Pojazdy

e-TOLL to patologia? Nawet z opłaconym biletem możesz dostać mandat 1500 zł

przeczytasz w 2 min.

Nowy system płatności na wybranych odcinkach autostrad w Polsce obowiązuje już od grudnia 2021. e-TOLL zdążył w tym czasie napsuć nerwów wielu kierowcom i wygląda na to, że w najbliższym czasie nic się nie zmieni.

e-TOLL - gdzie obowiązuje nowy system poboru opłat?

Elektroniczny system poboru opłat e-TOLL obowiązuje na odcinkach o łącznej długości 260 km: na autostradzie A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław Sośnica.

Kierowcy mieli dużo czasu na zapoznanie się z nowym systemem, który funkcjonuje już od 1 grudnia 2021 roku. Okazuje się, że to jednak niewystarczający okres i wielu nadal zapomina o opłaceniu przejazdu, a Krajowa Administracja Skarbowa nie próżnuje w kontrolach i wystawianiu mandatów.

Jak płacić za przejazd e-TOLL. Bilety w aplikacji i na stacjach

Dla wszystkich, którzy jeszcze nie interesowali się jak zarejestrować się w e-TOLL, zainstalować aplikację i płacić za przejazdy przygotowaliśmy krótki poradnik:

Poza rządową aplikacją e-TOLL możliwe jest również uiszczenie opłaty w zewnętrznych oprogramowaniach, np. Yanosik.

Jeśli z jakiegoś powodu jednak nie chcesz płacić za przejazd przy użyciu telefonu - możesz zakupić fizyczny bilet na przejazd na wybranych stacjach Orlen. Pamiętaj jednak, aby go zachować na wypadek “przypadkowego” mandatu.

Jakie są mandaty za brak opłaty e-TOLL i kto sprawdza płatności?

Za brak opłaty płatnym odcinkiem autostrady objętej systemem e-TOLL Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała mandat w wysokości 500 zł dla kierowców samochodów osobowych. Dużo więcej, bo aż 1500 zł zapłacą kierowcy samochodów ciężarowych.

Żeby jednak trochę nam, kierowcom ułatwić życie - mandaty można zmniejszyć o 100 zł w przypadku płatności w ciągu 7 dni (mandaty mają 14-dniowy termin płatności).

Jeśli jednak chodzi o sprawdzanie płatności za przejazdy - zajmują się tym specjalne radiowozy wyposażone w kamery rejestrujące tablice rejestracyjne.

Na wszystkich płatnych odcinkach objętych e-Toll (łącznie 260 km) będą jeździć aż 102 specjalne radiowozy.

Na wybrane odcinki autostrad A2 i A4 objęte systemem e-TOLL (przypominamy, że jest to w sumie 260 km) przeznaczono aż 102 radiowozy. Ich zaletą jest możliwość kontrolowania tablic rejestracyjnych “w locie”, a więc bez konieczności zatrzymywania się. Co to oznacza? Ano tyle, że kontrola może czyhać wszędzie. Lepiej pamiętaj o bilecie i pilnuj zasięgu w telefonie!

Brak zasięgu w telefonie, a e-TOLL. Co zrobić? Mandat za przejazd opłacony po czasie

Przede wszystkim - zjechać na najbliższym możliwym zjeździe lub MOP. Utrata zasięgu z siecią na więcej niż 15 minut wymusza na kierowcy krótki postój i odzyskanie połączenia.

Za odcinek, który kierowca pokonał bez zasięgu można zapłacić biletem z datą wsteczną. Można go zakupić w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu, ale… teoretycznie nie to uchroni przed mandatem.

Kierowcy, który w momencie kontroli nie posiadał opłaconego przejazdu, ale kupił bilet z wsteczną datą i tak przysługuje mandat.

Za autostradę objętą e-TOLL można zapłacić po przejeździe, ale jeśli kierowca w trakcie jazdy zostanie zarejestrowany przez patrol - i tak dostanie mandat.

Biorąc pod uwagę naprawdę pokaźną flotę radiowozów kontrolujących autostrady A2 i A4, duże mandaty i… restrykcyjne traktowanie biletów z datą wsteczną - kierowcy muszą pilnować się przed wjazdem na płatne odcinki naszych “autoban”.

