Systemy operacyjne

Valve publikuje statystyki klienta Steam, liderem jest Windows 7, a Linux dogania Mac OS X

z dnia
Damian  | Redaktor serwisu benchmark.pl
Autor: Damian
17 komentarzy Dyskutuj z nami

Według statystyk Valve wciąż liderem jest system Windows 7. Mimo wszystko systemy GNU/Linux osiągnęły wynik bliski Apple Mac OS.

valve steam logo system udział platforma

Tradycyjnie na początku nowego miesiąca firma Valve opublikowała statystki dotyczące udziału poszczególnych systemów operacyjnych w swojej usłudze Steam. Oglądaliśmy niedawno statystyki Net Aplications, które ukazywały spowolnienie dotyczące Windows 8. Jak pokazują statystyki ze Steam, system Windows 8 systematycznie wzmacnia swoją pozycje, diametralnie zyskują także systemy z rodziny Linux, których ogólny udział zbliżył się do systemów Apple Mac OS X.

W lutym po raz kolejny niekwestionowanym liderem był system Windows 7 w wersji 64-bit, który zgromadził udział na poziomie 55,48%, co i tak stanowiło niewielki spadek. Traciła także 32 bitowa wersja Windows 7, której wynik wyniósł 13,83%. Na miejscu trzecim znalazł się leciwy już Windows XP z wynikiem 8,97% co również stanowiło spadek o 0,69%.

Czwarte miejsce zgodnie z oczekiwaniami okupuje najnowszy system Microsoftu, a dokładniej Windows 8 w wersji 64-bitowej, która zanotowała wzrost o 0,85% do poziomu 8,89%. Co ciekawe 32 bitowa odsłona tego systemu uplasowała się znacznie niżej. Na piątym i szóstym miejscu pojawił się system Windows Vista w wersji 64-bitowej z udziałem 3,30% i 32-bitowej z wynikiem 2,54%.

Nieco niżej znalazły się tracące popularność systemy Apple Mac OS 10.8.2 z udziałem 1,71% co stanowi stratę o 0,17% i Mac OS 10.7.5 z dorobkiem nieprzekraczającym jednego procenta a dokładniej 0,74%. Za systemami Apple znalazła się 32-bitowa odsłona Windows 8 z wynikiem 0,74%.

steam valve udział system rynek platforma windows mac linux ubuntu mint

W dolnych miejscach rankingu pojawiły się różne dystrybucje systemu GNU/Linux i co ciekawe ich łączny udział w rynku zaskoczył nawet wielu ekspertów. Jak się okazuje, od czasu publikacji ostatnich statystyk, ich udział wzrósł niemalże o połowę doganiając systemy Apple. Najwyżej sklasyfikowany został system Ubuntu 12.10 64-bit z udziałem 0,71% co stanowi niewiele niższy wynik od 32-bitowej odsłony Windows 8. System Ubuntu 12.10 w wersji 32-bit znalazł się na 0,38% komputerach użytkowników Steam. Warto zaznaczyć, iż obie wersje Ubuntu zyskały w porównaniu do poprzedniego wydania raportu.

Co ważne w statystykach znalazły się także starsze wersje dystrybucji fundacji Canonical, a mianowicie Ubuntu 12.04.2 LTS, której 64-bitowa wersja zgromadziła 0,31%, a 32-bitowa wersja 0,20%. W statystykach pojawił się także Linux Mint 14 Nadia w wersji 64-bit z udziałem 0,17%. Raport uwzględnił także Ubuntu 12.04.1 LTS 64-bit i mniej znane odmiany 64-bitowe systemów Linux. Warto dodać, iż Valve pod nazwą Other sklasyfikowało inne 32-bitowe wersje systemów Linux, w tym te korzystające ze zmodyfikowane klienta Steam i wersje, w których został on uruchomiony w implementacji WinAPI.

Jeżeli zsumujemy łączny wynik zarówno systemów GNU/Linux i porównany go do systemów Apple Mac OS X dojedziemy do zaskakujących wniosków. Otóż wbrew powszechnej opinii, systemy Linux swoim udziałem w rynku na platformie Steam bardzo zbliżyły się do systemów Apple, których łączny udział w rynku wyniósł 3,07%. Systemy GNU/Linux odnotowały zaś wynik 2,02%, a jeżeli wliczyć w to także wynik z zakładki Other, pod która również kryją się gracze na Linuksowych systemach operacyjnych, to otrzymamy wynik 2,84%.

steam sprzedaż windows linux mac

Taki wynik daje przykład, że społeczność systemów z rodziny Linux stanowi chociaż wciąż niewielką grupę, to jednak zbliżającą się wielkością do tej z systemów Apple. Upada więc mit wielu osób, twierdzących, że opłaca się przygotowywać gry dla systemów Mac OS X, ale już nie dla Linuksa, gdyż ma on zbyt mały udział w rynku gier. Jak widzimy ze statystyk udziału, skoro opłaca się pisać gry dla Mac OS X, opłaca się również i dla Linuksa.

