• benchmark.pl
  • Gry
  • Twórcy Wiedźmina 2: gracze nie wiedzieli jak przechodzić grę, to nasza wina
Gry

Twórcy Wiedźmina 2: gracze nie wiedzieli jak przechodzić grę, to nasza wina

z dnia
Jakub Kralka | Redaktor serwisu benchmark.pl
43 komentarze Dyskutuj z nami

Gorzkie słowa autokrytyki

CD Projekt RED stworzył naprawdę kawał zawodowej gry RPG, Wiedźmin 2 jest świetny, a jeśli nie wierzycie mi na słowo, sprawdźcie średnią ocen wystawionych przez prasę komputerową - polska gra znajduje się w ścisłej czołówce. Co cieszy - twórcy nie spoczywają na laurach.

W wywiadzie udzielonym serwisowi Gamasutra przedstawiciele CD Projekt RED zwracają uwagę na pewien detal dotyczący rozgrywki, a mianowicie niedostateczne zasugerowanie graczowi, że niektóre z jego wyborów dokonanych na początku gry, mogą skutkować rozmaitymi konsekwencjami w jej dalszym ciągu - wpływając między innymi na wybór ścieżki czy nawet diametralne różnice w drugim akcie.

Wiedźmin 2 Zabojcy Królów gra rpg

Choć możliwości dowiedzenia się o konsekwencjach naszych decyzji było wiele, między innymi internet czy opinie kolegów, ponad połowa graczy mogła mimo wszystko zostać nieco zaskoczona konsekwencjami niektórych decyzji. W swoich kolejnych produkcjach, a więc Wiedźminie 3 i Cyberpunk, firma postara się wyraźniej wskazywać, co może skutkować rozmaitymi zmianami w fabule.

Zgadzacie się z przedstawicielami CD Projektu? Ja w trakcie zabawy przy Wiedźminie 2 bawiłem się doskonale, a wszelkie konsekwencje moich czynów stanowiły tylko dodatkową frajdę z zabawy. Nie wiem czy pragnienie prowadzenia graczy za rękę wzorem zachodnich twórców gier to aby na pewno najlepsze wnioski autorów.
 

Więcej o grach:

Źródło: gamasutra

Komentarze

43
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Słucham?! Dzięki Bogu, że nie dawali mi sugestii, które na bank w jakiś mniejszy bądź większy sposób sprawiały, że moja ekscytacja z zaistniałych wydarzeń byłaby mniejsza. Wiedźmin 2 to kawał dobrej roboty, niczego mu nie brakuje :). Pozdrawiam.
    33
  • avatar
    Stany to taki kraj ze jak nie napisza na żelazku by nie zanurzac w wodzie to oni o tym nie wiedza.
    33
  • avatar
    Tak to wlasnie teraz wyglada: gry maja prowadzic Cie za raczke, zeby przypadkiem zaden gimbus nie poczul sie urazony bo skoro on za gre zaplacil (a raczej kieszonkowe wydal) to nie moze miec trudnosci z jej przejsciem :)

