Internet

Uważaj na promocje w Black Friday i Cyber Monday by nie stałsię Fake Friday

z dnia
Marta  Andronik | Redaktor serwisu benchmark.pl
6 komentarzy Dyskutuj z nami

Na co należy zwracać uwagę podczas aktualnego szału zakupowego? Co zrobić, jeżeli padniemy ofiarą oszustwa? UOKiK daje kilka praktycznych porad.

Zamiast Black Friday - Fake Friday?

Trwa właśnie Black Week, podczas którego można natrafić na wiele ciekawych zniżek i rabatów. Jednak zdarzają się również oszustwa i sporo nadużyć.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów razem z Inspekcją Handlową od kilku tygodni przyglądają się praktykom stosowanym przez sklepy internetowe, które z powodu koronawirusa działają jeszcze aktywniej. W tej sytuacji zdecydowana większość wielkich wyprzedaży przeniosła się do Internetu, gdzie konsumenci mogą zderzyć się z licznymi problemami.

Na co uważać w Black Friday i Cyber Monday?

Niektóre sklepy przed wielkimi wyprzedażami zawyżają ceny, by następnie obniżając je stworzyć pozornie atrakcyjną promocję. Wysoka obniżka ceny potrafi skłonić do zakupu, jednak warto sprawdzić, czy nie dotyczy ona jedynie wybranych produktów. Problemem dla wielu klientów są też niejasno naliczane rabaty, a także anulowanie opłaconych zamówień; najczęściej z powodu „błędu systemu”.

„Tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów” – powiedział Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Poznaj prawa konsumenta

Produkty kupione przez Internet można zwrócić w ciągu 14 dni nawet bez podawania przyczyny. Wystarczy wypełnić krótki formularz zwrotu, który udostępnia sprzedawca. Odzyskasz wtedy swoje pieniądze, łącznie z kosztem wysyłki, najczęściej tym najtańszym. Jeżeli nie zostałeś poinformowany o prawie do odstąpienia od umowy, termin ten wydłuża się aż do 12 miesięcy. Jednak trzeba pamiętać, że to prawo nie obejmuje zwrotu artykułów o krótkim terminie przydatności, rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie, płyt CD lub DVD z naruszonym opakowaniem czy też biletów na koncerty.

Kupując w sklepie internetowym mamy prawo do reklamacji na takich samych zasadach jak w sklepie stacjonarnym. W takim przypadku można oczekiwać naprawy, wymiany albo zwrotu pieniędzy, kiedy wada przedmiotu jest istotna i nie powstała z naszej winy.

zakupy przez Internet

Uważnie planuj zakupy w sklepach zagranicznych

Podczas planowania zakupów warto korzystać z porównywarek cenowych. Niektóre z nich umożliwiają też sprawdzenie historii cen. Zanim kupisz wybrany produkt, zwróć uwagę na jego cechy charakterystyczne. To może pomóc w uniknięciu nabrania się na podróbkę. Sprawdzaj też opinie o sprzedawcy i produkcie w Internecie, ponieważ czasem negatywne komentarze magicznie znikają ze strony sklepu. Jeżeli nie możesz skontaktować się z danym sklepem, lepiej tam nie kupuj – może on należeć do oszustów. Chcąc kupić przedmiot z dalekiego kraju trzeba upewnić się, ile czasu sprzedawca potrzebuje na wysyłkę towaru, a także jaki oferuje okres zwrotu. To istotna informacja dla osób, które szukają prezentów świątecznych.

A jak płacić? Najlepiej kartą kredytową, ponieważ chargeback to najłatwiejszy sposób na odzyskanie pieniędzy, jeżeli coś pójdzie nie tak.

