Karty graficzne

Podkręcanie, pobór prądu

Prezentujemy wyniki karty graficznej po podkręceniu. To darmowy sposób zwiększenia wydajności karty graficznej, który zależy od kilku czynników, m.in.:  wydajności chłodzenia, napięć zasilających, jakości zastosowanych podzespołów, konkretnego egzemplarza karty.

nVidia GeForce GTX 680

Wszelkie nasze próby odbyły się za pomocą aplikacji EVGA Precision, która jako jedyna w czasie testów rozpoznawała układ GTX 680. Wyjściowo akcelerator pracuje z częstotliwością 1000/1500 MHz. Przetaktowanie do 1050/1650 MHz nie sprawiło większego wrażenia na testowanym egzemplarzu karty. Również przy 1100/1700 MHz akcelerator nadal wyświetlał czysty obraz bez artefaktów.

GTX 680 O/C

Finalnie udało nam się uzyskać stabilną częstotliwość 1130 MHz dla rdzenia i 1740 MHz (efektywnie 6960 MHz) dla pamięci operacyjnej. Podczas grania dzięki funkcji turbo taktowanie rdzenia wynosiło nawet 1228 MHz.

Zotac GeForce GTX 680

Zotac GTC 680 OC - gpuz

Akcelerator firmy Zotac udało nam się podkręcić nieco lepiej, niż model referencyjny. Częstotliwość taktowania rdzenia zakończyła się na ok. 1154 MHz, pamięć operacyjna natomiast osiągnęła praktycznie taką samą wartość – 1742MHz.
 

BattleField 3 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, AA x4, AF x16

Zotac GTX 680 2GB (1154/1742) 55 + 8
43 + 5
GeForce GTX 590 3GB (608/854) 62
52
GeForce GTX 680 2GB (@1130/1740) 55 + 7
43 + 5
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) 55
43
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 55
43
Radeon 7970 3GB (925/1375) 49
39
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) 41
35
Radeon 7950 3GB (800/1250) 41
32
Radeon 6990 4GB (880/1250) 29
23
Zotac GTX 680 2GB (1154/1742) średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Crysis 2 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, AF x16

GeForce GTX 590 3GB (608/854) 47
37
Radeon 6990 4GB (880/1250) 45
23
Zotac GTX 680 2GB (1154/1742) 40 + 4
28 + 4
GeForce GTX 680 2GB (@1130/1740) 40 + 4
28 + 4
Radeon 7970 3GB (925/1375) 42
22
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) 40
28
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 40
28
Radeon 7950 3GB (800/1250) 35
20
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) 32
22
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Dirt 3 - DX11 - Norwegia
2560x1600, Maks. Detale, AA x4, AF x16

Zotac GTX 680 2GB (1154/1742) 65 + 7
59 + 5
Radeon 6990 4GB (880/1250) 71
65
GeForce GTX 680 2GB (@1130/1740) 65 + 5
59 + 4
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 65
59
Radeon 7970 3GB (925/1375) 53
50
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) 47
43
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) 47
43
GeForce GTX 590 3GB (608/854) 47
37
Radeon 7950 3GB (800/1250) 43
40
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Hard Reset - DX9
2560x1600, Ultra, AA x4, AF x16

Radeon 6990 4GB (880/1250) 57
39
Zotac GTX 680 2GB (1154/1742) 47 + 5
31 + 1
GeForce GTX 680 2GB (@1130/1740) 47 + 5
31 + 1
GeForce GTX 590 3GB (608/854) 51
32
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) 47
31
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 47
31
Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) 41
26
Radeon 7950 3GB (800/1250) 36
23
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) 33
22
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

 

GeForce GTX 680 po podkręceniu osiągał o kilka kl./s więcej, różnice najbardziej były odczuwalne w wysokich i wymagających trybach graficznych. W takich tytułach, jak Battlefield 3, albo Crysis 2 dało się zauważyć nieco lepszą wydajność, dzięki czemu wyświetlany obraz był płynniejszy. Wyniki karty Zotac po podkręceniu były tylko o włos lepsze, niż referencyjny akcelerator.

Pobór prądu

Pobór energii

Pomiaru energii dokonaliśmy przy pomocy watomierza. Poniższe wartości dotyczą całej platformy testowej (oprócz monitora, głośników, drukarki, itd.).

Pomiar w trybie spoczynku odbywał się przy uruchomionym systemie operacyjnym, w którym była włączona przeglądarka Firefox z dwiema zakładkami oraz program muzyczny Foobar. Natomiast "obciążenie" sprawdzaliśmy podczas zapętlonego testu w grze Crysis (1920x1080).

Pobór prądu - Spoczynek
Pulpit, Firefox, Foobar[W]

Asus Radeon 7970 3GB (925/1375) - ZeroCore 96
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 109
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) 110
Radeon 7950 3GB (800/1250) 112
Radeon 7970 3GB (925/1375) 113
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) 121
GeForce GTX 680 2GB SLI (1006/1500) 129
Radeon 6990 4GB (880/1250) 137
GeForce GTX 590 3GB (608/854) 147

 

Pobór prądu - Obciążenie O/C
Crysis [W]

Radeon 7950 3GB (800/1250) 266
GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) 307
Zotac GTX 680 2GB (1006/1500) 308
Radeon 7970 3GB (925/1375) 330
GeForce GTX 580 1,5GB (772/1002) 350
GeForce GTX 590 3GB (608/854) 480
Radeon 6990 4GB (880/1250) 490
GeForce GTX 680 2GB SLI (1006/1500) 505

 

GeForce GTX 680 w trybie spoczynku pobierał najmniej mocy wśród wszystkich innych wydajnych kart graficznych. Trochę szkoda natomiast, że Nvidia nie wprowadziła czegoś na wzór technologii ZeroCore w układach Radeon HD 7000. Taka funkcja jest przydatna w momentach, gdy odchodzimy od komputera na dłuższy czas lub pozostawiamy go włączonego na noc.

W grach nowość firmy Nvidia zaskoczyła nas i to w pozytywny sposób. Wreszcie doczekaliśmy się sytuacji, kiedy akcelerator GeForce pobiera mniej mocy, niż konkurencyjny układ Radeon. W naszych testach GTX 680 wraz z platformą pobierały ok. 307 W. W tych samych warunkach Radeon 7970 pobierał 330 W.

Po montażu dwóch kart graficznych GeForce GTX 680 pobór mocy w trybie spoczynku wzrósł stosunkowo niewiele. Nasz miernik wskazywał ok. 129 W, czyli nieco mniej, niż dwurdzeniowe układy GTX 590 i HD 6990.

W grach należy się przygotować na pobór mocy bliski 500 W. Jak widzieliście na poprzednich podstronach, wydajność dwóch kart GTX 680 jest fenomenalna, ale niesie za sobą duży pobór. Z drugiej strony, jakby nie patrzeć, to taki tandem pobiera podobnie, co układy graficzne GeForce GTX 590 i Radeon 6990, a jest od nich zdecydowanie wydajniejszy.