Systemy operacyjne

Windows 11 wprowadzi obsługę DirectStorage - nowa technologia da kopa w grach

przeczytasz w 2 min.

Windows 11 to nie tylko odświeżony interfejs. Nowy system Microsoftu wprowadzi kilka istotnych funkcji, które usprawnią działanie komputera – jedną z nich jest obsługa technologii DirectStorage, która w szczególności ucieszy graczy.

Technologia DirectStorage została zaprojektowana z myślą o konsoli Xbox Series X, ale w ubiegłym roku Microsoft zapowiedział przeniesienie jej na komputery PC. Jak się okazuje, będzie ona jedną z kluczowych funkcji obsługiwanych przez system Windows 11.

Co to jest DirectStorage?

DirectStorage to interfejs programowania (API), z którego mogą skorzystać deweloperzy tworzący gry - technologia rozwiązuje problem wąskiego gardła w komunikacji między pamięcią masową a kartą graficzną.

Jak to działa? Zerknijcie na grafikę poniżej.

DirectStorage API

Interfejs odpowiada za szybsze połączenie pamięci masowej (na której są zapisane dane gry) i układu graficznego (który odpowiada za wyświetlanie grafiki) – komunikacja między podzespołami odbywa się tutaj z pominięciem procesora. Technologia została zaprojektowana w ten sposób, aby to układ graficzny zajmował się dekompresją danych pobieranych z dysku.

Rozwiązanie szczególnie sprawdzi się w przypadku superszybkich nośników SSD NVMe, które zapewniają dużo lepsze osiągi od zwykłych modeli SSD SATA. Do tej pory gry raczej nie wykorzystywały potencjału takich konstrukcji, ale teraz ma się to zmienić.

Jakie są zalety DirectStorage API?

No dobrze, ale co z tego będą mieli gracze? Nowe API wprowadzi dwie istotne zmiany, które będą odczuwalne dla użytkowników komputerów.

Po pierwsze skrócenie czasu ładowania poziomów – już teraz potrafi on być wyjątkowo długi, co czasami może doprowadzić do frustracji. DirectStorage zapewni szybszy przesył danych, więc nie będzie trzeba czekać aż sprzęt wszystko „przemieli”. 

Po drugie możliwość tworzenia bardziej szczegółowych i rozległych poziomów w grach. Jeżeli programiści wykorzystają potencjał interfejsu, możemy oczekiwać pojawienia się ciekawszych tytułów, które będą dostarczać jeszcze lepszych wrażeń z rozrywki.

Wymagania DirectStorage API

Które komputery obsługują DirectStorage API? Do wykorzystania nowego interfejsu wymagany jest dysk SSD w standardzie NVMe oraz karta graficzna zgodna z DirectX 12 i Shader Model 6 (czyli GeForce GTX 400 lub Radeon HD 7000 i nowsze).

Konieczny będzie także Windows 11 – jest to jedna z kluczowych nowości nowego systemu operacyjnego Microsoftu. Nowa funkcja niestety nie będzie działać na Windows 10 (jak pierwotnie podejrzewano).

Technologia zapowiada się bardzo obiecująco. DirectStorage API może poprawić komfort rozgrywki, ale też jakość samych gier. Warto jednak zaznaczyć, że interfejs musi być zaimplementowany w danym tytule (co będzie już zależeć od deweloperów tworzących gry).

Źródło: Microsoft

Komentarze

37
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Dzentel
    17
    "Jeżeli programiści wykorzystają potencjał interfejsu, możemy oczekiwać pojawienia się ciekawszych tytułów, które będą dostarczać jeszcze lepszych wrażeń z rozrywki."
    - czytaj: programisci nie beda musieli juz wogole optymalizowac gier i wczytywana bedzie do pamieci masa zbednych danych, co za chwile uwali 16GB konfiguracje, a nastepnie CPU obecnej generacji
    • avatar
      pawluto
      14
      Co nowy system to znowu medialna bajka jak to gry będą super chodzić na kompach...
      Co nowy system to to samo...
      teraz znowu napędzają sprzedaż win11 przy pomocy directstorage którego nie zaaplikują do win7 czy win10 specjalnie by ludzie przechodzili na win11...
      • avatar
        .Alx.
        7
        John McAfee...

        ...jedna z najbarwniejszych postaci świata IT od 3 dni NIE ŻYJE.

