Gry

Jaki jest polski gracz?

z dnia
Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
43 komentarze Dyskutuj z nami

W ogólnopolskim badaniu udział wzięły 79 543 osoby. Prezentujemy jego wyniki.

jestemgraczem

Narosło wokół niego bardzo dużo stereotypów. Jaki jednak naprawdę jest polski gracz? Aby to sprawdzić, grupa IPSOS na zlecenie firmy Sapphire przeprowadziła największe w Polsce badania graczy, w którym 79 543 osoby wypełniły ankiety, dzięki którym dziś znamy już odpowiedź.

Przeciętny polski gracz to młody (16-24 lata), wolny mężczyzna z dużego miasta, który aktualnie uczy się lub studiuje (71 proc.) i całkiem dobrze sobie w szkole radzi (średnia ocen na poziomie 4.0). Co więcej – wskaźnik osób z wyższym wykształceniem jest większy wśród graczy niż ogółu Polaków (27 do 21 proc.). Gry zresztą – według ankietowanych – są bardzo pomocne w nauce, szczególnie języków obcych (tylko 1 proc. badanych zadeklarował, że nie zna żadnego języka obcego). Co trzeci gracz jest ponadto aktywny zawodowo. Najczęściej wskazywanymi zawodami były: pracownik biurowy, pracownik administracji, specjalista lub menadżer średniego szczebla. Blisko połowa graczy zarabia miesięcznie więcej niż 2400 złotych „na rękę”. Także tutaj wskazywane były pozytywne skutki – poprawa koncentracji i pamięci oraz sprawniejsza praca w grupie.

Ponad 70 proc. graczy biorących udział w badaniu przeczytało w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy książkę dla przyjemności. Gracze chętniej (w porównaniu do ogółu Polaków) goszczą też w kinie, teatrze czy muzeum. Jedną z największych różnic w porównaniu rzeczywistości do wizji stereotypowej jest wskaźnik aktywności fizycznej. Z badania grupy IPSOS wynika bowiem, że aż 85 proc. graczy uprawia dla przyjemności jakiś sport. Najpopularniejsze aktywności to jazda na rowerze  oraz piłka nożna. Średni wskaźnik BMI natomiast wynosi w tej grupie 23,8, co jest bardzo dobrym wynikiem.

No i wreszcie – relacje z innymi i portret własny. Gracze ogólnie widzą siebie całkiem pozytywnie – są ludźmi wesołymi, wrażliwymi, kreatywnymi, odpowiedzialnymi i pomocnymi. Większość z nich (67 proc.) jest zadowolona z życia. 86 proc. ankietowanych dobrze ocenia także relacje ze swoją rodziną. Zdecydowana większość znajduje także czas na inne czynności wykonywane w domu – 78 proc. sprząta, a niemal 60 proc. pomaga w przygotowaniu posiłków. Granie nie przeszkadza także zupełnie w utrzymywaniu relacji ze znajomymi. Mało tego – gracze mają więcej przyjaciół niż ogół Polaków (średnio 8,9 na osobę w porównaniu do 6,4). 4 na 5 graczy spotyka się ze znajomymi co najmniej raz w tygodniu.

Poza profilem psychologicznym i demograficznym oraz aktywnościami, w badaniu grupy IPSOS sprawdzono także preferencje graczy związane z samymi grami. Otóż w Polsce platformą dominująca są zdecydowanie komputery osobiste (92 proc.). Połowa z nas gra też na urządzeniu mobilnej, a co trzeci – na konsoli stacjonarnej. Handheldy cieszą się znacznie mniejszym zainteresowaniem (12 proc.). Ankietowani grają średnio 21 godzin tygodniowo, większość codziennie lub prawie codziennie. Najbardziej lubiane przez polskich graczy gatunki to strzelanki (66 proc.), RPG (65 proc.) oraz gry akcji (53 proc.). Bardzo lubimy też rozgrywkę sieciową.

