Oprogramowanie

Intel prezentuje potencjał DirectX 12

z dnia
Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
40 komentarzy Dyskutuj z nami

Nowy interfejs programowania oferuje mniejszy narzut na procesor, a także niższy pobór mocy.

Microsoft DirectX 12 logo

Pierwsze informacje o DirectX 12 pojawiły się na marcowych targach GDC 2014 – wtedy były to jednak głównie informacje teoretyczne. Podczas targów SIGGRAPH 2014 koncern Intel zaprezentował nowy interfejs programowania w praktyce.

Kluczem do sukcesu nowego DirectX ma być zwiększenie jakości grafiki, przy jednoczesnym zmniejszeniu narzutu na procesor. Podczas konferencji jego potencjał został zaprezentowany na tablecie Microsoft Surface Pro 3, który bazuje na 2-rdzeniowym/4-wątkowym procesorze Intel Core i5-4300U o zegarze 1,9/2,9 GHz i zintegrowanej grafice Intel HD 4400 o zegarze 200 – 1100 MHz.

Do demonstracji wykorzystano specjalne demo technologiczne, które przedstawia 50 000 planetoid z niezależnym torem poruszania. Co istotne, zostało ono tak opracowane, że za pomocą jednego kliknięcia mnożna było zmienić tryb pracy z DirectX 11 na DirectX 12.

DirectX 12 prezentacja na SIGGRAPH 2014 - demo DirectX 11  DirectX 12 prezentacja na SIGGRAPH 2014 - demo DirectX 12
Demo technologiczne uruchomione w trybie DirectX 11 (po lewej) i DIrectX 12 (po prawej)

Demo uruchomione w trybie DirectX 11 działało z płynnością 19 fps, natomiast w trybie DirectX 12 już z płynnością 33 fps. Nowa technologia zaowocowała również niższym poborem mocy – wszystko dzięki mniejszemu obciążeniu procesora.

DirectX 12 prezentacja na SIGGRAPH 2014 - demo DirectX 12

Można zatem oczekiwać, że gry i benchmarki korzystające z DirectX 12 będą mniej zależne od procesora. Podobnie działa technologia Mantle - warto jednak pamiętać, że nie jest ona konkurencją dla nowego DirectX.

Źródło: Sweclockers

Komentarze

40
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    LandStalker1
    I tak ten DirectX będzie mnie obchodzić dopiero 2, 3 lata po premierze, tak samo jak jest z 11 która i tak nie jest jeszcze standardem do końca
    18
  • avatar
    Konto usunięte
    I pewnie tylko dla Windows 9 moja magiczna kula mi to mówi.
    16
  • avatar
    Virtus
    Ja bym zamienił słowo Intel na Microsoft :+)
    13
  • avatar
    Veelyt
    Ciekawe.
    10
  • avatar
    Kiciulek
    Oby był kompatybilny w Windows 8.1
    10
  • avatar
    mjwhite
    "Kluczem do sukcesu nowego DirectX ma być zwiększenie jakości grafiki, przy jednoczesnym zmniejszeniu narzutu na procesor."

    To zwiększenie jakości grafiki bierze się z jakiś nowych funkcji DXa czy po prostu wynika z większej dostępnej mocy sprzętu(mniejszy narzut na procesor)?
  • avatar
    Konto usunięte
    Jakby co, w innym obozie zaczęły się prace nad OpenGL NG. Też ma być Mantlopodobne.
  • avatar
    wiktorrp
    Czyli dopracowana wersja dx11 to nie 11.x tylko już 12
  • avatar
    Konto usunięte
    Co to 10 miała nie dawać...
  • avatar
    Martines
    Kiedyś w ustawieniach gry wybierało się między DX, OpenGL a Glide, mogłyby te czasy wrócić ;)
  • avatar
    RaV1298
    I tak gry są robione pod żałosne procesorów "next genowych" konsol. Wszystko jest przerzucane na kartę graficzną, więc aktualne procesory w pc (np. i5 4670) procesory nie mogą się nawet spocić z dx 11.
  • avatar
    Konto usunięte
    dobra wiesc dla "starszych" kart czyli serii 7XX, beda one obslugiwaly DX12 ;)
  • avatar
    Spichris
    Skoro tak naprawdę zmieni się tylko optymalizacja, bo sprzętowo wszystko co zgodne z dx11 będzie zgodne z dx12, nie widzę żadnego realnego powodu aby ten ostatni był dostępny tylko pod nowe okienka. Można w sumie powiedzieć iż ten cały dx12 to taki patch do dx11 i właściwie nie wiem dlaczego nadano mu kolejny numerek.
  • avatar
    Qpers
    Niech zgadnę - Windows 8 only? :)
  • avatar
    Haszu
    Zmienili DirectX'a w Mantle ;f
    -1