Polscy studenci stworzyli Buzz: innowacyjne auto dla niepełnosprawnych

przeczytasz w 2 min.

Elektryczny, kompaktowy i niedrogi, a do tego idealnie dopasowany do wymagań osób niepełnosprawnych.

Buzz auto przód

Odpowiednio dopasowanych do osób niepełnosprawnych samochodów wciąż jest jak na lekarstwo. Być może jednak wkrótce to się zmieni. Studenci z Politechniki Krakowskiej skonstruowali bowiem elektryczny, kompaktowy i niedrogi samochód Buzz, który może być w całości obsługiwany za pomocą rąk.

Buzz to samochód elektryczny zaprojektowany przez studentów Politechniki Krakowskiej, a konkretnie z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych na Wydziale Mechanicznym - Jerzego Pajerskiego, Filipa Przybylskiego, Dawida Żmudę i Jarosława Ruska. Nad projektem czuwał opiekun naukowy prof. Witold Grzegożek.

Samochód jest bardzo kompaktowy (1,55 x 2,2 m), dzięki czemu nie powinno być problemu ze znalezieniem miejsca parkingowego. Jednocześnie wnętrze ma być całkiem przestronne, a regularne podłoże zapewnić ma wygodę użytkowania. Ponadto Buzz rozwiązuje jeden z największych problemów – konieczność „przesiadania się” z wózka na fotel kierowcy. Tutaj użytkownik wjeżdża na swoim wózku (w tym celu utworzony został zintegrowany podjazd z tyłu), który następnie pełni funkcję fotela.

Buzz auto tył

Z samochodu Buzz można bezproblemowo, wygodnie i w bezpieczny sposób korzystać tylko przy użyciu rąk. I jest tak od samego początku, co oznacza, że nie trzeba pojazdu poddawać kosztownym przeróbkom jak ma to miejsce w przypadku standardowych aut.

Buzz auto wnętrze

Pisaliśmy już, że samochód jest kompaktowy. Warto też wspomnieć, że również jego waga jest niewielka, a to dzięki wykorzystaniu materiału kompozytowego – całkowita masa własna to zaledwie 200 kg. Biorąc pod uwagę wykorzystany napęd elektryczny – ma to ogromne znaczenie. Jak chwalą się twórcy, akumulatory Buzza mogą być ładowane ze zwykłego domowego gniazdka, a zasięg pojazdu to około 50 km.

Wypada też dodać informację o maksymalnej osiąganej prędkości, mimo że ta nie jest największa – jedynie około 40 km/h. Jednak jak zapewniają twórcy – w przypadku tego typu samochodu, jest to zdecydowanie wystarczający wynik.

Buzz auto wygląd

"Na światowym rynku nie ma wielu ekologicznych pojazdów przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Nasz wyróżnia się niską ceną, łatwą konstrukcją i dwukrotnie mniejszą masą własną" – powiedział PAP prof. Witold Grzegożek. Warto wspomnieć, że twórcy zgłosili pojazd do ochrony jako Zarejestrowany Unijny Wzór Przemysłowy.

Źródło: PAP, PK

Komentarze

14
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    carbo888
    3
    kiedyś gdzieś już to pisałem, napiszę ponownie:
    "pewnie soczyste są crash testy"
    • avatar
      gural23
      2
      Co z tego jak i tak sprzedamy te patenty na zachód...
      • avatar
        Konto usunięte
        2
        Bardzo ciekawy pomysl. Zastanawia jedynie w jaki sposob wozek, po wjechaniu do auta, jest unieruchamiany.

        Zapewne kierownice latwo byloby zastapic jakiegos rodzaju joystickiem - to w kwestii "wymogu silnych rak do obslugi", ktora ktos poruszyl na tym forum.
        • avatar
          Barubar24
          0
          Te "auto" to gniot jakich mało. Pokazałem ten projekt mojemu koledze na wózku i co mi powiedział

          >> prototyp buzza to 25 tys zł.
          >> zasięg jest do du...
          >> wózkiem wjeżdżają osoby, które nie mogą się przesiąść do auta i mają słabe ręce, a ten pojazd jest sterowany... przy pomocy rąk.

          mnie jako sprawnego zastanawia cena 25 tysiaków, za co? konstrukcja prosta jak cep bez wyposażenia.
          • avatar
            kot-kreskowy
            0
            Daje radę, przydałaby się jednak jakakolwiek strefa zgniotu z tyłu no i zagłówek.
            • avatar
              dragon79
              0
              Kto zamyka tylne klapy jak osoba na wózku wjedzie do środka?