Technologie i Firma

Mówisz komórka, myślisz smartfon - połowa Polaków korzysta tylko z tych ostatnich, a Ty?

przeczytasz w 2 min.

Urządzenie mobilne, komórka, smartfon, to różne określenia na to co mieści się w naszych kieszeniach. Dla wielu oznaczają to samo.

Już prawie połowa użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta wyłącznie ze smartfonów. Reszta to nadal użytkownicy tradycyjnych telefonów. Konsekwencją rosnącej popularności smartfonów, jest coraz częstsze bycie online. To zmienia sposób w jaki producenci i dystrybutorzy próbują dotrzeć ze swoimi nowościami do potencjalnych klientów.

Badania CBOS z 2015 i 2017 roku

Dwa lata temu podobne badanie przeprowadzone przez CBOS wskazało, że 35% osób posiadających mobilny telefon, korzysta wyłącznie ze smartfonów. Dziś jest to już 49% czyli prawie połowa dorosłych Polaków.

W 2015 roku ze smartfonów korzystało 50% badanych, a z komórek 56%. W 2017 jest to odpowiednio 57% i 43%. Zbieg okoliczności sprawia, że te dwie ostatnie liczby sumują się do 100%, ale nasz rynek nie jest jeszcze nasycony w pełni. Wśród uczestników badań posiadanie telefonu mobilnego zadeklarowało 92% osób. Co oznacza, że jest pewna grupa ludzi, która nie chce się do tego przyznawać lub faktycznie nie korzysta z takiej technologii komunikacji.

Mobilność, a typ aktywności

Z jakimi aktywnościami wiąże się posiadanie urządzeń mobilnych, smartfona czy telefonu komórkowego?

Najczęściej wykorzystywaną funkcją telefonu według wskazań respondentów CBOS jest dzwonienie, które wymienili wszyscy uczestnicy badania. 78 proc. wskazało na wysyłanie i odbieranie SMS-ów, a 62 proc. używa telefonu do wykonywania zdjęć. Dla 57 proc. ankietowanych istotna jest funkcja zegarka i budzika a połowa respondentów w telefonie prowadzi kalendarz. Niewielkim zainteresowaniem użytkowników cieszą się płatności zbliżeniowe (5 proc.) oraz oglądanie telewizji (7 proc.).

Smartfon

Autorzy badania wyróżnili trzy grupy korzystających z telefonów komórkowych. Pierwszą najliczniejszą (49 proc.) tworzą osoby, które używają swoich urządzeń wyłącznie do podstawowych funkcji – dzwonienia i wymiany wiadomości tekstowych. Do drugiej grupy zaliczono tych użytkowników, którzy dodatkowo przeglądają na telefonie Internet i robią zdjęcia. Z większości funkcji swoich urządzeń korzystają członkowie ostatniej grupy, do której przyporządkowano 21 proc. użytkowników.

Reklamy SMSem, a może przez komunikator? To zależy

Ze względu na nadal dużą różnorodność najczęściej podejmowanych aktywności, firmy i dystrybutorzy sprzętu muszą stosować różne kanały komunikacji z potencjalnymi użytkownikami. Dlatego nie zaskakuje, że cześć osób otrzymuje więcej SMSów, a innym usługi proponowane są poprzez komunikator. Pozostaje nadzieja, że taka aktywność reklamowa jest prowadzona rozsądnie i nie dochodzi do sytuacji, gdy użytkownik smartfona zasypywany jest SMSami i komunikatami w innej formie. Nadzieja, bo wiemy, że niestety tak się zdarza.

A jak jest na świecie? Czy jest kraj bez zwykłych komórek?

Badania CBOS pozostają w zgodzie z globalnymi trendami. Potwierdza to raport pokazujący trendy w reklamie mobilnej, którzy przygotowała agencja Zenith na podstawie badań w 52 rozwiniętych krajach. Około 63% populacji tych państw korzysta ze smartfonów. Przewidywania na 2018 rok wskazują, że największy odsetek użytkowników smartfonów będzie w Holandii (94%). Potem mamy Tajwan z 93%, Hong Kong (92%) oraz Norwegię i Irlandię (91%). Kolejne 6 państw to rynki nasycone smartfonami w ponad 80%.

Prawdopodobnie kiedyś nadejdą czasy gdy zwykłe komórki przestaną być używane, trafią do szuflad jako relikty przeszłości.

Nadchodzą czasy mobilnej reklamy

Już dziś 70% ruchu w sieci generują urządzenia mobilne. Polacy korzystający z internetu przez 32% czasu na to poświęconego, robią to z pomocą urządzeń mobilnych. Ten trend jest wzrostowy, dlatego nie powinno dziwić, że reklama mobilna jest coraz powszechniejsza. W skali świata już ponad połowa budżetu przeznaczonego na reklamę online trafia do kanałów mobilnych. W Polsce reklama mobilna nie jest jeszcze tak rozpowszechniona, wydatki na nią to 27% kosztów jakie ponoszą firmy reklamujące się w internecie.