        A na benchmarku cisza...
        • avatar
          BariGT
          5
          Ile razy to win10 miał dawac "Kopa w grach"? XD
          • avatar
            Marucins
            4
            A gdy pada sformułowanie "z którego mogą skorzystać deweloperzy" to twórcy zaczynają powoli nabierać wody w usta. Mają tyle tych ficzerów usprawniających że sami nie wiedzą za co się brać i dalej jadą na tym samym....
            • avatar
              Przem0l
              3
              Jak ja słyszę direct storage + microsoft + swiększenie wydajności to drobne mi się nie zgadzają.
              Po pierwsze: microsoft "nie umie w storage". Ich storage spaces z windows server to tylko marketingowa notatka, że jest coś takiego. Jedyne w storage co im wyszło to refs2 + dedup. Zobaczcie testy zwykłych zjadaczy chleba oraz ich oficjalnych partnerów biznesowych (microsoftu) w porównaniu raid 5 i 6 w storage spaces a z wykorzystaniem kontrolera, nawet jakiegoś bieda edyszyn z 2 gigsami ramu. Tanie lsi od fujitsu/dell/hp/ibm robi miazgę z microsoftowego rozwiązania nie tylko w zapisie przy raid 5 i 6 ale nawet w głupim 10. Za dużo tixów miało się od płaczących od (uważających się za super) adminów jako vendor support. A wystarczyło doczytać co microsoft pisał dalej: storage spaces nigdy nie było tworzone pod kątem wydajności tylko funkcjonalności.
              Coś mi mówi, że tu będzie podobnie. Kombinowanie jak koń pod górkę żeby tylko chwalić się, że bez ich technologii z kosmosu wszystko będzie mulić. Jakoś nvme gen.4 nie potrzebuje wynalazków żeby działać wydajnie.
              • avatar
                HolyCrom
                1
                Skoro będzie to zależne od deweloperów, to można tą informację potraktować tak samo jak ciekawostki o nowych rewolucyjnych bateriach które nigdy się nie pojawiają na rynku
                • avatar
                  Much_
                  0
                  Gry w pełni to wykorzystają pewnie w następnych iteracjach systemu Windows
                  • avatar
                    greghostor
                    0
                    W10 - system do gier, dał takiego kopa, że jest o 1 FPS więcej niż na W7
                    • avatar
                      PerfectDAY
                      0
                      Prawda jest taka, że dla graczy W11 będzie i tak obowiązkiem, bo prędzej czy później gry na nich to wymuszą. Najlepszą opcją jest więc szybkie oswajanie się czy się tego chce czy nie, bo nie sądzę żeby narzekaniem w komentarzach na benchmarku można było coś wskórać. Hehe
                      • avatar
                        zack24
                        0
                        Ok, może i technologia da kopa w grach, ale jednocześnie zwiększa TBF dla dysku SSD.
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          0
                          niewazne co sobie zaimplementuja w OSa dla komputerow osobistych, gra zostanie stworzona najpierw na konsole, a pozniej beda ja portowac.
                          konsole zniszczyly gry i to jest fakt.
                          • avatar
                            Vengir
                            0
                            No chyba że do tego rozwiązania potrzeba jeszcze odpowiedniego sterownika do GPU, a tym samym producenci musieliby jeszcze daną generację wspierać. Tym samym musielibyśmy mieć minimum GTX-a serii 900 (albo GTX 750 lub GTX-a 750 Ti) albo RX-a serii 400.
                            • avatar
                              kitamo
                              0
                              Problem bedzie niestety z implementacją na takim poziomie jaki jest np w PS5 - jak zrobią silnik ktory bedzie korzystał w taki wlasnie sposob z SSD to znow nie uruchomi sie taka gra na tradycyjnym zestawie z SSD.
                              Jak bedzie to jako ficzer do wlaczenia to znow nie wykorzysta sie maksymalnie jego potencjału.
                              • avatar
                                Nick0n
                                0
                                Rockstar lubi to :D
                                • avatar
                                  Gadon
                                  0
                                  głupie pytanie, w jaki sposób ma to odciążyć CPU skoro wszystkie linie PCIe są obsługiwane przez CPU? wiadomo jakiś osobny układ w procesorze ale nadal w tym samym układzie to się znajduje.