jestem graczem infografika

Źródło: Sarota PR

Komentarze

43
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Wszystko fajnie, ale zasmucił mnie napis małym druczkiem "choć ulubioną grą jest League of Legends" :/
    16
  • avatar
    jakaś prawda w tym jest...
    12
  • avatar
    21 godzin tygodniowo? gracze?
  • avatar
    Całkiem trafna ta ankieta. Większość stanowią studenci bez pracy i perspektyw po studiach... bo kiedy już złapie się pracę po znajomości to trzeba harować po 10 godzin (pozostałe 4 zajmuje dojazd do pracy), za minimum na czarno i jeszcze się cieszyć, że się pracę ma, wtedy na gry nie ma już czasu i ochoty. Pewnie, że jest się zadowolonym z życia kiedy nie trzeba się martwić o gotówkę, wystarczy raz na jakiś czas posprzątać i posiłki same się gotują :) Niestety, takie cieplarniane warunki kończą się zazwyczaj wraz ze studiami.... i zaczyna się walka o przetrwanie, bo jak ktoś pożyczył kilkadziesiąt tysięcy na studia i zarabia po nich 2k na czarno pracując 56-72h tygodniowo, to już grać się odechciewa... dodatkowo jeśli komuś szkoda gardła na wyskokowe ciecze bo intensywnie rozwija się intelektualnie i spełnia jako hardkorowy gracz wieczorami, to może zapomnieć o znajomościach i pracy po studiach za te 2400 zł. Jasne wyjątki w postaci informatyków w pewnym starostwie się zdarzają, ale w tych instytucjach trzeba mieć naprawdę niezłe plecy... i najlepiej nie ujawniać się, ze swoją wiedzą. Bycie miernym ale wiernym nabiera tam głębszego sensu. Uprawianie sportu kiedy jest się studentem (biega się często) jak najbardziej, a po nich będąc bezrobotnym to nawet nie chce się wyjść do urzędu pracy, bo i tak takie wyjście nic nie zmieni.... Realia a ankieta w tym wypadku to przepaść (przedział wiekowy 25-30 lat). Chociaż faktycznie ucieczka w wirtualny świat kiedy naokoło debaty nad kolorem sukni pani premier mają uzasadnienie, skoro nikt nie porusza kwestii rozwoju i możliwości pracy dla młodych w tym kraju.
  • avatar
    Sprząta w domu? Robi zakupy? Robicie z graczy nerdów?
  • avatar
    "tylko 1 proc. badanych zadeklarował, że nie zna żadnego języka obcego"

    Ta, to ciekawe dla kogo robią te badziewne tłumaczenia.
  • avatar
    nie wiem ja cisne tak od kiedy wtsane od 12 do np 1 w nocy :P zalezy zreszta ktory dzien, i zarabiam najnizsza krajowa nie stac mnie na alkochol,to gram :)
  • avatar
    Dlatego napisałem, że mnie zasmucił, bo społeczność LoL'a w Polsce to w większości "gimby", dlatego skoro najpopularniejszą grą w ankiecie jest LoL, to znaczyłoby to, że większością wypełniających była właśnie ta warstwa społeczna :/
  • avatar
    Nie wiem co sądzić o tych wynikach. Wiem natomiast że 8 przyjaciół to liczba nierealna bo można mieć kilku-nastu bliskich znajomych ale przyjaciela można mieć albo i nie (według badań psychologicznych). I zdanie że polscy gracze "zarabiają więcej niż Polacy" mnie rozwala :D
  • avatar
    Fajnie że już są wyniki ;) miałem dostać na maila ale coś nie doszło bo sam w tych badaniach startowałem, chociaż miałem obiekcje ponieważ po 30tce gdzie dużo czasu i energii idzie na prace i życie tzw dorosłe coraz mniej czasu na granie.
  • avatar
    Jaki jest polski gracz? Chamski, wulgarny, złośliwy, egoistyczny brak kultury jeśli ktoś obraża w grze to raczej tylko Polak o tym już wiedzą za granicą wstyd mi za tych graczy co tylko potrafią obrażać a nie potrafią grać kulturalnie takich powinno się usuwać z gier w trybie natychmiastowym.
  • avatar
    Badania z palca wyssane nie wierze w nie niech lepiej zrobią ile procent Polaków czyli graczy online zachowuje się nie kulturalnie i są chamscy i wulgarni w grze oj pewno dużo bo Polakom brak szacunku i ogłady.
  • avatar
    Zastanawia mnie, że większość to osoby, które się uczą i nagle widzę, że średnia miesięczna to 2400 zł. To albo zarabiają po 10.000 i nadrabiają resztę lub po prostu ankieta nie jest w 100% trafna.

    Jak ja ją wypełniałem, a teraz przeczytałem to co tu widzę to wybuchłem śmiechem.
  • avatar
    Jaka jest definicja gracza?
  • avatar
    21 tygodniowo... To mój 3 dniowy punkt
  • avatar
    Brałem udział i zgadzam się z wynikami;)Po prostu Polski gracz to dobry człowiek;)
  • avatar
    Ulubiona gra LoL