Ciekawostki

Telewizja i reklama

hardcore itOczywiście profesjonalne systemy poszerzonej rzeczywistości korzystające z zaawansowanych systemów i stacji graficznych to nie tylko zastosowania inżynierskie CAD, ale też obróbka i przetwarzanie obrazu wideo w czasie rzeczywistym. Tego typu technologiami są zainteresowane przede wszystkim stacje telewizyjne oraz – może się to wydać dziwne – również firmy reklamowe. Zacznijmy może od tego ostatniego zastosowania na przykładzie bardzo nietypowego, ale też interesującego pod względem technicznym projektu reklamowego, który przygotowała w tym roku firma Unilever na dworcu Victoria Station w Londynie. 

Na bazie pomysłu jednej z reklam męskich kosmetyków tej firmy ze spadającymi aniołami przygotowano całą outdorową akcje reklamową. Przechodnie stając w odpowiednim miejscu (a dokładnie na namalowanym na chodniku markerze) mogli zobaczyć na dużym zawieszonym nad nimi ekranie spadające tuż obok, a następnie reagujące w sposób interakcyjny anioły. Cały pokaz przygotowywany był na pracującej w czasie rzeczywistej stacji graficznej, która do rejestrowanego przez kamery obrazu dogenerowywała w czasie rzeczywistym obraz realistycznie wyglądających aniołów.


Akcja reklamowa ze spadającymi wirtualnymi aniołami na dworcu London Victoria

Oczywiście najbardziej tego typu efektami zainteresowane są stacje telewizyjne, które przy okazji różnego rodzaju transmisji, głównie sportowych, muszą dogenerowywać do transmitowanego na żywo obrazu różnego rodzaju obiekty. Początkowo chodziło o proste obiekty takie jak linia mety, linia najdłuższego skoku, stopery z czasem i międzyczasem oraz proste grafiki. Coraz częściej potrzeba jednak wgenerować w obraz rzeczywisty wirtualne obiekty 3D, takie jak w różnego rodzaju grach, czy wspomnianym przed chwilą przykładzie reklamy.

Można też na przykład umieścić marker na czapce aktora i dogenerować realistyczną głowę w trójwymiarze potwora, oszczędzając w ten sposób na kosztach produkcji. Innym zastosowaniem jest na przykład możliwość tworzenia scenografii w czasie rzeczywistym lub umieszczanie różnego rodzaju wirtulnych przedmiotów na scenie – nie jest na przykład problemem dodać do reportażu czy relacji z miejsca katastrofy animację pokazującą jak w rzeczywistości wyglądało opisywane zdarzenie, czy ubarwić je wirtulanymi samochodami i ludźmi na przykład z początków XX wieku. Systemy tego typu wykorzystuje się też do animowanego wyświetlania prognozy pogody, którą omawia na żywo prezenter telewizyjny widoczny na tle generowanych cyfrowo zjawisk atmosferycznych.


Proste efekty „domontowywane” do obrazu rzeczywistego podczas transmisji telewizyjnych.


Przykładowe obiekty 3D, które dorzucane są do obrazu w czasie rzeczywistym  


Telewizyjne wykorzystanie animacji 3D, które można zastosować w realizowanych na żywo programach