    15 lat temu to czlowiek kombinowal, rozmawial z qmplami o sposobach przejscia etc.. ewentualnie czekal na poradnik (Actio Plus np. :)).
    23
  • avatar
    Za dużo niedzielnych graczy ma konsole... i niestety ale to ich jest więcej, a raczej ich pieniędzy więc MY normalni (prawidziwi) gracze nie mamy nic do gadki ;/
  • avatar
    Do daje obraz, nie przeszedłem ponieważ: nie chciało mi się, jestem debilem , myślałem że to gra liniowa jak "wiodące" fps-y, znudziła mi się, i kilka podobnych. Może trzeba wielkim drukiem dać napis gra nieliniowa, podejmujesz decyzje które zadecydują o zakończeniu fabuły. Choć podobny napis widnieje chyba nikt tego nie oglądał.
  • avatar
    niech nie robia z tej gry zabawy dla Dzieci-Konsol... wystarczy ze diablo tak skrzywdzono...
  • avatar
    gra była/jest 18+ więc elementarze dla dzieci raczej nie są wskazane. CD Projekt i tak przegiął z zawartością pudełka, jakieś figurki papierowe do lepienia, co to miało być? chyba że to taki gift dla wnuków graczy
  • avatar
    Mam nadzieję, że będzie dało się to wyłączyć.
  • avatar
    To jest niczyja wina, gra jest dobrze rozbudowana a to ,że istoty nie spełniają poziomu inteligencji tej gry i nie wiedzą czy wejść w drzwi czy za dróżką którąś bo jest ich 20 to już jest graczy problem. Boże czy wszystko musi być czarno na białym ?
  • avatar
    Po przeczytaniu tego newsa przypomniała mi się pewna gra:
    SUPER PRESS SPACE TO WIN ACTION RPG 2009
    Twórcy Wiedźmina powinni w to zagrać by upewnić się czy aby na pewno chcą stworzyć coś takiego ;)
  • avatar
    Absolutnie nie zgadzam się i zaprzeczam. Oczywiście, że wiedziałem o konsekwencjach wyboru odpowiednich ścieżek, przecież tym się miał szczycić Wiedźmin 2. Gra jest świetna i bardzo dopracowana pod każdy względem. Jest klimat, jest grywalność, grę można przejść z innymi elementami wyboru, więc nie jest nudna, i dobrze się pamięta. Uwielbiam tą grę, jest znacznie więcej dopracowana niż jedynka i lepsza też. Oprócz jakichś drobnostek, mogę tylko gratulować wydawcy gry. I mogę powiedzieć jeszcze: CHCE WIĘCEJ!.
  • avatar
    Jaka bzdura o_O przecież każdy samodzielnie myślący gracz RPG powinien sobie zdawać sprawę z faktu, że jego decyzje chociaż MOGĄ (ale niekoniecznie muszą) mieć wpływ na rozgrywkę.

    Jeszcze zrobi się z tego "Syndrom BioWare" i twórcy będą się kajać jak psiaki przed wiecznie niezadowoloną grupą graczy-malkontentów :/
  • avatar
    Siła "Wiedźmina" leży właśnie w traktowaniu gracza w poważny i dojrzały sposób. To nie gry BioWare, gdzie w momencie decyzji wiemy czy jest to dobry czy zły wybór, ba, w "Wiedźminie" nawet nie ma jako takiego rozgraniczenia na dobro i zło, są po prostu konsekwencje wyborów, które mogą nam ułatwić czy utrudnić dalszą grę, jak w życiu, podejmujemy decyzję i musimy liczyć się z konsekwencjami naszych działań i nikt nam z góry nie mówi, jak one będą wyglądać. Ja osobiście bardzo lubię to w "Wiedźminie", to jest taki kolejny mały smaczek urealniający świat gry i dodający mu uroku. Nie sądzę by było to błędem czy problemem... no, może dla młodszych graczy, do których ta gra nie jest skierowana! Nie, nie należy naprawiać czegoś, co nie jest zepsute, CD Projekt RED jest w błędzie, ten system działa idealnie.
  • avatar
    "jeśli nie wierzycie mi na słowo" - nie wierze bo sprawdzalem osobiscie. Ta gra to popluczyny po wibitnym Wiedzminie 1. Stoi na polce, sprzedam za 30 zl - sa chetni na ten "wybitny" produkt?
  • avatar
    to chyba dobrze..... ;)
    -14
  • avatar
    Jest różnica pomiędzy prowadzeniem graczy za rękę, a pewnym zatelegrafowaniem istotnych elementów. CDPR raczej nie zmieni strategii o 180 stopni, jak wszyscy tutaj z jakiegoś powodu od razu założyli - po prostu wprowadzą jakąś metodę, która lepiej zatelegrafuje ważne elementy - nabywają chłopaki doświadczenia i rozwijają się jako studio, robiące gry AAA i tyle. Na pewno nie obniży to poziomu trudności czy wyzwania, jakie gra stawia przed "prawdziwymi" (sic...) graczami.
  • avatar
    Nie wiem jak w wersjach obcojęzycznych ale w wersji PL do gry dodawany był poradnik, który może nie za rączkę ale prowadził z grubsza przez całą grę i wyraźnie pokazywał odrębne ścieżki i rozgałęzienia fabuły.
  • avatar
    Spokojnie, zaufajmy CD Projektowi. Do tej pory nie zaliczyli wpadki w stosunku do normalnych i na to się nie szykuje. Zrobią to w jakiś nie rzucający się nam w oczy sposób. Pożyjemy - zobaczymy. Nie boję się o to, że kolejny Wiedźmin będzie liniowy. To już tak swoją drogą wydaje mi się, że będą chcieli zachować kompromis między W1 i W2, bo obie części mają dużą rzeszę swoich zwolenników.
  • avatar
    To błąd, nie powinno się dawać żadnych sygnałów a propo skutków naszej decyzji. Zabiło by to magię wiedźmina.
  • avatar
    Tak sobie czytam te komentarze...
    Proszę, uważajcie czasami jak piszecie. Niektóre posty są trudne do zrozumienia :)

