybilność ze sprzętem (też konkurencji!). Co ważne, w obydwóch przypadkach "czerwoni" próbują udowodnić, że nie jest tutaj konieczne używanie dodatkowych, sprzętowych jednostek do uczenia maszynowego (jak w przypadku rozwiązania Nvidii).

Nie wiemy jak Wy, ale my już nie możemy się doczekać, aby przetestować obydwa rozwiązania w praktyce.

Źródło: AMD

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Altru
    14
    Zawsze mnie bawią te wojenki, jakie to FSR 2.0 jest gorsze od DLSS 2.0 gdzie 98% graczy by nie zobaczyło żadnej różnicy między tymi dwoma technologiami to samo z jakością praktycznie wszystkie porównania to porównania w mocnych statycznych zbliżeniach lub na super drogich PC i monitorach, gdzie zdecydowana większość graczy siedzi na 1060/2060/3060 itd. Według mnie technologia od AMD jest lepsza choćby z tego powodu, że działa na kartach konkurencji, a to, że trochę gorzej generuje obraz na super duper zbliżeniach czy na tych 1-2% najdroższych komputerach niema to najmniejszego znaczenia dla większości graczy, którzy przez pandemie i ogromne ceny GPU utknęli na kartach pokroju 970 czy 1060 dla nich technologia od AMD może być dla nich wybawieniem.
    • avatar
      silvver
      9
      >rewolucja
      >skalowanie obrazu
      :D

      A przypomnę Pana news z 2015 r. mówiący nawet o 10 krotnym wzroście wydajności dx12 wobec dx11
      https://www.benchmark.pl/aktualnosci/ceo-studia-stardock-chwali-sie-wzrostem-wydajnosc-directx-12.html
      • avatar
        KENJI512
        1
        Rewolucja, czyli coś co istnieje od wielu lat u rozwiązań konkurencji :D
        • avatar
          zack24
          1
          Pożyjemy zobaczymy. Na razie DLSS dla mnie wypada lepiej, ale pokuszę się i odpalę parę drugi komp i zainstaluję z ciekawości kompatybilne tytuły.
          • avatar
            Konto usunięte
            -1
            Ten nowy RSR działa tylko na RDNA1 i RDNA2 więc jak ktoś ma vege to mu to nie zadziała.
            • avatar
              Wroobelek
              0
              Ciekawe, czy mając kartę kompatybilną z RSR będzie można korzystać z RSR i FSR jednocześnie :)