• benchmark.pl
  • Gry
  • Rewolucja w grach na PC i konsole - Microsoft wprowadza DirectX 12 Ultimate. Co się zmieni?
Gry

Rewolucja w grach na PC i konsole - Microsoft wprowadza DirectX 12 Ultimate. Co się zmieni?

z dnia 2020-03-19
Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
40 komentarzy Dyskutuj z nami

DirectX 12 Ultimate to nie tylko usprawnienia graficzne, ale też optymalizacje działania sprzętu i poprawa wydajności. Z technologii skorzystają użytkownicy PC-tów i konsol nowej generacji.

DirectX 12 wprowadził sporą rewolucję w grach, ale od jego premiery minęło już sporo czasu, a my oczekujemy coraz lepszych wrażeń z rozgrywki. Microsoft postanowił więc wyjść naprzeciw oczekiwaniom branży i zapowiedział DirectX 12 Ultimate. Co to takiego?

Co to jest DirectX 12 Ultimate?

DirectX 12 Ultimate to rozszerzenie obecnego interfejsu DirectX 12, który ma jeszcze bardziej zwiększyć poziom realizmu w grach na PC i konsole. Można tutaj wyszczególnić cztery główne filary: DirectX Ray Tracing 1.1, Variable Rate Shading, Mesh Shaders i Sampler Feedback.

DirectX 12 Ultimate

DirectX Ray Tracing 1.1 (DXR 1.1) to rozszerzenie obecnego interfejsu odpowiedzialnego za śledzenie promieni w czasie rzeczywistym (ray tracing). Technologia wprowadza lepsze odbicia, cienie i okluzję otoczenia. Nowa wersja DXR szczególnie powinna ucieszyć programistów, którzy będą mogli ją łatwiej zaimplementować w grze.

DirectX 12 Ultimate

Variable Rate Shading (VRS) to funkcja, która odpowiada za zmienny algorytm cieniowania animacji. Technologia automatycznie wykrywa kluczowe obszary obrazu, gdzie obraz ma on być bardziej szczegółowy, a w pozostałych, mniej istotnych jakość grafiki jest obniżana.

Efektem jest optymalizacja osiągów układu graficznego Przykładowo w Wolfenstein: Youngblood zastosowanie VRS pozwoliło uzyskać 15% wzrostu wydajności bez widocznego spadku jakości grafiki.

DirectX 12 Ultimate

Mesh Shaders wprowadza zaawansowane cieniowanie siatki i w efekcie bardziej szczegółowy obraz. Technologia wykorzystuje potencjał nowych potoków układu graficznego, które będą odpowiadać za poziom detali (LOD – Level of Detail) i tesselacji.

DirectX 12 Ultimate

Sampler Feedback został zapowiedziany przez Microsoft już jakiś czas temu. Funkcja usprawnia przesył i cieniowanie tekstur, co w efekcie zmniejsza obciążenie układu graficznego i optymalizuje wydajność w grze.

Które karty graficzne i konsole są zgodne z DirectX 12 Ultimate?

DirectX 12 Ultimate wprowadza sporo zmian, ale ma też swoje wymagania. Na obecną chwilę są z nim zgodne tylko karty graficzne Nvidia GeForce RTX. Wiemy jednak, że technologia będzie również obsługiwana przez nadchodzące karty graficzne AMD Radeon bazujące na architekturze RDNA 2 oraz konsolę Xbox Series X.

Wsparcie dla DX12 Ultimate zostanie wprowadzone w Windows 10 20H1. Microsoft udostępnił narzędzia dla programistów (SDK), ale jeszcze nie wiadomo kiedy pojawią się gry wykorzystujące potencjał interfejsu.

Źródło: Nvidia, AMD

Warto zobaczyć również:

marketplace

Komentarze

40
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    "DirectX 12 wprowadził sporą rewolucję w grach", że co? Jakos tej rewolucji nie WIDAĆ.
    Zaloguj się
    15
  • avatar
    Dlaczego wszystkie portale na siłę wciskają ten filmik z Nvidią, sugerując, że to coś w rodzaju współpracy Microsoft i Nvidia. Jest też filmik z prezentacją przez AMD - https://youtu.be/sW0g0lqsqKA?t=90
    Do tego zdecydowanie dłuższy i dokładniejszy.
    Zaloguj się
  • avatar
    "Przykładowo w Wolfenstein: Youngblood zastosowanie VRS pozwoliło uzyskać 15% wzrostu wydajności bez widocznego spadku animacji."

    Ze co? chyba bez widocznego spadku jakosci obrazu.
  • avatar
    Vulkan lepszy xd
    Zaloguj się
  • avatar
    Cudowne zapowiedzi a pokaz na starych generacyjnie grach z dodatkowymi efektami , których w ogóle nie było widać.Lepiej żeby ich punkt widzenia przyszłych gier spełnił się bo PS5 ze słabszą czystą mocą obliczeniową TF im tego nie daruje.Zobaczymy do czego Sony oprócz szybszego wczytywania gier taki szybki dostęp do nośnika z takich wysoką przepustowością.
    Czy jest możliwe , że nawet na PC gry nowej generacji wymagały minimum SSD? HDD wtedy będzie tym do czego został stworzony czyli do magazynu danych.
    Zaloguj się
  • avatar
    Tylko jakoś wszystkie gry DX12 mają większe czy mniejsze problemy z optymalizacją, a taki nowy DOOM na Vulkanie zapiernicza w 100 fps na max detalach na trupach typu GTX 1060 i wygląda obłędnie
  • avatar
    Do teraz nie mogę się przestać śmiać jak na omawianiu RayTracingu PlayStation 5 pokazali grafikę z prezentacji Geforce RTX

    https://zapodaj.net/images/5090625b2af26.jpg

    https://www.nvidia.com/pl-pl/geforce/campaigns/battlefield-v/


    hue hue hue hue hue :D
    Zaloguj się
  • avatar
    Prężenie muskułów 'by Microsoft'. Na efekty i tak poczekamy kilka lat, aż ogarną to developerzy.
    Machina marketingowa ruszyła. 'Your move Sony'
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    NA dobrą sprawę, jak ktoś ma dobrego kompa z Windows 10, to Xbox to tylko kolejny śmieć do wyrzucenia za kilka lat. Nie hejtuje Microsoftu za brak Exów na urządzenie, pochwalam taką postawę, ale jednak możliwości PCta w stosunku do Xboxa są dużo wyższe. No chyba, że wrzucą normalnie Windowsa na Xboxa, wtedy będzie to miało sens. Osiągi nowych konsol były imponujące 2 lata temu, teraz PC w konfiguracji podobnej do PS5 można kupić w granicach 4tyś zł (bez szybkiego dysku SSD, za ten trzeba jeszcze dołożyć). Jak wyjdzie nowa generacja kart, to pewnie jeszcze stanieje taka konfiguracja, że już Xboxa będzie się dało zastąpić podobnym sprzętem poniżej 5tyś.
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Czyli co nowego to wprowadza? Blur na 50% obrazu i ostrość tam gdzie producent chce, żebyśmy się patrzyli.
    Zaloguj się
    -6
  • avatar
    ja coś tu widzę że MS na siłę walczy z Vukanem . tyle że DX ma implementację wyłącznie w W10 i Xbox. podobno wypuścili DX12 na w7 i w8.1, ale to już bez znaczenia.