Ciekawostki

Szybsze „zielone” - sygnalizacja świetlna pod kontrolą SI

przeczytasz w 2 min.

Sygnalizacja świetlna zarządzana przez sztuczną inteligencję to szansa na wyraźną optymalizację jej działania. Już niebawem możemy znacznie krócej czekać na zielone światło.

Sygnalizacja świetlna może działać lepiej. Dzięki sztucznej inteligencji

Sygnalizacja świetlna skutecznie poprawia bezpieczeństwo na drogach, ale zdarza się, że robi to kosztem płynności ruchu pojazdów i pieszych. Po prostu nie zawsze oferuje właściwą odpowiedź na panującą sytuację, opierając się na z góry określonych zasadach działania albo też na nie do końca precyzyjnych czujnikach. Z pomocą na drodze do rozwiązania tego problemu może przyjść sztuczna inteligencja. 

Symulacje wykazały, że sztuczna inteligencja może zwiększyć wydajność przepływu ruchu o 10 albo i 15 procent. Takie wyniki udało się osiągnąć w środowisku wirtualnym, ale potencjał okazał się na tyle obiecujący, że lada chwila wystartują testy na rzeczywistym skrzyżowaniu. Eksperyment potrwa kilka miesięcy, a od jego rezultatu zależeć będą dalsze losy „wynalazku”. 

Pomysł, który ma sens. Pomysł, który daje efekty

Jak to działa? Naukowcy rozpoczęli od zarejestrowania dłuższej sekwencji zdarzeń na jednym z bardziej ruchliwych skrzyżowań. Zapisywano liczbę pojazdów, czas oczekiwania na zielone światło czy też średnią prędkość przejazdu przez skrzyżowanie. Te dane trafiły następnie do programu komputerowego. Ten – opierając się na uczeniu maszynowym – prowadził serię eksperymentów, sprawdzając wyniki w różnych scenariuszach, czyli wzorcach zmiany świateł. 

światło czerwone

W efekcie udało się ustalić, w jaki sposób należy dostosowywać sygnalizację świetlnym w czasie rzeczywistym, aby minimalizować czas oczekiwania, a zwiększać liczbę przejeżdżających samochodów i ich średnią prędkość. W najlepszych sytuacjach wyniki optymalizacji – jak już wspomniałem – wahały się od 10 do 15 procent. 

Najpierw Niemcy, później reszta świata?

Badanie prowadzone w ramach projektu KI4LSA jest finansowane przez niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej. To właśnie za naszą zachodnią granicą podejmowane są takie próby i mamy nadzieję, że – o ile wyniki w rzeczywistości okażą się równie dobre – na pojawienie się tego typu rozwiązań w Polsce nie będziemy musieli długo czekać. 

Źródło: New Atlas, Fraunhofer Institute for Optronics, System Technologies and Image Exploitation, informacja własna

Komentarze

14
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    michael85
    8
    Tu często nie chodzi o SI tylko o złą wolę rządu. Kilka lat temu w UK rząd przyznał ze tak ustawiano światła żeby zwiększyć wpływy z paliwa do budżetu. Ekologia jest dla małych i dla frajerów, a rządząca mafia robi na tym potężne pieniądze.
    • avatar
      Silver
      3
      A jak się zbuntuje to wszyscy będą mieli jednocześnie zielone?
      • avatar
        Aquaform
        2
        23:45 pustki a ja stoję na czerwonym.
        Do tego nie trzeba SI tylko wykrywacza samochodów.
        • avatar
          Konto usunięte
          0
          W Gliwicach jest to od lat, a praktyka pokazuje, że najlepiej jest jak sygnalizacja nie działa i obowiązują podstawowe przepisy ruchu drogowego.
          • avatar
            Dragonik
            -1
            Dawno wiadomo żę tam gdzie nie ma świateł tam nie ma korków
            • avatar
              dysan
              -2
              https://learninglab.si.edu/files/resource/6185644/the-kings-man-online-bmw.pdf
              https://learninglab.si.edu/files/resource/6185648/sing-2-online-bmw.pdf
              https://learninglab.si.edu/files/resource/6185649/morbius-online-bmw.pdf
              https://learninglab.si.edu/files/resource/6185650/dont-look-up-online-bmw.pdf
              https://learninglab.si.edu/files/resource/6185651/spider-man-no-way-home-streaming-bmw.pdf
              https://learninglab.si.edu/files/resource/6185652/spiderman-no-way-home-online-mzksu.pdf
              https://learninglab.si.edu/files/resource/6185653/hd-spider-man-no-way-home-2021.pdf
              • avatar
                pablo11
                0
                To nie takie proste, do tego trzeba przyzwyczaić kierowców. Lepszym pomysłem byłoby przyzwyczajenie ludzi do jednego standardu świateł. Np. tego z Rzeszowa. Bo obecnie mamy taką sytuacje, że w różnych miastach światła odpalają się z różnym opóźnieniem. I tak np. jak przyjedzie kierowca, który na codzień jeździ po innych miastach, może sie zdziwić po wjechaniu na "wczesnym czerwonym" i spotkaniu innego uczestnika ruchu na skrzyżowaniu...
                • avatar
                  xxx.514
                  0
                  Już to widzę jak coś takiego wejdzie u nas xD
                  • avatar
                    xmexme
                    0
                    "Naukowcy rozpoczęli ... na jednym z bardziej ruchliwych skrzyżowań"
                    Naukowiec przesadne określenie na kogoś kto nie wie że takie rozwiązanie na zatłoczonych skrzyżowaniach będzie najmniej efektywne i zwyczajnie prędko się nie zwróci.
                    Największy zysk / wzrost efektywności będzie na skrzyżowaniach średnio i mało zatłoczonych.
                    W wa-wie wiele miejsc aż się prosi o wprowadzenie czego takiego. Nawet myślałem żeby skrzyknąć odpowiednich ludzi i złożyć wniosek do jakiegoś budżetu partycypacyjnego o przyznanie kasy na opracowanie i później stopniowe wprowadzenie tego rozwiązania w wa-wie i sprzedaż gotowych rozwiązań do innych miast i państw.
                    Co roku mnóstwo paliwa i czasu się traci oraz rośnie zanieczyszczenie powietrza przez niepotrzebne stanie na światłach.