Internet

Wydawcy mają dość AI Google'a. Proszą Unię o pomoc

przeczytasz w 2 min.

Sojusz europejskich wydawców złożył w UE skargę antymonopolową przeciwko firmie Alphabet, właścicielowi Google’a, w związku z kontrowersyjną funkcją AI Overviews.

Jak dowiedział się Reuters, organizacja Independent Publishers Alliance reprezentująca grupę wydawców, w dokumencie datowanym na 30 czerwca, wezwała Komisję Europejską do podjęcia działań antymonopolowych. Skarżący twierdzą, że Google, umieszczając na samej górze strony z wynikami wyszukiwania własne, wygenerowane przez AI odpowiedzi, które bazują na treściach wydawców, w nieuczciwy sposób faworyzuje swoje produkty kosztem oryginalnych źródeł.

Wydawcy zarzucają gigantowi technologicznemu, że generowane przez sztuczną inteligencję podsumowania w wynikach wyszukiwania prowadzą do drastycznego spadku ruchu na ich stronach internetowych i uszczuplają przychody, co stanowi nadużycie dominującej pozycji wyszukiwarki Google na rynku.

Kluczowym argumentem w skardze ma być brak realnej możliwości rezygnacji z udziału w tym procederze. Wydawcy podkreślają, że nie mogą zrezygnować z indeksowania ich treści na potrzeby modeli językowych Google’a i tworzenia podsumowań AI bez jednoczesnego ryzyka utraty widoczności w ogólnych wynikach wyszukiwania. Taka sytuacja, zdaniem skarżących, stawia ich w położeniu bez wyjścia, zagrażając ich działalności.

W skardze zażądano również zastosowania środków tymczasowych w celu, jak to określono, "zapobieżenia nieodwracalnym szkodom". Sprawa ta jest echem wcześniejszych obaw podnoszonych przez twórców treści od momentu wprowadzenia przez Google’a nowej funkcji, która jest jednym z największych strategicznych posunięć firmy w dziedzinie wyszukiwania.

W odpowiedzi na zarzuty, cytowany przez agencję Reuters przedstawiciel Google’a stwierdził, że firma każdego dnia przekierowuje miliardy kliknięć do witryn internetowych. Dodał również, że "nowe doświadczenia z AI w wyszukiwarce umożliwiają ludziom zadawanie jeszcze większej liczby pytań, co stwarza nowe możliwości odkrywania treści i firm".

W maju szef Google’a ujawnił, że liczba aktywnych użytkowników funkcji AI Overviews - znanej w Polsce jako Przegląd od AI - korzysta aktualnie przekroczyła 1,5 miliarda osób miesięcznie. "To oznacza, że wyszukiwarka Google dostarcza generatywną sztuczną inteligencję do większej liczby osób niż jakikolwiek inny produkt na świecie" - podkreślił Sundar Pichai.

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Abgan
    1
    "Brak realnej możliwości rezygnacji z udziału w tym procederze" - ten proceder, to zarabianie wydawców dzięki wyszukiwarce Google. Z tego zrezygnować nie mogą, ale chcą by Google zrezygnował z zarabiania na ich snippetach. Fajni ci wydawcy.

    Clickbaitowe tytuły, pozbawione treści snippety i marna jakość tekstów były fajne, nie? Ściągały ruch coraz bardziej sfrustrowanych użytkowników, ale hej! Kaska za reklamę wpadła!

    No to teraz użytkownicy wysyłają AI do przebicia się przez szlam i wskazania źródeł do których warto sięgnąć by przeczytać coś więcej. To teraz słychać "Ale nie do mnie tak! Do mnie nie."
    • avatar
      Naruto1
      0
      Czyli wydawcy chcą korzystać za darmo z pozycjonowania a jednocześnie chcą zakazać dostawcy wyszukiwarki możliwości uzyskania od niej prostej i szybkiej odpowiedzi na zadane pytanie? Czy sami nie nakręcili tego wszystkiego przez SEO, wyniki sponsorowane etc.? To samo na platformach sprzedażowych - zamiast prostego filtrowania/sortowania po cenie mamy najpierw kilka stron promowanych i inny chłam, którego wcale nie chcemy oglądać. Albo artykuły, w których jedynym celem jest kliknięcie w link i kilka brzydkich słów od czytelnika, który ponownie zmarnował czas.

      Witaj!

      Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
      Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

      Połącz konto już teraz.

      Zaloguj przez 1Login