Spotkaliście już na drodze patrole kontrolujące kierowców na autostradach A2 i A4? Koniecznie dajcie znać w komentarzach. Napiszcie też, co sądzicie o systemie e-TOLL. Jest ok, ale wymaga dopracowania, czy macie odmienne zdanie?

Źródło: inf. własna

Komentarze

35
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    pawluto
    39
    Czy w tym kraju cokolwiek działa prawidłowo ???
    • avatar
      bankaigoku
      39
      Szosy budowane za pieniądze podatników. Remontowane na pieniądze podatników. Utrzymywane za pieniądze podatników. A oni jeszcze doją za przejazd tymi trasami, to dopiero jest wał na ludziach.
      • avatar
        Rangeros
        32
        tak tylko zapytam czy te patrole z floty radiowozów już odkryły gdzie się podziało 70 milionów na wybory których nie było? ;-))
        • avatar
          gicmo
          30
          - Dlaczego wjechał pan w pojazd jadący przed panem?
          - Patrzyłem, czy telefon nie traci zasięgu!
          • avatar
            Adelar
            13
            "Utrata zasięgu z siecią na więcej niż 15 minut wymusza na kierowcy krótki postój i odzyskanie połączenia."
            To naprawdę tak działa? Kto wymyślił takie kretyńskie rozliczanie? Naprawdę nie można policzyć jaki jest długi odcinek od wjazdu na autostradę do zjazdu i za to policzyć opłatę?
            • avatar
              xxx.514
              7
              Czy ja dobrze rozumiem... Z moich podatków budowana jest droga, która tylko w teorii jest szybkiego ruchu, dodatkowo płatna z moich prywatnych groszy, które mi zostają po odliczeniu państwowych haraczy; ponadto tych dróg jest tyle co kot napłakał, a za przejazd jednym odcinkiem płacę więcej niż w Szwecji na wszystkie odcinki przez cały rok? I na to wszystko "wymyślają" pseudo-aplikację telefonową, która przez większość czasu nie działa i z tego tytułu mam jeszcze płacić mandaty? Niezła piramida finansowa... To ja dziękuję, postoję.
              • avatar
                deomortis
                5
                Dlaczego aplikacje partnerskie jakoś mogą działać bez GPS i radzą sobie dobrze? Taki przykładowy mPay, kupujesz bilet online ważny 48h i nie ma problemu że musisz mieć zasięg czy GPS...
                Po co w ogóle istnieje ta rządowa aplikacja skoro partnerom pozwalają normalnie działać.
                • avatar
                  zack24
                  3
                  Ile kosztuje utrzymanie tych 102 radiowozów do kontrolowania?
                  Już wiadomo dlaczego mandat taki wysoki!
                  • avatar
                    malachowskip
                    3
                    Stary viatoll piszczał za każdym razem kiedy użytkownik mijał bramownicę. Zapiszczał dwa razy trzeba było doładować konto, trzy razy konto puste trzeba zjechać. Nie zapiszczał zepsuty - trzeba zjechać. UŻYTKOWNIK NA BIEŻĄCO BYŁ INFORMOWANY "CO SIĘ DZIEJE" - mógł reagować. Jest cała masa pojazdów, które urządzenia ZSL do eTolla mają np. pod maską na akumulatorze. To jest tylko urządzenie które może się w każdej chwili zepsuć i nie nadawać sygnału. Skąd kierowca ma wiedzieć, że urządzenie straciło sygnał lub np. go nie nadaje ? Pobieranie opłat jest z opóźnieniem ( a też wybaczcie żeby kierowca siedział z laptopem w jednej ręce i telefonem w drugiej cały czas monitorując czy urządzenie działa) Nawet jeżeli się zorientujemy że urządzenie jest niesprawne już dawno jest po ptokach. Zasada płatności 3 dni wstecz nie dotoczy samochodów ciężarowych. A jeżeli jeździmy tak np. dwa tygodnie?

