Ciekawostki

Rząd w końcu usprawnia e-TOLL. Zakup biletu będzie dużo łatwiejszy

przeczytasz w 2 min.

Zakup biletu na przejazd płatnymi odcinkami autostrad w systemie e-TOLL do tej pory wymagał znajomości konkretnych zjazdów na drogach. W końcu jednak doczekaliśmy się możliwości zaznaczenia całej trasy na mapie. Jeśli się pomylisz, to i tak dostaniesz mandat 500 zł.

Bilet autostradowy e-TOLL w końcu z wygodną mapą do planowania trasy

Jak zapłacić za przejazd autostradą A2 i A4 na wybranych odcinkach objętych systemem e-TOLL? Do tej pory było to możliwe poprzez stale uruchomioną aplikację mobilną (rządową - na którą kierowcy stale narzekają lub firm zewnętrznych) lub kupując specjalny bilet autostradowy (wirtualny lub fizyczny na stacjach Orlen).

Problemem z zakupem e-biletu są jednak różnice nazw węzłów wyświetlanych np. w Mapach Google, a tymi, które rząd stosuje na oficjalnej stronie e-TOLL. W efekcie niektórzy podróżujący mieli problem z wybraniem konkretnych zjazdów na autostradach na podstawie których oblicza się opłatę za przejazd.

Wybierając zły węzeł startowy lub końcowy na e-bilecie kierowcy narażają się na mandat w wysokości 500 zł. Mapa na stronie e-TOLL ma ten problem rozwiązać.

Rozwiązanie banalne, które powinno istnieć już od początku systemu e-TOLL zostało wprowadzone jednak kilka miesięcy po starcie nowego systemu opłat - mapa do wyznaczania trasy. Dzięki niej system automatycznie zaznaczy trasę kierowcy i wskaże konkretne zjazdy, od których obowiązuje e-Toll.

Jak kupić e-bilet w e-TOLL korzystając z mapy?

Przede wszystkim - należy odwiedzić stronę systemu e-TOLL i wybrać zakładkę Sklep e-bilet autostradowy

e-Toll zakup e-biletu

Wyświetli się monit informujący o okresie ważności biletu etc. W tym widoku wybierz Kup e-bilet autostradowy.

W tym momencie powinno wyświetlić się menu z podstawowymi danymi dotyczącymi przejazdu do uzupełnienia - są one takie same od samego początku funkcjonowania e-TOLL.

Największa zmiana i ułatwienie dotyczy jednak mapy, która wyświetla się na stronie.

Zamiast wybierania początkowego i końcowego węzła z listy - wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy na punkt, w którym rozpoczynasz podróż, a następnie tym samym przyciskiem zaznaczyć punkt końca trasy.

e-Toll zakup e-biletuPunkt startowy i końcowy trasy zaznaczysz na mapie klikając prawym przyciskiem myszy

System zaznaczy na mapie płatne odcinki i obliczy całkowity koszt przejazdu ze wskazanymi już węzłami, na których rozpoczynamy i kończymy płatność e-Toll.

Czy e-Toll ma szansę stać się rozwiązaniem doskonałym?

Według mnie - nie. Choćby z uwagi na obecność większej ilości operatorów autostrad w Polsce. Sam często poruszam się po autostradzie A2 i najzwyczajniej w świecie irytuje mnie, że za część odcinków płacę kartą na bramkach, żeby kilka kilometrów dalej uruchamiać aplikację e-TOLL.

Dopóki płatność za wszystkie płatne drogi w Polsce nie zostanie ujednolicona w ramach jednego systemu - nieważne, jak bardzo system e-TOLL będzie rozbudowany i jakie dodatkowe funkcjonalności dostanie.

Na ten moment można docenić, że Krajowa Administracja Skarbowa choć pozornie stara się ulepszyć system, który w opinii użytkowników jest patologią. Ale czy dotarcie do ideału w jego przypadku jest możliwe? Podzielcie się swoją opinią w komentarzu.

Źródło: etoll.gov.pl, zrzuty ekranu: własne

Komentarze

15
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Bazyliszek
    6
    ja mam inny pomysł. Dwie bramki z obsługą, dla tych co korzystają okazjonalnie. A reszta otwarta dla tych co mają e-tolla
    • avatar
      Kenjiro
      5
      Jak tak usilnie rzucają kłody pod nogi, to najprościej jeździć drogami bezpłatnymi. Niestety dłużej, ale przynajmniej nie trzeba się martwić, że coś źle się wybrało, albo że zjechaliśmy innym zjazdem (bo. np. był korek), czy udowadniać, że nie jest się wielbłądem...

      PS. Widać to już po ciężarówkach, których przybyło na drogach bezpłatnych w okolicach płatnych.
      • avatar
        Much_
        3
        Dlaczego nie można np wysłać sms'a i po problemie opłata gotowa?
        • avatar
          Marucins
          2
          Rząd w końcu usprawnia e-Toll. Zakup biletu będzie dużo łatwiejszy

