Karty graficzne

Architektura, FXAA, TXAA, teselacja

Chip

GK104 znajdujący się w GTX 670 oraz GTX 680
Obrazek przedstawia układ GK104 znajdujący się w GTX 670 oraz GTX 680

GeForce GTX 670 został zbudowany na rdzeniu GK104. Identyczny znajduje się w GeForce GTX 680. Nvidia nie tworzyła go od nowa (tak jednak zapewne będzie w tańszych układach), a jedynie dezaktywowała poszczególne jednostki. Wewnątrz krzemowego rdzenia znajduje się 3,54 mld tranzystorów. Jest to tylko o 540 mln więcej niż w GeForce GTX 570 i GeForce GTX 470. 

Architektura

Porównanie ze starszą generacją układów graficznych firmy Nvidia. Największe zmiany zaszły w liczbie rdzeni w pojedynczym bloku SM. Wcześniej znajdowały się 32 rdzenie, natomiast teraz aż 192.

Schemat blokowy GeForce GTX 670
Schemat blokowy GeForce GTX 670

Siła napędowa karty graficznej GeForce GTX 670 tkwi w jego architekturze. W porównaniu do Fermi widać postęp głównie w zwiększeniu liczby poszczególnych jednostek wykonawczych. Nowy GeForce GTX 670 w porównaniu ze starszym bratem ma dezaktywowany cały blok SMX, przez co zubożała liczba wszystkich jednostek wykonawczych.

 Tak wygląda jeden z siedmiu bloków SMX  w GeForce GTX 670
Tak wygląda jeden z siedmiu bloków SMX  w GeForce GTX 670

Bohater artykułu ma 7 bloków SMX zawierających procesory strumieniowe. Każdy zawiera 192 rdzenie CUDA, co w sumie daje liczbę 1344. Dla porównania, GeForce GTX 570 ma "tylko" 480 takich jednostek. Oprócz tego GeForce GTX 670 dysponuje 32 jednostkami rasteryzującymi i 122 teksturującymi.

Karta została wyposażona w cztery kontrolery pamięci 64-bit (łącznie 256-bit) o pojemności 2 GB typu GDDR5.

Przekrój modułu polimorficznego
Przekrój modułu polimorficznego

Karta GeForce GTX 670 GeForce GTX 680 GeForce GTX 580
Proces technologiczny 28 nm 28 nm 40 nm
Liczba tranzystorów 3,54 mld 3,54 mld 3 mld
Taktowanie 915/1502 MHz 1006/1500 MHz 772/1000 MHz
Pamięć RAM 2048 MB 256 bit-GDDR5 2048 MB 256 bit-GDDR5 1536 MB 384 bit-GDDR5
Procesory strumieniowe 1344 1536 512
Jednostki rasteryzujące 32 32 48
Jednostki teksturujące 112 128 64
Moc obliczeniowa 2459 Gflops 3090 Gflops 1581 Gflops
Przepustowość pamięci 192 GB/s 192 GB/s 192,4 GB/s
Cena 1 700 zł 2 100 zł 1 600 zł
       
Karta Radeon HD 7950 Radeon HD 7970  
Proces technologiczny 28 nm 28 nm  
Liczba tranzystorów 4,31 mld 4,31 mld  
Taktowanie 800/1250 MHz 925/1375 MHz  
Pamięć RAM 3072 MB 384 bit-GDDR5 3072 MB 384 bit-GDDR5  
Procesory strumieniowe 1792 2048  
Jednostki rasteryzujące 32 32  
Jednostki teksturujące 112 128  
Moc obliczeniowa 2867 Glops 3789 Gflops  
Przepustowość pamięci 240 GB/s 264 GB/s  
Cena 1 500 zł 1 800 zł  

Wygładzanie krawędzi FXAA i TXAA

FXAA
kliknij aby powiększyć

Nvidia niedawno przedstawiła nowe rodzaje wygładzania krawędzi. O FXAA już wiadomo od dłuższego czasu. Jego zaletą jest lepsza jakość, przewyższająca nawet MSAA x4.

TXAA

TXAA

Prawdziwą nowinką jest natomiast TXAA. W odróżnieniu od najpopularniejszego MSAA ma lepiej wygładzać krawędzie, a przy tym nie obciążać zbytnio układu graficznego. Mają być dostępne dwie możliwe opcje nowego wygładzania krawędzi: TXAA 1 i TXAA 2. Jak zapewnia Nvidia, pierwszy tryb daje obraz z ładniej wykonanymi krawędziami obiektów niż MSAA x8, przy obciążeniu karty graficznej na poziomie MSAA x2. Natomiast ustawienie TXAA 2 pozwoli na jeszcze lepsze wygładzanie przy obciążeniu akceleratora porównywalnym do MSAA x4. W tym momencie nowy rodzaj wygładzania krawędzi będzie działał w m.in.: Borderlands 2, MechWarrior Online, Secret World, Eve Online i silnikach Unreal 4, Crytek, czy też Slant Six Games.

W niniejszym artykule nie będziemy się jeszcze zajmować porównaniami jakości grafiki, lecz możecie być pewnii, że na naszych łamach zostaną skonfrontowane najnowsze karty Radeon i GeForce.

Teselacja

Teselacja

Kepler został wyposażony w nowy silnik Polymorph Engine 2.0 odpowiedzialny za teselację i geometrię obrazu. Choć wywodzi się z rodziny kart graficznych Fermi, to został znacznie przebudowany i  unowocześniony. GeForce GTX 670 zawiera siedem jednostek Polymorph, czyli o połowę mniej niż w GeForce GTX 580. Nvidia zapewnia jednak, że ogólna wydajność w grach z włączoną teselacją jest lepsza na tle starszych układów.