Na taki wynik systemów GNU/Linux z pewnością wpływ miała premiera wersji finałowej klienta Steam dla Linuksa, który w drugiej połowie lutego zagościł na serwerach Valve. Aby jednak mieć pełny wgląd na udział systemów w rynku, należy poczekać jeszcze przynajmniej miesiąc, kiedy klient Steam trafi do repozytoriów innych dystrybucji Linuksa. Warto również dodać, że Valve w marcu prognozuje kolejny wzrost popularności Linuksów. Na koniec statystki Valve dotyczące sprzedaży gry DefendersQuest, wynika z nich, że użytkownicy systemów Linux wygenerowali aż 16% całej sprzedaży, natomiast posiadacze Maców jedynie 6%.

Źródło: Valve, OSWorld, Neowin Gamastutra

Komentarze

17
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    Gdy ponad pół roku temu migrowałem na Arch Linux i uwolniwszy swój umysł spod władzy Windowsa, nieprzypuszczaniem że gry dla Linuksa nabiorą takiego tempa. Oczywiście to wciąż nie to samo co na Windowsie ale i tak jest lepiej.
  • avatar
    bvcxz
    "Taki wynik daje przykład, że społeczność systemów z rodziny Linux stanowi chociaż wciąż niewielką grupę, to jednak zbliżającą się wielkością do tej z systemów Apple. Upada więc mit wielu osób, twierdzących, że opłaca się przygotowywać gry dla systemów Mac OS X, ale już nie dla Linuksa, gdyż ma on zbyt mały udział w rynku gier. "

    Udział OS X w szczytowym momencie na Steamie wynosił ~8%. Teraz spadł do 3%, to ciekawe zjawisko. Może tak być tak jak powiedział Tim Willits z id, że "użytkownicy Maców nie potrzebują gier, potrzebują AngryBirds". Albo wolą grać w Simsy, które są rozprowadzane poza Steamem;)

    A mówiąc bardziej poważnie, użytkownicy OS X to całkiem inna grupa niż użytkownicy Windows czy Linuksa. Jeśli wejdziecie na stronę jakiegoś programu Open Source, to zobaczycie, że trzyma się on tylko wysiłkami Windowsiarzy i Linuksiarzy.
    Podobnie jest z modami gier. Makowcy nie chcą bawić się w te rzeczy. To za sprawą Windowsiarzy powstają mody do komercyjnych gier, a za sprawą Linuksiarzy modyfikacje otwartych silników gier.
    Ba mało tego, użytkownicy OS X w ogóle nie interesują się grami. Na Reddicie /r/macgaming ma połowę mniej użytkowników niż /r/linux_gaming.

    Żaden z nich pożytek dla Valve, które opiera się głównie na sile społeczności.

    Zresztą, i tak są pokrzywdzeni przez beznadziejną (całkiem inną niż na Windows i Linuksie), powolną implementację OpenGL.
  • avatar
    sirtyman
    Po przeczytaniu artykułu również przyczyniłem się do podwyższenia statystyk dla Linux'a :) Poobserwuje sytuację przez najbliższy rok. Może dla Linuxa będziemy mieli więcej gier "z głębią", bo to co ostatnio dzieje się na rynku to czysta komercja - upraszczanie do bólu - taka lekkostrawna papka. Niedługo gry same będą się przechodzić - przykład nowy Tomb Raider - prościej już się nie dało. Mało tego - dodali tryb survival który podświetla przedmioty jakich należy użyć. Ktoś robi z nas debili, czy mi się tylko tak wydaje????
  • avatar
    Balrogos
    Tak tylko żeby linux jeszcze normalnie działał jak system operacyjny...
    -16
  • avatar
    Konto usunięte
    He he he...
    Okazuje się że bardziej się opłaca pisać gry na Linuxa niż na Maca ;--))
  • avatar
    Konto usunięte
    Wow, Win 8 niedługo przegoni Win XP. Ciekawe do jakiego poziomu wzrośnie odsetek Linuxowych użytkowników Steama.