    Co do "wyborów"... Jak dla mnie zawsze było dość oczywiste, że jak zabiję gościa w pierwszym akcie, to raczej w drugim się nie pojawi(przynajmniej jako żywy - pamiętamy Leo)...
  • avatar
    Chyba oczywiste że jak podejmujesz jakąś decyzje to zmienia się otoczenie względem nej. Amerykanie by odrazu pewnie chcieli żeby to komputer im całą gre przeszedł bez klikania .
  • avatar
    Hmmm...Gralem na PC...I zaskoczylo mnie tylko to,ze-grajac na x360-w 2 akcie bylem po stronie Scoia'tel,a na PC pamietam ze bylem w obozie Kaedwenczykow...Wlasciwie to faktycznie nie jest zbyt klarowne,ktory wybor jak wplywa na pozniejsza rozgrywke:)
  • avatar
    Dzisiej to gry się same przechodzą, nie trzeba wgle myśleć..
  • avatar
    Nie rozumiem po co chcieć zepsuć coś tak fantastycznego.. 0_o Wiedźmin 2 pogniótł mnie właśnie taka koncepcją rozgrywki - dawno nie grałem w tak mądrą, wymagającą od gracza nie tylko sprawnych grabi i wypływającą na emocje grę.. To uczucie, kiedy nie wiemy czy aby na pewno wyjdzie to nam na dobre... Kiedy spodziewamy się nie byle jakich konsekwencji.. Denerwujące jest to, że w wielu dzisiejszych grach dostajemy niejako dar jasnowidzenia =] Np takie GTA.. O ile przyjemniej by się grało bez tych wskazówek: "wsiądź do auta", "jedź na taką czy siaką ulicę", "wejdź do zaznaczonego budynku", "mieszkanie znajduje się na trzecim piętrze". Czy nie byłoby lepiej gdyby może samemu tak trzeba było czegoś poszukać, zastanowić się nad "taktyką usunięcia celu"?
    Warto też zauważyć, że w sekwencjach poprzedzających misje, nie zawsze jest powiedziane, gdzie dokładnie czy kogo szukać. W momencie kiedy wybieramy się na taką misję - nagle zostajemy oświeceni ;]
    Już nawet nie wspomnę o ile takie wskazówki mogą skracać czas zabawy... Dlatego mam nadzieję, że CDPR daruje sobie tego typu beznadzieję i nie zepsuje tego co niemal doskonałe..
  • avatar
    każdy kto kupił oryginał z książkową solucją wiedział co go czeka

    z drugiej strony jedna niewinna rozmowa w I akcie decydowała o całym drugim akcie - to powinno być zaznaczono jakimś dynamizmem, muzyką, ściemnieniem ekranu, czymś co sugerowałoby ważność podejmowanej decyzji, a nie idziemy czy nie? nie, no to drugi akt przejdziesz z krasnoludami ;)
  • avatar
    zamiast o decyzjach powinni pomyśleć na poprawieniem luk fabularnych (np. nie zniszczenie katapult nie powodowało ostrzału naszego statku przy ucieczce z portu, czego się spodziewałem), urozmaiceniem walki na pięści, które były prostacko łatwe czy poprawieniem nośności postaci bo po paru minutac postać była już maksymalnie obładowana różnymi zdobyczami a magicznego kufra w gospodzie nie przewidziano

    no i gdzie nagie karty znane z jedynki!? ;)
  • avatar
    Dla mnie Wiedzmin jest jak Biblia."Trzymajcie fason jak dotychczas i nie zapatrujcie sie w głupich amerykanów".