                    Jest jeszcze drugi bardzo duży problem, który trzeba będzie na pewno rozwiązać. Urządzenie ZSL jest w pojeździe i błyska na zielono, czyli działa jest sygnał i zapisuje trasę. Jednak z jakiś względów jest źle skonfigurowane z system etoll i nie pobiera opłaty. Kierowca musi być o tym fakcie poinformowany przy pierwszej kontroli ITD która np. wykaże że urządzenie jest włączone i nadaje sygnał, ale nie pobiera opłat poprzez błąd w konfiguracji na koncie eToll. No nie może być tak, że kierowca patrzy z szerokim uśmiechem na zielono błyskające do niego urządzenie które oznajmia że działa prawidłowo. A Inspekcja mu trzaska zdjęcia przez kilka dni nie informując, że " Panie Pan masz włączone urządzenie Nam pokazuje, ale opłata nie jest pobierana " . I nawet niech będzie wina kierowcy, że coś źle ustawił i zapłaci te 1500zł - trudno jego błąd trzeba ponieść konsekwencje. A nie że on nie dostanie takiej informacji przy pierwszym wykazaniu przez ITD ,że coś jest nie tak z jego urządzeniem. I będzie sobie jeździł nieświadomy przez miesiąc czasu, potem dostając rachunek na 20 tys. zł . Bo mu ITD kilkanaście razy robiło zdjęcia i nie poinformowało nawet raz o tym fakcie na bieżąco.

                    W starym systemie viatoll było to nie do pomyślenia. Głupie piknięcie załatwiało wszystkie problemy. Kierowca na bieżąco wiedział co się dzieje.
                    Nowy eToll nie dorasta w tej kwestii do pięt staremu viatollovi.

                    KTO DOSTAŁ MANDAT NA STARYM SYSTEMIE ? KTO ?
                    • avatar
                      Egghead
                      3
                      Polska. Jak skomplikować proste rzeczy? Zamiast w dziesiątkach radiowozów zużywających paliwo i zasoby ludzkie wystarczy dać kamery na bramkach i rejestrować przejazdy, jak to się robi na całym świecie. Tablice rejestracyjne nie są danymi osobowymi, więc nie podlegają RODO. Po drugie aplikacja - mniej intuicyjną trudno sobie wyobrazić, a przepisywanie kodu ze stronki na aplikację to największy fuckup jaki sobie można wyobrazić. Wystarczyło zarejestrować numer samochodu i podpiąć kartę płatniczą lub jakąkolwiek metodę płatności.
                      • avatar
                        michael85
                        3
                        Kretyni mogli chcoiaz wprowadzić winiety choć i to uznałbym za złodziejstwo bo jako kierowca płacę szereg podatków w paliwie. W PL mamy jedne z najdroższych autostrad na świecie. Taniej jest między innymi w Czechachach, Austrii, Szwajcarii.
                        • avatar
                          deseczka
                          2
                          System naliczania to chyba wymyślili pod wyciąganie w górę ceny aplikacji i całego tego badziewia. Ciekawe ilu pociotków zarobiło po drodze...
                          • avatar
                            dudiwoy
                            2
                            ...Kierowcy, który w momencie kontroli nie posiadał opłaconego przejazdu, ale kupił bilet z wsteczną datą i tak przysługuje mandat... buaahahahahaaa co za geniusz wymyślił ten system??
                            • avatar
                              que_pasa
                              0
                              Narodowa tłuszcza i tak powie, że to wina Tuska.
                              • avatar
                                hary76
                                -4
                                Ale mam beke z OWIEC.Nooby za rok zaczyna się zielony eco srab w polinie i zaczniecie dostawać po 4literach.A za dwa wdrażane ma być fit55 a tu już się skakacie nooby.Odechce się wam GPU i durnego pisania.Ogladam parlament europejski i mam ubaw jak was będą ładować w 4litery.Wspaniały czas się zaczyna na dojenie OWIEC w polinie.A picze siedzą i patrzą i niewierząa ci ich ruch...w 4litery.Bravo nooby.
                                • avatar
                                  develoop
                                  0
                                  Cały zachód się z nas śmieje...
                                  • avatar
                                    Doms15
                                    0
                                    Czyli jak przejechalem autostrade i nie zostałem złapany to nie będzie mandatu? Niestety dopiero sie dowiedzialem ze oplata jest dla wszystkich (a nie dla tirów jak myślałem).

                                    Witaj!

                                    Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                                    Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                                    Połącz konto już teraz.

                                    Zaloguj przez 1Login