Źródło: INFOBIP

Komentarze

24
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    vegasnight9
    3
    Smartfony to świetna rzecz. Jeżeli potrafi się wykorzystać jego możliwości. Kontakt. Wiadomości. Zakupy. Aparat. Płatności. Internet. Rozrywka. Muzyka. Filmy. Książka. Nawigacja. Radio. Pendrive. Latarka. To tylko wybrane rzeczy które są schowane w tym małym urządzeniu. Doprawdy niesamowite. Ja sobie nie wyobrażam już życia bez niego. A koszty są śmieszne za 25zl ma się dziś no limit na wszystko + 15GB netu.
    • avatar
      Renji
      2
      Jeśli myślę o urządzeniu to zawsze mówię smart-fon. Ale jeśli mówię go kogoś w sensie zadzwoń do mnie, to mówię zadzwoń do mnie na komórkę, ale na myśli nie mam w tedy urządzenia a numer mojego telefonu. I myślę, że większość też tak ma.

      Co do reklam to rozumiem reklamy na stronach internetowych w darmowych grach i aplikacjach, nie płacę za to więc nie mogę wymagać. Jak jest ich za dużo to po prostu nie wchodzę na daną stronę lub nie korzystam z danej aplikacji. Ale jeśli płacę za jakąś usługę to oma być ona bez reklam. Nie wyobrażam sobie np sytuacji że oprogramowanie smart fona samo z siebie wyświetla reklamy.
      • avatar
        Kenjiro
        2
        Mnie bardziej ciekawi, jaki jest odsetek smartfonów w grupach wiekowych, bo to by znacznie więcej powiedziało, niż uogólniony wynik.
        Bo taki wynik przywodzi na myśl wyłącznie stwierdzenie, że są 3 rodzaje kłamstw: kłamstwo, bezczelne kłamstwo i statystyka.
        • avatar
          miedzianek
          1
          'Dwa lata temu podobne badanie przeprowadzone przez CBOS wskazało, że 35% '

          A za chwilkę:

          'W 2015 roku ze smartfonów korzystało 50% badanych'

          To jak w końcu :)?
          • avatar
            NanoXen
            1
            byłem przekonany, że znaczna większość ludzi korzysta ze smartfonu... zaskoczony jestem...
            • avatar
              Kwarkon
              0
              zabawne jest dodawanie do byle głupiej elektroniki przydomka "inteligętny".

              Zwykły palmptop z funkcją komórki, nic więcej.

              Btw w tytule jest błąd logiczny ( a ankieta jest bez sensu).
              Każdy posiadacz smartphone'a jest posiadaczem komórki z prostej przyczyny: smartphone jest komórką. ( tak jak kwadrat jest prostokątem)

              Swoją drogą moja pierwsza komórka Nokia E51 zaliczacie do klasycznych telefonów czy do "smartphone"?
              Może i nie miał dotykowego ekranu czy gps, ale miał wifi, symbiana, zwykłą przeglądarkę internetową, odtwarzacz pdf, dostęp do masy innych aplikacji i slot na mikroSD.



              • avatar
                interceptor
                -2
                Do dzwonienia i smsków zwykły telefon z klawiaturą. Smartfon jako pomocniczy podręczny necik, aparat, nawigacja. Do dzwonienia a zwłaszcza smartfon się nie nadaje, tylko powoduje frustracje i dodatkowe obowiązki i koszty.
                • avatar
                  Nalovp
                  -5
                  Jest komórka,smartfon,iphone i.....Flagowiec z androidem.
                  • avatar
                    axelbest
                    -9
                    Gdyby nie fakt, że smartfony są tak promowane i są możliwością do wyciągnięcia hajsu od klientów - to mamy taki, a nie inny stan rzeczy.

                    Dlaczego? Oto lista potencjalnych miejsc do wyciągania kasy:

                    1. Zwykły telefon nie potrzebuje zazwyczaj internetu (ma dzwonić i wysyłać smsy/mmsy)

                    2. Jak taki smartfon upadnie to się pobije - dajmy więc dodatkowe ubezpieczenie, gumową obudowę albo wzmacnianą (cenowo po ok 100pln), naklejkę na szybkę

                    3. Brak wymiennej baterii - już teraz trzeba ładować telefony codziennie, a co będzie po dwóch/trzech latach?

                    4. Zagrożenia w postaci wirusów/czegokolwiek - kup Pan program antywirusowy

                    5. Dzieci lubią grać w gierki? Jak nie zablokujesz dostępu do płatności w google play czy app storze to nie ma zmiłuj.. mogą Ci natłuc sporo debetu w gierkach Pay2Win.

                    6. Bierzesz abonament i chwyciłeś promo na spotify?hbo/netflixa/cokolwiek? Pewnie podziała przez 3 miechy i jak domyślnie nie wyłączysz to będziesz znowu płacić.

                    7. Nieważne jak szybkiego smartfona kupisz, po 2/3 latach będziesz tylko narzekał jaki to on wolny. Więc wypadałoby kupić nowszy.

                    8. Kupiłeś aplikację na Galaxy S4 i zmigrowałeś się na Galaxy S8 - sorrki niektóre aplikacje nie będą wspierane w nowych systemach, więc nie pograsz.
                    • avatar
                      Console Gaming King
                      -16
                      Ja mówię smartphone, myślę iPhone, bo tylko iPhone zasługuje na miano smartphona, bo jest najbardziej smart.

                      Mówię iPhone, myślę jakość i prestiż, oraz szacunek.