
Lista spraw urzędowych, które możesz już wykonać przez Internet, dynamicznie rośnie. Sprawdź, co konkretnie się na niej znajduje.
Aktualna sytuacja zmusza nas do pozostania w domu. Można oddać się błogiej rozrywce, ale można też zająć się biurokracją. Wybór oczywisty. Jednak są obowiązki, za które trzeba się zabrać. Warto wiedzieć, że wiele spraw urzędowych można już załatwić przez internet.
On-line załatwimy wiele spraw, ale nie zawsze jest to regułą
Dziś praktycznie każdy urząd wojewódzki, gminny powinien oferować załatwianie spraw przez internet, a także korzystanie w profilu zaufanego do podpisywania wniosków i dokumentów, które musimy złożyć w urzędzie.
Trzeba jednak pamiętać, że lista spraw, które można załatwić on-line może być różna w różnych miastach. może też być zmienna w ramach danej witryny. Na przykład wniosek o wydanie NIP dla spółki cywilnej poprzez biznes.gov.pl dostępny jest tylko w wersji do wydruku, a już dla REGON możemy złożyć go on-line. Podobnie rejestracja pojazdu on-line nie jest dostępna w każdym urzędzie.
Chcąc załatwić sprawę zdalnie z wykorzystaniem profilu zaufanego na stronach urzędów
należy szukać działu on-line, wnioski elektroniczne lub e-urząd
Podobnie część spraw, na przykład orzecznictwo lekarskie (konieczne badanie) czy wniosek paszportowy (dziś paszport zawiera dane biometryczne), zmusi nas i tak do odwiedzenia danej instytucji lub dostarczenia inną drogą dokumentów uzupełniających.
Procedury urzędowe, które wiążą się z wydaniem dokumentów, mogą być realizowane on-line tylko w połowie. Czyli składanie wniosku odbywa się elektronicznie, ale po odbiór należy udać się osobiście, co w pewnych sytuacjach jest zrozumiałe i bezpieczniejsze niż przesyłanie pocztą.
Jest dobrze! Już ponad 40 proc. Polaków to e-Polacy
Przedstawione przez Główny Urząd Statystyczny wyniki sondażu pokazują, że już ponad 40 proc. Polaków między 16. a 74. rokiem życia korzysta z cyfrowych usług administracji publicznej. Najczęściej po to, by odnajdywać potrzebne informacje oraz pobierać urzędowe formularze, nieco rzadziej – by przesyłać drogą elektroniczną takie formularze do poszczególnych urzędów. Najchętniej przez Internet składamy rozliczenia podatkowe i wnioski o przyznanie świadczenia 500+.
E-administracja cieszy się dużym zainteresowaniem przede wszystkim wśród mieszkańców dużych miast, a najaktywniejsi w tym sektorze są mieszkańcy województwa śląskiego. Wreszcie – wymagany do realizowania większości czynności urzędowych w sieci Profil Zaufany ma już prawie 5 milionów Polaków.
Potrzebny będzie Profil Zaufany
Profil Zaufany to coś jak cyfrowy dowód osobisty Polaka. To zbiór danych pozwalających zidentyfikować ciebie jako obywatela – możesz z niego skorzystać, aby potwierdzić swoją tożsamość, ale też by podpisać urzędowy wniosek. W osobnym artykule pisaliśmy więcej o Profilu Zaufanym - jak go założyć i co nam daje.
E-administracja po polsku. Oto co załatwisz przez Internet
Poniżej przedstawiamy listę spraw, które możesz załatwić przez Internet. Klikając link, przejdziesz na stronę pozwalającą ci zrobić to, czego potrzebujesz.
Dla każdego – dokumenty i zaświadczenia:
- sprawdź swoje dane w rejestrze PESEL
- sprawdź swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych
- uzyskaj dowód osobisty (dla osoby pełnoletniej)
- uzyskaj dowód osobisty dla dziecka lub podopiecznego
- sprawdź, czy twój dowód osobisty jest gotowy do odbioru
- sprawdź, czy twój dowód osobisty jest unieważniony/zawieszony
- zgłoś zawieszenie swojego e-dowodu
- zgłoś zawieszenie e-dowodu dziecka lub innej osoby
- unieważnij swój dowód osobisty
- unieważnij dowód osobisty dziecka lub innej osoby
- zgłoś kradzież swojej tożsamości
- zgłoś kradzież tożsamości dziecka lub innej osoby
- sprawdź, czy twój paszport jest gotowy do odbioru
- uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego
- uzyskaj zaświadczenie o przebiegu lub ukończeniu studiów
- uzyskaj zaświadczenie o przebiegu służby wojskowej
- uzyskaj zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego
- uzyskaj odpis, wyciąg lub zaświadczenie z księgi wieczystej
- uzyskaj wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków
Dla każdego – meldunek, podatki i inne:
- zamelduj się na pobyt stały lub czasowy
- wymelduj się z pobytu stałego
- wymelduj się z pobytu czasowego
- złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
- zgłoś zamiar głosowania korespondencyjnego
- wyślij pismo ogólne
- podpisz dokument, wykorzystując podpis zaufany
- odwołaj się od decyzji portalu społecznościowego
- zostań rzeczoznawcą podręczników
- uzyskaj Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)
- zgłoś wyjazd za granicę
- zgłoś pobyt za granicą (Odyseusz)
- zgłoś powrót z zagranicy
- przeglądaj e-recepty – zaloguj się na Internetowym Koncie Pacjenta
- skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych
- potwierdź dane w Rejestrze Danych Kontaktowych
Dla przedsiębiorców:
- zarejestruj działalność gospodarczą
- zawieś działalność gospodarczą
- wznów działalność gospodarczą
- zakończ działalność gospodarczą
- uzyskaj podatkową interpretację indywidualną
- uzyskaj podatkową interpretację ogólną
- wyznacz pełnomocnika do podpisywania elektronicznej deklaracji podatkowej
- odwołaj pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznej deklaracji podatkowej
- podpisz Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT)
- uzyskaj informacje z Krajowego Rejestru Sądowego
- uzyskaj zezwolenie na działania w parku narodowym
Dla kierowców:
- zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu
- sprawdź historię pojazdu, który posiadasz
- sprawdź historię pojazdu, który chcesz kupić
- sprawdź liczbę punktów karnych
Dla rodziców:
- zgłoś urodzenie dziecka
- skorzystaj z programu 500+
- skorzystaj z programu Dobry Start
- uzyskaj Kartę Dużej Rodziny
- sprawdź autobus lub autokar
Na rządowej stronie znajdziesz też informacje na temat tego, jak załatwić sprawy, których nie da się zrealizować przez Internet.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji, informacja własna
Czytaj dalej o Internecie:
Komentarze
4moje gorące zdjęcia są tutaj ...
http://69chat.club
tylko 18+