          Myślałem że znieśli ten oszukański podatek.
          • avatar
            piterk2006
            2
            A to nie wystarczy zrobić skanowania apki przy wjeździe i zjeździe? Opłata z góry. Wtedy żadnych mandatów by nie było. Jak nie zapłacisz to nie skorzystasz. Tylko jeszcze dodać jakiś sposób na zawrócenie gdyby się okazało przy bramce, że ktoś nie ma środków na koncie.
            • avatar
              Jacekbo
              2
              zastanawiam się po co w ogóle coś klikać, są kamery na wjeździe i wyjeździe które i tak rejestrują nasz wjazd i wyjazd, masz apkę, dodaną furę lub flotę aut i zasilone konto system sam powinien naliczać i pobierać opłatę z konta, powinno się to odbywać automatycznie. Użytkownik mógłby z poziomu aplikacji co najwyżej sprawdzić jaki koszt poniesie jadąc z punktu A do punktu B i zobaczyć historię tras przejechanych samochodów, otrzymać informację czy są prowadzone jakieś prace które mogą mieć wpływ na czas przejazdu, system mógł by proponować postoje na MOP podając informację o infrastrukturze na danym postoju (stacje, ładowarki, "restauracje", dostępność miejsc dla TIR wolne/zajęte). Przy z góry opłaconej trasie co z przypadkiem gdy na trasie mamy wypadek i ruchem kieruje Policja nakazuje zjazd wcześniejszy lub późniejszy też nam naliczą kary ? to my mamy udowadniać że nie jesteśmy wielbłądami ? Nie rozumiem po co tak komplikować przejazd autostradami. Używając kamer na wjeździe/wyjeździe można też użyć jako odcinkowy pomiar przejazdu oczywiście nie sprawdzi się on dla wszystkich przypadków ale dla części na pewno.
              • avatar
                Radekb147
                2
                Skuurwysyny pierdoolone. Zeby tą polske pieklo pochloneło
                • avatar
                  yareku
                  1
                  A wiecie, że czasami się serwery zawieszają i wszystko stoi? To jest dobre do momentu jak działa.
                  • avatar
                    FunkyKoval
                    1
                    Od samego początku nie rozumiem problemu z opłatami za autostardy w Polsce. Może należałoby zapytać odpowiedzialnych ludzi "czego nie możecie zrobić" ? Często problemy są właśnie generowane wewnętrznie a potem zbiera się gremium aby je rozwiązać, potem oczywiście "mamy sukces" bo rozkminiliśmy problemy których sami narobiliśmy.
                    W innych krajach od dawna fukncjonują różne-lepsze systemy opłat, może warto by zaczerpnąć od nich pomysłów ?
                    • avatar
                      antytalent
                      1
                      Głupi pomysł z tym etoll. Zamiast wprowadzić możliwość kupowania winiet jak w wielu krajach to oni zawsze coś durnego muszą wykombinować .
                      • avatar
                        Konto usunięte
                        -1
                        Brawo PiS!
                        • avatar
                          irekmirek
                          0
                          system jak system, gorzej że oficjalna appka śledzi usera, co nie jest wymagane - na ten przykład ja jeżdże na appce mpay i nie trzeba tam włączać żadnej lokalizacji
                          • avatar
                            malachowskip
                            0
                            Stary viatoll piszczał za każdym razem kiedy użytkownik mijał bramownicę. Zapiszczał dwa razy trzeba było doładować konto, trzy razy konto puste trzeba zjechać. Nie zapiszczał zepsuty - trzeba zjechać. UŻYTKOWNIK NA BIEŻĄCO BYŁ INFORMOWANY "CO SIĘ DZIEJE" - mógł reagować. Jest cała masa pojazdów, które urządzenia ZSL do eTolla mają np. pod maską na akumulatorze. To jest tylko urządzenie które może się w każdej chwili zepsuć i nie nadawać sygnału. Skąd kierowca ma wiedzieć, że urządzenie straciło sygnał lub np. go nie nadaje ? Pobieranie opłat jest z opóźnieniem ( a też wybaczcie żeby kierowca siedział z laptopem w jednej ręce i telefonem w drugiej cały czas monitorując czy urządzenie działa) Nawet jeżeli się zorientujemy że urządzenie jest niesprawne już dawno jest po ptokach. Zasada płatności 3 dni wstecz nie dotoczy samochodów ciężarowych. A jeżeli jeździmy tak np. dwa tygodnie?

                            Jest jeszcze drugi bardzo duży problem, który trzeba będzie na pewno rozwiązać. Urządzenie ZSL jest w pojeździe i błyska na zielono, czyli działa jest sygnał i zapisuje trasę. Jednak z jakiś względów jest źle skonfigurowane z system etoll i nie pobiera opłaty. Kierowca musi być o tym fakcie poinformowany przy pierwszej kontroli ITD która np. wykaże że urządzenie jest włączone i nadaje sygnał, ale nie pobiera opłat poprzez błąd w konfiguracji na koncie eToll. No nie może być tak, że kierowca patrzy z szerokim uśmiechem na zielono błyskające do niego urządzenie które oznajmia że działa prawidłowo. A Inspekcja mu trzaska zdjęcia przez kilka dni nie informując, że " Panie Pan masz włączone urządzenie Nam pokazuje, ale opłata nie jest pobierana " . I nawet niech będzie wina kierowcy, że coś źle ustawił i zapłaci te 1500zł - trudno jego błąd trzeba ponieść konsekwencje. A nie że on nie dostanie takiej informacji przy pierwszym wykazaniu przez ITD ,że coś jest nie tak z jego urządzeniem. I będzie sobie jeździł nieświadomy przez miesiąc czasu, potem dostając rachunek na 20 tys. zł . Bo mu ITD kilkanaście razy robiło zdjęcia i nie poinformowało nawet raz o tym fakcie na bieżąco.

                            W starym systemie viatoll było to nie do pomyślenia. Głupie piknięcie załatwiało wszystkie problemy. Kierowca na bieżąco wiedział co się dzieje.
                            Nowy eToll nie dorasta w tej kwestii do pięt staremu viatollovi.

                            KTO DOSTAŁ MANDAT NA STARYM SYSTEMIE ? Abstrakcja.