Ciekawostki

Google chce pomóc w walce z dezinformacją

przeczytasz w 2 min.

Google chce wesprzeć edukację medialną oraz walkę z dezinformacją. Przedstawiciele firmy ogłosili nowe inicjatywy, w tym przekazanie grantu na stworzenie Globalnego Funduszu Fact-Checkingowego.

Jak Google chce walczyć z dezinformacją?

Mnóstwo serwisów ogłosiło już swoje sposoby na walkę z dezinformacją. Było to widać szczególnie po zaatakowaniu Ukrainy przez Rosję. Wówczas TikTok zapowiedział wprowadzenie specjalnych etykiet, które miały za zadanie wskazać media kontrolowane przez państwo. Również Meta rozpoczęła pewne działania - niektóre były nadzwyczaj skuteczne, acz warto przypomnieć, że Facebook, którego firma jest właścicielem, w marcu tego roku przodował w liczbie incydentów dotyczących dezinformacji.

Według danych Google Trends zainteresowanie tematem fake newsów osiągnęło rekordowy poziom na całym świecie w październiku tego roku. Przedstawiciele firmy Google chcą ułatwić ludziom dostęp do wysokiej jakości informacji, dlatego też ogłoszono rozpoczęcie nowych inicjatyw, które mają na celu walkę z dezinformacją w Europie Środkowo-Wschodniej.

Gigant technologiczny przekaże grant w wysokości 13,2 mln dolarów dla Międzynarodowej Sieci Fact-Checkerów (International Fact-Checking Network). Kwota ta będzie przeznaczona na stworzenie Globalnego Funduszu Fact-Checkingowego. Będzie on wspierać sieć 135 organizacji, które weryfikują fakty z 65 krajów.

Pomaganie ludziom w rozpoznawaniu dezinformacji to globalne wyzwanie. Globalny Fundusz Fact-Checkingowy pomoże weryfikatorom faktów skalować istniejące operacje lub uruchamiać nowe, które podniosą poziom informacji, podniosą poziom wiarygodności źródeł i zmniejszą szkody wynikające z dezinformacji i dezinformacji na całym świecie.

Organizacje weryfikujące fakty będą mogły wykorzystać pieniądze między innymi na wdrożenie nowych technologii, tworzenie lub rozszerzanie cyfrowych śladów oraz optymalizację narzędzi. Fundusz zostanie otwarty na początku 2023 roku.

Funkcje sprawdzania faktów w wyszukiwarce Google i na YouTube

W wyszukiwarce Google, Wiadomościach oraz na YouTube można znaleźć różne funkcje, które pomagają znajdować informacje od niezależnych organizacji weryfikujących fakty. Wśród nich znajdują się:

  • wyróżnienie zweryfikowanych artykułów,
  • panele weryfikacji informacji na YouTube, pojawiające się u góry wyników wyszukiwania, zapewniające dodatkowy kontekst (dostępne aktualnie w 6 krajach),
  • sekcja informacji zweryfikowanych w Wiadomościach Google,
  • Fact Check Explorer, wyszukujący twierdzenia spośród 150 000 zweryfikowanych faktów od renomowanych wydawców,
  • panel najświeższych wiadomości, pokazujący artykuły ze źródeł zgodnych z polityką treści Google News,
  • About this result - funkcja wyszukiwania, zapewniająca dodatkowe informacje o wynikach,
  • komunikat, iż nowe informacje na dany temat nie są jeszcze powszechnie dostępne.

Dodatkowo YouTube uruchamia inicjatywę edukacji medialnej Hit Pause, dotyczącą umiejętności korzystania z mediów, aby pomóc widzom dostrzec i ocenić dezinformację. Od przyszłego roku serwis ma być również gospodarzem serii szkoleń dla organizacji weryfikujących fakty.

Źródło: blog.google

Komentarze

5
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    KENJI512
    8
    Czyli ogólnie Google chce być największym moderatorem prawdy :D

    Przerażające.
    Wolałem 2000-2005 i czasy "wolnego" Internetu (dosłownie i w przenośni)
    • avatar
      Bruce
      4
      "Google chce walczyć z dezinformacją" brzmi jak nieśmieszny żart.
      • avatar
        tumoris
        4
        Przecież oni sami robią ludziom wodę z mózgu :D