Pamiętaj, że prawa e-konsumenta są jednolite w całej Unii Europejskiej. Jeżeli kupujesz u tutejszych sprzedawców, możesz liczyć na mocniejszą ochronę prawną. Jeżeli padłeś ofiarą oszustwa lub sprzedawca nie chce oddać niesłusznie pobranych pieniędzy – walcz o swoje prawa i zgłoś sprawę na policji lub w prokuraturze. Jeżeli spotkasz się z odmową lub umorzeniem pamiętaj, że masz 7 dni na skierowanie bezpłatnego zażalenia do sądu.

Więcej informacji znajduje się na stronie prawakonsumenta.uokik.gov.pl

Bezpłatną pomoc prawną otrzymasz w następujących miejscach:

  • Infolinia Konsumencka: tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 (w sprawach bez analizy dokumentów),
  • Konsumenckie Centrum E-porad: porady@dlakonsumentow.pl
  • Rzecznicy konsumentów w Twoim mieście lub powiecie: uokik.gov.pl/pomoc,
  • Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: uokik.gov.pl/wiih,
  • Europejskie Centrum Konsumenckie: konsument.gov.pl (w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii).

Źródło: UOKiK

Warto zobaczyć również:

Komentarze

6
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    emilstw
    Trzeba było podać przykład tych wymyślonych promocji co je przedstawialiście wczoraj i przedwczoraj.
    6
  • avatar
    guru43
    Na co uważać w BlackFriday? Na sponsorowane posty promocyjne na tej stronie...
    4
  • avatar
    Gnom_Z_Piany
    Niesetty zgadza się. czarny sponsoring to jest jakaś zaraza tego portalu. w takim USA jak jest black friday, to po taniości są wykładane na półki wszelkie leżaki, reszta ma lekko obniżone ceny. a u nas? czym by towar nie był, to najpierw cena jest zawyżana, a potem wielka promocja po cenie wyższej, niż regularna cena na resztę roku, i niestety nie ma na to prawa.

    co do sklepów internetowych i 14 dniowych zwrotów. no niestety, trzeba zapłacić za odesłanie produktu, więc jak na necie nie jest istotnie taniej niż w pobliskim sklepie stacjonarnym, nie warto się z tym bujać.
    warto sobie też zadać pytanie, czy ja na pewno właśnie teraz potrzebuję *tego* produktu? czy na pewno chcę być jakimś kundlem szarpanym na smyczy we wszystkie możliwe strony przez marketingowców, którzy zazwyczaj wciskają więcej kitu niż produktu?

    warto zadać sobie te pytania.

    to że w sprzedaży panuje ogromne rażące cwaniactwo, wynika z 2ch głównych faktów:
    1. po prostu mogą. nie ma odpowiednich regulacji prawnych. ja od dawna jak widzę nalepkę "promocja", to się zastanawiam co to tak naprawdę oznacza. niestety zazwyczaj bardziej pusty portfel.
    2. niestety otoczenie prawne dla przedsiębiorców jest bardzo podłe, i dotyczy głównie wszelkiej maści podatków, kontroli itp. dla dużych podmiotów jest to średnio uciążliwe, oni mają duże działy prawne z dobrze opłacanymi prawnikami, poradzą sobie. najgorzej jest wśród małych przedsiębiorców, którzy tę walkę po prostu przegrywają. W efekcie na rynku, także wśród sprzedawców, pozostają najgorsi cwaniacy, czego efekty widzimy choćby w czarny piątek.
    3
  • avatar
    Midziak
    fakefriday, ceneo, skapiec śledzenie cen samemu o ile sie na coś czeka to łatwiej zweryfikować. U mnie na oku były dots1 lamaxa bo mam juz nauszne ale nie douszne a że wyszła nowsza wersja 2 to starą muszą wyprzedać i faktycznie na morelach poszyły mega tanio
  • avatar
    BasiaGru
    Mnie na szczęście nie oszukali podczas wyprzedaży. Kupiłam jedynie iRobota, bo reszta rzeczy które chciałam była wykupiona. Ale w sumie na nim najbardziej mi zależało.