Karty graficzne

Karty Intel Arc są coraz lepsze. Uzyskują wyższą wydajność w DX11 i dodatkowe funkcje

przeczytasz w 2 min.

Aktualizacje sterowników kart graficznych z serii Arc są niezwykle częste. Niedawno Intel mówił mediom o swoim zaangażowaniu na rzecz graczy. Firma wskazała chociażby, iż od czasu premiery swoich GPU, wydała aż 30 (!) aktualizacji sterowników. Co jeszcze udało im się osiągnąć?

Choć premiera kart niebieskich nie była idealna, to Intel cały czas próbuje przekonywać do siebie potencjalnych nabywców. Od czasu premiery serii Arc, masa gier uzyskała pełną kompatybilność z ich GPU, a z tego aż 70 tytułów jest zgodnych z ich autorską technologią dynamicznego upscallingu (XeSS). Ponadto niebiescy w pocie czoła pracowali nad usprawnieniami dla gier zgodnych z DirectX 9 oraz DirectX 11. W szczególności ta druga biblioteka była motywem przewodnim prezentacji giganta z Santa Clara dla mediów.

Intel Arc – wydajność kart w DirectX 11

Podczas briefingu dla prasy, Tom Petersen z dumą stwierdzili, że „nasi inżynierowie całkowicie zmienili architekturę stosu DX11”, co dało średni wzrost wydajności o około 19 procent (w porównaniu ze sterownikami startowymi) na karcie Intel Arc A750 (sparowanej z procesorem Intel Core i5-13400F).

Intel Arc - wzrost FPS (liczbowy)

Intel Arc - wzrost FPS (procentowy)

Jak można zobaczyć na powyższych wykresach, wzrost liczby klatek na sekundę różni się w zależności od tytułu. W jednych grach (opartych o DX11) testowanych przez firmę Intel wzrost wyniósł 5 procent (Destiny 2), by w innych uzyskać aż 33 (!) procent więcej FPS (Overwatch 2).

Intel Arc - stabilność frame rate w czasie

Intel również zwrócił uwagę na kwestię dotyczącą opóźnień związanych z translacją starszych bibliotek DirectX na DX12. Powyższy wykres (z gry Overwatch 2) wskazuje, że frame rate jest nie tylko bardziej stabilny w czasie, ale również (średnio) niższy, niż jeszcze rok temu. Wszystko to jasno pokazuje, jak dużo pracy i czasu poświęcił zespół inżynierów z Intela i jak naprawdę wiele firma inwestuje w rozwój swoich obecnych (i przyszłych) kart graficznych.

Intel PresentMon – narzędzie do monitorowania FPS

Oprócz prezentacji dotyczącej ulepszeń dla gier zgodnych z DirectX 11, Tom Peterson przedstawił nowe narzędzie, które (jak podaje Intel na swojej stronie) służy do mierzenia „wydajności w grach i [jest] aplikacją telemetryczną do monitorowania i mierzenia wrażeń z gry”. Intel PresentMon (bo tak się nazywa ów program), jest alternatywą dla istniejących rozwiązań, takich jak CapframeXNVIDIA FrameView. Oprogramowanie jest open source i obsługuje procesory graficzne wszystkich producentów oraz oferuje w pełni konfigurowalną nakładkę.

Intel PresentMon

Ożyw swoją wydajność gry dzięki w pełni konfigurowalnej nakładce z wykresami wydajności w czasie rzeczywistym, które obsługują wieloliniowe wykresy i histogramy. Teraz możesz wyświetlać w czasie rzeczywistym surowe liczby, wartości 1% low, średnią liczbę klatek i nie tylko! To wszystko, aby zrozumieć swoje doświadczenia z gry.

Intel PresentMon - wkaźniki

Większa część prezentacji koncentrowała się na wskaźniku „Zajętość procesora graficznego” i wygląda na to, że zaoferuje użytkownikom łatwy sposób określenia, czy mają ograniczenia procesora lub karty graficznej. Ponadto otrzymamy parametr „Zajętość GPU”, który pokazuje w czasie rzeczywistym równowagę procesora i karty graficznej oraz sposób wykorzystania zasobów komputera, umożliwiając lepszą ocenę wąskich gardeł obliczeniowych w grach.

Samo oprogramowanie można pobrać ze strony game.intel.com i chociaż jest to technicznie wersja beta (wersja 0.5), to pierwsze recenzje zapewniają, że mamy do czynienia z pełni funkcjonalnym oprogramowaniem. Sami nie możemy się doczekać, aby je przetestować (gdyż na ten moment liczba odwiedzin strony zablokowała możliwość pobierania).

Materiał prezentujący to, co tutaj zostało skrótowo omówione

A Wy co sądzicie o postępach „niebieskich” w dziedzinie kart graficznych? Czy coraz przychylnym okiem patrzycie na ich GPU? A może już dokonaliście zakupu Intel Arc?

Źródło: PC Perspective, PC World, Intel

Komentarze

11
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Bywalec2
    3
    Trzymam kciuki za Intela na prawdę jest potrzebny co najmniej jeden gracz dodatkowo aby te ceny były do zaakceptowania. Nie znaczy to, że inflacja nie robi swoje.
    • avatar
      Damian Szymański
      3
      Po prostu zrezygnowali z rozwiązania Microsoftu do tłumaczenia dx9-11 do 12. I wybrali obecne na rynku stosowane m.in. przez Valve w Protonie - DXVK. Od tej pory wydajność podskoczyła znacząco. Nie wiem tylko czy zaimplementowali je bezpośrednio czy na jego bazie napisali własną implementację. Ostatnio w slajdach Intel pokazywał, że od teraz używa DXVK.
      • avatar
        PerfectDAY
        2
        A jak się mają sprawy z kompatybilnością ze starszymi grami i współczesnymi opartymi o DX12? Pewnie średnio...
        • avatar
          youkai20
          1
          To sterowniki stają się lepsze czy też raczej bardziej dopracowane. Karty jakie były, takie są. Czytaj to jednak raczej niewypał... przynajmniej finansowy. Wystarczy poczytać raporty samego Intela dot. strat jakie przynosi dział GPU. Ale Intel idzie w zaparte. I dobrze. Nie od razu Rzym zbudowano. Więcej konkurencji = większa walka o potencjalnego klienta = niższe ceny.
          • avatar
            pawluto
            1
            Gdyby cena była niższa niż karty AMD czy Nvidia to byłby sukces ale tak to jest jedna wielka porażka...
            • avatar
              paankracyki
              0
              Gdybym był jedną z pięciu osób, która kupiła ich kartę to bym się cieszył.